CHATBOT

 

A chatbotok jó ideje léteznek, ám az utóbbi években váltak igazán népszerűvé a felhasználók körében.

A chatGPT megjelenése előtt a legkülönfélébb iparágakban és esetekben használták ezt a technológiát. Ebben a cikkben áttekintjük a történetét, mik is pontosan ezek a botok és honnan származnak.

 

 

ChatGPT

Az OpenAI által fejlesztett nyelvi modell. Az OpenAI csapata alapította 2021-ben. Úgy tervezték, hogy segítse a felhasználókat az emberhez hasonló szöveg létrehozásában az adott bemenet, nyilván többféle nyelv alapján. A ChatGPT számos feladathoz használható, beleértve a beszélgetés generálását és a nyelvi fordítást. A modell hatalmas mennyiségű adatra van felkészítve, lehetővé téve olyan szöveg létrehozását, amelyet gyakran nehéz megkülönböztetni az ember által írt szövegtől. A ChatGPT-t lehet szeretni a természetes hangzású szövegek generálására irányuló képességéért, és számos területen alkalmazható potenciális megoldásaiért. Mellesleg absztraktot is fest és közreműködött a cikk írásában. 🙂

Amint lentebb láthatod, a chatbot és generatív ai hosszú utat tett meg. A cikk írásakor 13 millió felhasználó használja naponta a ChatGPT-t.

 

Érdemes bekapcsolni a feliratot (CC) és természetesen kiválasztható a magyar nyelv (fogaskerék – subtitle – hungarian)

Az első igazi chatbotot Joseph Weizenbaum, az MIT professzora fejlesztette 60-as években.

 

Lényegében a chatbot

 

egy kezdetleges generatív mesterséges intelligencia, amely “beszélget” chat-el Veled. Hangos válaszokat is adhat, mint a digitális asszisztensek:

Amazon – Alexa
Microsoft – Cortana, Copilot
Apple – Siri

információkat és támogatást nyújthat, foglalást tehet például egy (dedikált) étteremben és még sok más, milyen fantasztikus! Ám azt is tudni kell, hogy például a Microsoft lezárta a korábbi hasonló megoldást: a Cortana fejlesztését és új néven – Copilot folytatja a virtuális aszisztens integrálást a legmodernebb chatGPT segítségével.

 

Több évtizede használják az Mi/bot/Ai különböző variánsokat az interakciók reprodukálására, az üzleti folyamatok segítésére, a nagy csoportoktól való információszerzésre és többek között még személyi asszisztensként. A keresőmotor mint a Google, a chatbotot arra használja, hogy csökkentse a kereséssel járó hosszas kutakodást a weben, és archiválja az új oldalakat a jövőbeni hatékonyabb kereséshez.

Néha a robotokat rosszindulatú célokra is bevetik, például számítógépes vírusok továbbítására vagy a TikTok tartalmak, YouTube-videók, internetes cikkek nézettségének mesterséges növelésére.
A chatbot digitális, szöveges és üzenetküldő vagy hangalapú alkalmazás is lehet. Segít emberek különböző csoportjainak vagy egyéneknek, hogy kérdéseiket szöveges vagy hang útján feltehessék.

2009-ben a kínai WeChat nevű cég egy fejlettebb Chatbotot hozott létre. Megjelenése óta a WeChat meghódította sok felhasználó szívét, akik rendíthetetlen hűséget tanúsítanak. Ez egy rendkívül virágzó közösségi média platform.
Platformján keresztül egyszerűvé tette az alap chatbotok létrehozását. Marketingszakemberek és a munkaadók számára az egyik legkedveltebb módszer, mellyel csökkenthetik például az ügyfelek online kapcsolattartása során végzett munkát.
Bár nincs akkora visszhangja, és kevésbé érdekes, mint például a napjainkban ismert üzenetküldő alkalmazások: Facebook Messenger, Telegram, ez nem jelenti azt, hogy nem lehet nagyon intelligens botot létrehozni a WeChat-on. A Chumen Wenwen Company, amelyet 2012-ben alapított egy korábbi Google-alkalmazott, egy nagyon kifinomult botot épített, amely a WeChaton fut.

