[frissítve] 3Dfx & GeForce legendája 👁️

 

Kezdet

 

A 3dfx-et 1994-ben alapította Ross Smith, Gary Tarolli és Scott Sellers. Kezdetben a céljuk arcade játékmasinák tervezése és építése volt. Végül 3D-s grafikus processzorok és kártyák tervezése lett a fő profiljuk. Sokan ezt a vállalatot tartják a PC-s háromdimenziós grafika megteremtőjének.

  1. január 1-jén az NVIDIA bemutatta első 3D gyorsító chipjét, az NV1-et, mely gyakorlatilag egy integrált multimédiás video-gyorsító chip volt. Ez volt az első teljes Direct3D gyorsító. Az NV1 egyáltalán nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az NVIDIA gyakorlatilag a csőd szélére került.

 

 

 

 

Bevezető

 

Szeretném bemutatni a legendás 3dfx életútját, és kifejezni tiszteletem, hiszen kétségtelenül nagyot alkottak az otthoni számítógépek 3D-s világának hajnalán, mellyel nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy ma ilyen gyönyörű grafikával rendelkeznek a játékaink.

# update 2022-09-02, a szellemi utód története elérhető!

A

VOODOO 1

A

VOODOO 2

A

VOODOO 3500

Grafikus gyorsító

 

1996-ban megjelent a 3dfx első grafikus chipkészlete, a Voodoo Graphics, ami hatalmas siker lett. Ez volt az első hardveresen gyorsító kártya, de csak 3D-s képeket állított elő, szükség volt mellé egy 2D-s kártyára. 50 MHz-es mag és memória órajellel rendelkezett. 4 MB EDO DRAM volt található a nyákon. 50 Mpixel/s fill rate-tel bírt.

Ekkoriban a 3D-s játékok rendszerint a Voodoo Graphics natív programozási felületét, a Glide-ot (A 3dfx kártyák – Voodoo1, 2 és 3 – saját API-ja. Már a 3dfx megszűnése előtt hanyatlásnak indult. Mára kihaltnak tekinthető.) használták.

 

1997-ben jelent meg az NVIDIA Riva128, ami eltérően a 3dfx megoldásától egy 2D/3D gyorsító volt egyben. Az NVIDIA javította korábbi hibáit, és a Direct3D támogatás mellett megjelent az OpenGL.

 

A 3dx válaszlépésként kiadta a Voodoo Rush-t, mely a Riva128-hoz hasonlóan, szintén egy kombinált 2D/3D képző kártya. A Rush már 8MB memóriával gazdálkodhatott, mégsem volt népszerű. Driver problémákkal küzdött, a 3dfx kivette belőle a multi-texturing támogatást.

 

A Riva128-cal szemben a legnagyobb kifogás most a képminőség és a kevés memória. Ezekre a hibákra erősítve, az NVIDIA bemutatta a chip továbbfejlesztett változatát, Riva128 ZX néven. Ez a kártya már 8 MB RAM-ot tartalmaz, valamint AGP2x kompatibilis volt. A képminőség sajnos azonban maradt a régi.

 

Voodoo2

 

1998 elején a 3dfx kiadta a Voodoo2-t, 90 MHz-es mag és memória órajellel, valamint 12 MB EDO DRAM-mal. Fill rate-je már 180 Mpixel/s volt. A Voodoo2 a Voodoo1-hez hasonlóan csak 3D-s volt, kellett hozzá egy 2D-s kártya. Ekkor élte a 3dfx a fénykorát, mindent lesöpört a piacról.

A Quake2 valósággal hasított a kártyával. Az akkoriban megjelenő Unreal motorját a 3dfx natív API-jára, a glidre-ra fejlesztette Tim Sweeney, a látvány lenyűgöző volt. A 3dfx továbbá lehetőséget nyújtott két db Voodoo2 SLI-ben való összekötésére, melynek hála elérhetővé vált az 1024 × 768-as képernyőfelbontás. Másrészt a sebességet megkettőzte, megközelíthetetlenül magas frame értékek születtek. A Voodoo2-re épülő kártyák közül a legismertebb talán a Diamond boszorkánykonyhájában készült Monster 2.

A 3dfx volt ekkor a 3D-s piac császára.

 

Az NVIDIA nem sokkal a Voodoo2 megjelenése után dobta piacra az előzetesen “Voodoo-gyilkosnak” beharangozott Riva TNT (TwiNTexel) chipjét, ami az NVIDIA korábbi gyakorlatával megegyezően 2D/3D gyorsító volt. Gyártási problémák miatt a TNT az előzetesen hangoztatott 125 MHz helyett csak 90 MHz-en működött, de sok esetben megközelítette a Voodoo2 egy kártyás teljesítményét. A TNT végre normális képminőséget tudott produkálni, de a 0,35 mikronos gyártástechnológia miatt melegedési problémákkal küzdött. Ekkoriban kezdődött az NVIDIA és a félvezetőgyártó TSMC kapcsolata.