2016 elején láthattuk az új mesterséges adattechnológia első hullámának bevezetését a chatbotok tervezésében. Az olyan közösségi platformok, mint a Facebook, lehetővé tették a fejlesztők számára, hogy chatbotot építsenek védjegyükhöz vagy szolgáltatásukhoz, hogy az ügyfelek az üzenetküldő platformjukon belül végezhessék el napi tevékenységeiket.
A chatbotok közösségbe való bevezetése megérkezett a beszélgető felület korába. Ez egy olyan felület, amelyhez nem lesz szükség képernyőre vagy billentyűzetre sem. A felület teljes mértékben párbeszéden alapul, és ezek a kommunikációk közel megkülönböztethetetlenek a barátainkkal folytatott beszélgetésektől.
Ahhoz, hogy teljes mértékben megmagyarázzuk ennek a hamarosan megvalósuló valóságnak a tömegességét, vissza kell mennünk a számítógép legkorábbi napjaihoz, amikor a mesterséges intelligencia technológia és a társalgási felület iránti vágy először kezdődött.

ELIZA

 volt a legelső chatbot. Joseph Weizenbaum készítette 1966-ban, és mintaillesztési és helyettesítési módszertant használ a beszélgetés szimulálására.

A programot úgy alakították ki, hogy emberi beszélgetést utánozzon. A Chatbot ELIZA úgy működött, hogy a felhasználók által beírt szavakat átadta a számítógépnek, majd párosította őket a lehetséges szkriptválaszok listájához. Olyan forgatókönyvet használ, amely egy pszichoterapeutát szimulált. A forgatókönyv jelentős hatást gyakorolt ​​a természetes nyelvi feldolgozásra és a természetellenes intelligenciára. Különböző változatok bukkantak fel egyes országok akadémiáin.

Weizenbaumot azonban nyugtalanította a felhasználók reakciója. Az ELIZA-t az emberi beszélgetés puszta karikatúrájának szánta, de a felhasználók hirtelen ELIZA-ra bízták legmélyebb gondolataikat. A szakértők kijelentették, hogy a chatbotok néhány éven belül megkülönböztethetetlenek lesznek az emberektől…

 

     

    A feltatláló

    elutasította azt az elképzelést, hogy a gépek helyettesíthetik az emberi intellektust. Ehelyett azzal érvelt, hogy az ilyen eszközök is csak eszközök, és az emberi elme kiterjesztései lehetnek maximum. Hangsúlyozta továbbá, hogy a számítógépek nyelvértése teljes mértékben attól függ, hogy milyen környezetben használják őket. Továbbá azzal érvelt, hogy az emberi nyelv általánosabb számítógépes megértése nem lehetséges.
    A következő évtizedekben a chatbot-készítők Weizenbaum modelljére építettek, hogy emberszerűbb interakciókra törekedjenek. A Turing-teszt sikeres teljesítése közös céllá nőtte ki magát, amely az új botok társalgási képességét teszteli egy emberi zsűrivel szemben. A legnehezebb dolog a Turing-teszt kérdésében az, hogy nincs korlát annak, amit az emberek megvitathatnak.

      PARRY

      Kenneth Colby amerikai pszichiáter építette 1972-ben. A program egy skizofrén beteget imitált. Megpróbálta szimulálni a betegséget. Ez egy természetes nyelvi program, amely hasonlít az egyén gondolkodására.

      A PARRY a feltételezések, tulajdonítások és „érzelmi válaszok” bonyolult rendszerén keresztül működik, amelyet a verbális bemenetekhez rendelt súlyok megváltoztatása vált ki. A munka validálásához a PARRY-t a Turing-teszt egy változatával tesztelték. A hetvenes évek elején történt, amikor az emberi kihallgatók, akik egy távoli billentyűzeten keresztül kommunikáltak a programmal, több mint véletlenszerű pontossággal nem tudtak megkülönböztetni PARRY-t egy eredeti ésszerűtlen egyéntől.

      Ötven évvel ezelőtt Kenneth Mark Colby volt az egyetlen pszichiáter, aki azon gondolkodott, hogyan járulhatnak hozzá a számítógépek a mentális betegségek megértéséhez. Ezzel elindította a „Depresszió legyőzése” című projektet, amely 2001-ben bekövetkezett haláláig tartott.

       

      Gyermekek

      A SmartChild sok szempontból a Siri előfutára volt, és 2001-ben fejlesztették ki.
      A chatbot elérhető volt az AOL IM-en és az MSN Messengeren, és képes volt szórakoztató beszélgetéseket folytatni más szolgáltatásokhoz való gyors adathozzáféréssel.
      Ez megfelelt a Microsoftnak is megépítette saját SmarterChildjét, évekkel később, miután a legtöbb ember abbahagyta az AIM használatát, amely a 18–24 éves korosztályt célozta meg az Egyesült Államokban.