 

Mivel az NVIDIA egychipes 2D/3D megoldása sokkal olcsóbb volt, mint a két kártyás megoldások, az NVIDIA számos OEM partnert szerez, szemben a 3dfx-el.

Legendák születtek

 

Voodoo Banshee

1998 szeptemberében jött a válasz 3dfx oldalról, a Voodoo Banshee személyében, ami egy 2D/3D kártya volt, csakúgy, mint a Voodoo Rush. A 100 MHz-es mag és a 125 MHz-es 16 MB SGRAM ellenére nem lett sikeres, mivel a multi-textúrázást ez sem tudta.

A 3dfx időközben úgy döntött, megveszik a súlyos anyagi gondokkal küszködő, korábban főleg NVIDIA chipes kártyákat gyártó STB Systems-et, és annak mexikói üzemét. Egyúttal magukra haragítottak pár, korábban 3dfx kártyákat gyártó vállalatot, pl. az InnoVision-t és a Diamond-ot.

 

TNT2

 1999 tavaszán az NVIDIA bemutatta a TNT2-t, ami tulajdonképpen egy hibajavított TNT volt. Óriási sikere lett mind a kiskereskedelmi, mind az OEM piacokon. Ebben a chipben debütált a hardveres triangle setup, ami gyakorlatilag a hardveres T&L előfutárának tekinthető.

 

1999 áprilisában a 3dfx kiadta a Voodoo3-at, ami gyakorlatilag egy multi-textúrázásra képes Banshee-t jelent. Teljesítményében felülmúlta az addigi királyt, a Voodoo2 SLI-t. Több változat készült belőle, PCI-os és AGP-s egyaránt, 125 MHz-től 183 MHz-ig. A Voodoo3 3000 TV-kimentet, a 3500 TV pedig TV/FM-tunert tartalmazott. Legtöbben a 32 bites renderelést hiányolták, hiszen a TNT2 már elfogadható sebességgel tudta ezt, a 3dfx tiltakozott ennek fontossága ellen. Ők a sebesség mindenek felett:

“Speed is king” – szemlélet képviselői voltak!

A 3dfx jól csengő nevének, a jól eltalált csomagolásnak és a kártyák versenyképes sebességének köszönhetően a Voodoo3 az USA-ban szinte minden eladási rekordot megdöntött, de OEM szerződések terén szűkösen álltak.

 

NVIDIA

 

Sebességbeli hátrányának ledolgozása érdekében az NVIDIA piacra dobta a TNT2 Ultra és Pro chipeket, melyek csak órajelükben tértek el az eredeti TNT2-től. Továbbá az NVIDIA ekkoriban állt rá a meghajtóprogramok írására. A driverek mindig frissek, gyorsak és stabilak voltak, és az SGI közreműködésének köszönhetően az OpenGL támogatás az NVIDIA kártyáknál mai napig a legfejlettebb.

1999 második felében az NVIDIA bemutatta a GeForce256-ot. A chip azonnal felborított minden erősorrendet, és bár drága volt, nagyon melegedett és a memóriája lassú volt, bombasiker lett. A memóriaproblémát később DDR RAM-mal javították. Az NVIDIA lett az új király az otthoni 3D chipek piacán. Számtalan OEM szerződést zsebelt be.

A 3dfx ősszel bejelenti a VSA-100 chipjét, és a ráépülő grafikus kártyáit. Visszatérnek a többchipes megoldáshoz. Széles termékpalettát ígérnek, a család legkisebb tagja a Voodoo5 5000, ezt követi a sorban a kétchipes 5500, a csúcson a négychipes 6000 található. Ez utóbbi 166 MHz-es mag és memória órajellel rendelkezett (néhány kártya 183 MHz-en járt), a memória szerepét 128 MB SDRAM töltötte be, fill rate-je pedig 1,33 Gpixel/s volt. A 3dfx végre lehetőséget adott felhasználóinak a 32 bites renderelés használatára. Megkezdik a T-Buffer reklámkampányát, de a fejlesztők nem tűnnek lelkesnek. A hardveres full scene anti-aliasing azonban bombasiker. Bár a beígért chipek még sehol, az egész internet az FSAA-tól hangos. A hírek szerint az új kártyák karácsonyra végre kaphatók lesznek.

A 3dfx rajongói csak várnak, az ünnepi piacon a GeForce256 sláger termék lett. Az ősszel megjelent Quake3 elképesztő látványa tárul elénk, természetesen legtöbbünknél már a GeForce256 vagy ennek leszármazottjain ééés ami a legfontosabb: végre a sebességgel sem volt probléma. A 3dfx közben gyártási problémákkal bajlódik.

2000 tavaszán az NVIDIA bemutatja GeForce2 GTS chipjét. A chip a GeForce256 hibáit igyekszik kiküszöbölni: magasabb órajel, alacsonyabb áramfelvétel. A GeForce2 GTS multi-textúrázós pipeline-architektúrával készül, azaz a multi-textúrázás teljesítményveszteség nélkül végezhető el rajta. A játékok ekkorra már mind kihasználják ezt a lehetőséget. A driverekben az NVIDIA engedélyezi az FSAA-t, és bár sem nem olyan szép, mint a 3dfx T-Buffer által elért effektus, és nem is olyan gyors, mégis használható. A GeForce2 GTS továbbá tartalmazza az NSR technológiát, ami gyakorlatilag a DirectX 8 pixel shader korai megvalósulásának tekinthető. 

A GeForce2 GTS chipes kártya a hivatalos bejelentést követő második héten már az üzleteben volt. Rekordgyorsaság NVIDIA módra.

Új szereplő

ATI RADEON

 

2000 áprilisában a 3dfx-et újabb irányból támadják. Az ATi megkezdte az első generációs gyorsító kártyái árusítását. A Radeon-ok voltak az ATi első olyan 3D gyorsító kártyái, melyek felől a játékosok komolyan érdeklődni kezdtek. A Radeon-ok a földbe döngölték az NVIDIA és a 3dfx kártyáit egyaránt. Az NVIDIA nagy erőkkel vágott vissza…

A 3dfx nyáron végre megjelentette a Voodoo4 és Voodoo5 kártyáit. Az FSAA jelentőségét kissé eltúlzó menedzsment nem igazán vette tudomásul, hogy a chip funkciói alig-alig haladják meg az NVIDIA TNT-ben megismert lehetőségeket. A kétchipes Voodoo5 sebességben sem volt képes felvenni a versenyt az NVIDIA GeForce2 GTS-sel. Később a driverek fejlődésével a különbség szinte minimálisra csökken, de a hardveres T&L-t igénylő játékokban a 3dfx Voodoo5 messze a GeForce chipek alatt teljesít. A Voodoo5 6000 megmentőnek továbbra sincs se híre, se hamva.

Pár hónappal később az NVIDIA bemutatja a GeForce2 GTS olcsó változatát, a GeForce2 MX-et, ami elérhető áron kínál hardveres T&L-t és jó 3D-s teljesítményt. A kiváló ár/teljesítmény mutatónak köszönhetően hihetetlenül jól fogynak ezek a kártyák, sosem látott sikereket arat. Azoknak pedig, akik a GeForce2 GTS-t a szűkös memóriasávszélesség miatt kritizálták, megjelent az Ultra verzió. Ez a chip már az ATi Radeon fenyegetésére válasz. 250 MHz-es magjával és 230 MHz-es DDR memóriával messze lelépte vetélytársait. (A Voodoo5 6000 továbbra sem volt sehol.) Ősszel az NVIDIA bejelenti az első mobil GPU-t, a GeForce2 Go-t.

 

 

    Ezen kártyák “leszármazottjai” megtalálhatók a boltunkban:

Végjáték

 

2000 Novemberben megjelenik a DirectX 8. A 3dfx bejelenti, hogy törölték a Voodoo5 6000-et. Lehetetlen helyzetbe kerülnek. Az egy éve várt csúcsterméket műszaki és költségproblémák miatt nem tudják kiadni. A Rampage nem készül el, mely a híresztelések szerint mind az NVIDIA, mind pedig az ATi termékeit elsöpörte volna, és visszaemelte volna a 3dfx-et a csúcsra. (Azt mondják, a Rampage technológiája végül a GeForce FX 5900-ba került.) Elvesztették a háborút mind a GeForce, mind a Radeon kártyákkal szemben, az áraik magasabbak, mint a konkurenciáé. Szemmel láthatóan vergődnek. Bejelentik a mexikói gyár eladását és a teljes átszervezést. A cég az STB felvásárlása óta folyamatosan veszteséges, így A DX8-as gyorsítóit nem tudja bemutatni, mert még nincsenek kész. Az Nvidia 2000 tavaszán bemutott GeForce2 GTS chipje összefoglalva optimalizált, gyorsabb és hatékonyabb fogyasztás jellemzi. Az Ultra 230 MHz-es DDR1 memóriájával a piac leggyorsabb megoldása. A Voodoo5 esetéből tanulva be sem jelentik az újabb generációt. A 3dfx elveszti a piaci részesedését, és nem volt elég tőkéjük a fennmaradáshoz. Sli, több GPU egy kártyán és a többi szabadalmuk az új tulajdonosé lesz.

 

Ezredforduló

 

Aki látta a 2000-es években az első igazán nagy infós “versenyhelyzetet” a vga piacon, az ma már nem igazán lepődik meg semmin.

Hatalmas sikereket és veszteségeket könyveltek el akkoriban a vállalatok és korábban nem tapasztalt élményhez jutottak az egyszerű 2D grafikához szokott emberek. Ilyen tekintetben óriási lépés a 3dfx, mert máig a lefektetett technológia alapjain nyugszik megannyi hardverünk.

 

Ezután az nvidia kilőtt, de az már egy másik történet…

C

"Semmiben sem nyilvánul meg olyan világosan az emberek jelleme, mint a játékban."

Összegezve

    • 1995 Január elején az NV1 gyorsító miatt csőd szélére sodródott a legendás nvidia üzletága.
    • 1998 Elejére annyira megerősödött a konkurens, Voodoo2 gyorsítójának piaci részesedése, hogy a konkurencia kénytelen volt felzárkózni!
    • 2000 December közepén a 3dfx vezetői bejelentik, hogy a csődhelyzet elkerülése érdekében a céget eladják.
    • 2001 Április közepén megtörtént az adásvétel, az nVidia bekebelezte a Voodoo üzletágát és szabadalmait.
    • 2002 Októberében végleg befejeződött a 3dfx kártyák gyártása.
  • A 2000 évek végére a steam mintájára készült kliens és a digitális értékesítési model prioritásba kerül.
  • Újra aranykorát éli az ARCADE indie kategória!
  • Sajnos a pay to win és a mobil gaming erősödik, ami a minőségi tartalmak csökkenéséhez vezethet.
  • Ugyanakkor a Microsoft és a Sony mellett a Nintendo is jelentős részt szerzett a tortából.
  • 2021 végére az értelmetlen VGA árazások jól jöttek az nvidia-nak és amd-nek, folyamatosan rekordokat döntöttek.
  • 2022 Szeptemberében az nVidia 40% bevételkiesést prognotizál a korábbi negyedévekhez képest, amit a kedvezőtlen piaci folyamatokkal magyaráz…
  • A mindenki által ismert piaci körülmények: covid, ellátási láncokkal kapcsolatos nehézségek, háború hatása, gyártási nehézségek, stb.
  • Valójában óriás mértékű eladatlan készleteken ülnek a gyártók és mostanában a bányászatra sem támaszkodhatnak igazán.

 

  • Idézet: Lev Tolsztoj

Ajánló

WASD története ⌨️

Bevezető Bízunk abban, hogy sokaknak elnyeri a tetszését a webshop és a magazin. A célcsoport nyilván érti az oldal címét. De ha mégsem lenne teljesen tiszta, magyarázatot adhat az alábbi leírás. Engedjétek meg, hogy megmutassam, miért érdekes ez a pár billentyű....

Quake Champions 🤖

Bevezető beta Quake. A játék ami megváltoztatta a multiplayer és 3D játékok történelmét. A legújabb rész kimondottan versenyjátéknak készül. Mielőtt azonban bele vágok a bemutatóba, szeretném, ha tisztáznánk pár dolgot a fanyalgókkal: Messze menő következtetést...

eSPORT #2 napjaink 📅

Bevezető A digitális termékek és szolgáltatások iránti kereslet – elsősorban a videójátékoknak köszönhetően – folyamatosan nőtt az elmúlt évtizedekben, de a területen belül is kiemelkedően nő az érdeklődés a versenyszerűen űzött online játékok, az [ eSport ] iránt. A...

nVIDIA RTX 3070 a láthatáron ⚡️

BevezetőAz új nVIDIA RTX videókártya híre bejárta a világot és felrobbantotta az internetet. Ha mégis lemaradtál volna a bejelentésről, csokorba szedtük számodra a legújabb generáció adatait.Becsélesek szerint a korábbi széria teljesítményét sikerült megsokszorozni....

id software 🎥

  Bevezető Wolfenstein • Doom • Quake kitörölhetetlen örökség, mely új iparágat kovácsolt. Szentségtelen hármas, ami szokatlan műfajban (cthulhu) feledhetlen akció játékot szült - örökre megváltoztatva a gaming történelmet. Az id software és legutóbbi [ Quake ]...

eSport #3 olimpia 🤽

Bevezető   Több millió dolláros összdíjazású versenyek, szponzor és reklámszerződések. Idén (2017) több mint 2 milliárd 448 millió forintot keresett az 5 legsikeresebb játékos, az összesített lista első 10 helyezettje pedig 4,7 milliárd forintot.   2024...

Mobiljátékok 🕹️

2022.08.06. | RED | #wtf #lol #gaming #lootbox Az arcade mobiljátékok mentőövvé válhatnak a nagy vállalatok számára, akik a víz felett akarják tartani a céget. Activision Íme a modern gaming ipar: az Activision újonnan kiadott pénzügyi dokumentumokkal megerősítette,...

Mennyi memória kell 📈

Bevezető Mennyi memóriára van szükség manapság? 2020 vége felé erre ad választ a lenti videó. Előljáróban érdemes megemlíteni, hogy irodai munkára egy jól kiválasztott operációs rendszer és megfelelő beállítás esetén bőven el lehet boldogulni 4-8 GB rammal. Az is...

eSPORT #1 kezdet 👥

Bevezető   Mióta világ a világ, az emberek szeretik összemérni erejüket és tudásukat. Párbajok, lovagi tornák, gyorsulási versenyek, extrém mutatványok, és még hosszú sorokon keresztül tudnánk sorolni az opciókat. A modern kor és az internet új területet nyitott ezen...

eSport #4 Evolúció ⚽

  Bevezető     Rengeten támogatják az eSportok fejlődését. Oldalunk hasábjain volt már szó az eOlimpiáról a globális eSport versenyjáték kialakulásáról és az egész multiplayer hajnaláról. Most egy újabb mérfördkőről kell számot adnunk     ...

Kapcsolódó termékek

wasd.hu – MI EZ A NÉGYES?

 

Visszavezethető a WASD kombináció egy népszerű alkalmazásra, fontos eseményre vagy valami trend van az egész mögött? Természetes a folyamat, hogy már minden programban elfogadott ez a vezérlés?

Legutóbbi cikkek
[frissítve] Legjobb – ingyenes 💙

[frissítve] Legjobb – ingyenes 💙

  Star Wars Squadrons   Sajátítsd el a StarFighter harcművészetét a STAR WARS egyik legjobb, meghatározó élmény játékával! Kapcsolódj be, érezd a többjátékos űrharcok adrenalinját, és tanuld meg, mit jelent pilótának lenni egy izgalmas STAR WARS™...

[frissítve] YouTube #1 ✂️

[frissítve] YouTube #1 ✂️

Leggyorsabb letöltés Ha megtetszik egy dal, a következő megoldásokkal könnyedén letöltheted.Ez legyen a módosítást tartalmazó hivatkozás:9xyoutube.com/watch?v=iXAbte4QXKs 1. Amikor bejött a letöltési lista:2. válaszd az MP3, M4A formátumot3. Ha lejátszóban nyilt meg:...

Bloatware 👾

Bloatware 👾

Bevezető A Privacy International és több mint 50 szervezet szólította fel a Google-t, Microsoft-ot, Apple-t, hogy tegye lehetővé a felhasználók számára a készülékükre telepített bármely alkalmazás eltávolítását. A frissen vásárolt eszközökön ugyanis számos olyan előre...

Sikerre ítélt vr 🥽

Sikerre ítélt vr 🥽

  A SONY LEGÚJABB DOBÁSA   Gyakorlati tapasztalatok alapján nagyszerű élmény, szuper benyomást tett a Sony második VR2 headsete a virtuális tesztelőkre.   PSVR   A Sony PlayStation 4-hez készült PSVR első headsete komoly kísérlet volt VR fronton. Baromi...

Termék ajánló

Kik vagyunk?

 Nem egy szokványos informatikai vállalkozás a wasd.hu. Több mint 20 év tapasztalat áll mögöttük. Végigjártuk az utat az első Atari konzoltól a vállalati munkaállomásokig. Megértjük a kis vállalkozások igényét és ismerjük a professzionális megoldásokat. Telepítettünk Windows 3.1-et, linux disztrókat és W10 Enterprise-t. Titkunk a rugalmasságban rejlik. Amihez nem értünk, azt megtanuljuk. Amiben jók vagyunk, azt tovább optimalizáljuk. Ezek vagyunk mi.

0
0
KOSÁR TARTALMA
Üres a kosarad
EXiT
Összehasonlítás ×
Lássuk! Tovább nézelődök