       

      SIRI

      2010-ben az Apple alapította iOS rendszerhez; ez egy intelligens személyi asszisztens és navigátor, amely természetes nyelvű felhasználói felületet használ. Az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatala által benyújtott szabadalmi bejelentés egy új Apple-szolgáltatást részletez, ahol a felhasználók üzeneteken keresztül érdeklődhetnek és beszélgethetnek Sirivel. Az új szabadalom hasonló a tavaly év végén publikálthoz, de most már mélyebb integrációt tartalmaz a hang-, videó- és képfájlokkal.

      A többiekhez hasonlóan az Apple szabadalma olyan Sirit ír le, amely képes ellátni az aktuális feladatokat anélkül, hogy a felhasználónak gépelnie kellene. Ez több közszférában is hasznos lehet.
      Válaszolhat egy szövegre, hangra, képre és videóra… Az Apple szerint ez gyümölcsöző interaktív élményt eredményezne a fogyasztók és a digitális asszisztensek körében.

       

      CORTANA

      a Microsoft Build 2014 fejlesztői konferenciáján mutatták be, és közvetlenül integrálták a Windows Phone eszközökbe és a Windows 10 OS-be.
      Ez a program hangfelismerést és különböző algoritmusokat használ a hangutasítások lekéréséhez és megválaszolásához.
      Ahhoz, hogy valaki elkezdhesse, be kell írnia egy kérdést a keresőmezőbe, vagy ki kell választania a mikrofont, és beszélnie kell a Cortanával. Ha valaki nem biztos abban, hogy mit mondjon, javaslatokat fog látni a lezárási képernyőn, valamint a Cortana kezdőlapján a tálcán lévő keresőmező kiválasztásával.
      A Cortana olyan feladatokat hajthat végre, mint például az időn, helyeken vagy személyeken alapuló emlékeztetők, e-maileket és szöveges üzeneteket küldhet, listákat hozhat létre és kezelhet, cseveghet, játszhat, tényeket, fájlokat, helyeket és információkat találhat többek között.

       

      Jabberwacky

      Az újabb chatbotot Rollo Carpenter fejlesztő hozta létre 1988-ban. Célja volt, hogy egy természetes emberi beszélgetést szimuláljon szórakoztató módon.
      A Jabberwacky más technológiai irányok fejlesztéséhez vezetett. Keletkezésétől kezdve használják tudományos kutatási célokra.
      A chatbot a „kontextuális mintaillesztés” nevezett AI technikát alkalmazza.

       

      Dr. Sbaitso

      egy chatbot, amelyet a Creative Labs hozott létre MS-DOS alapjaira 1992-ben.
      Ez az egyik legkorábbi törekvés az AI chatbotba történő beépítésére, és a teljesen hangvezérelt chatprogramjáról ismerhető fel.
      A program úgy beszélget a felhasználóval, mintha egy pszichológus lenne. A legtöbb válasz a következőképpen hangzott: „Miért érzel így?” nem pedig bármiféle bonyolult interakció.

       

      ALICE

      (mesterséges nyelvi internetes számítógépes entitás)
      Az ALICE egy univerzális nyelvfeldolgozó chatbot, amely heurisztikus mintaillesztést használ a beszélgetések folytatásához. 1995-ben Richard Wallace úttörő volt az ALICE megépítésében. Korábban Alicebot néven volt ismert.

      A program a mesterséges intelligencia jelölőnyelvként (AIML) ismert XML-sémával működik , amely segít a beszélgetési szabályok meghatározásában. 1998-ban a programot Java nyelven szerkesztették, majd 2001-ben Wallace kinyomtatott egy AIML specifikációt. Innentől kezdve más fejlesztők ingyenes és nyílt ALICE-forrásokat készítettek különböző programozási nyelveken és számos idegen nyelven.

      A program egy valós személlyel való csevegést szimulál az interneten keresztül. Alice egy fiatalnak tűnő nő és elmondja a felhasználónak életkorát, hobbijait és egyéb lenyűgöző tényeket, valamint válaszol a felhasználó kérdéseire, párbeszédére.

       

      ALICE

      (mesterséges nyelvi internetes számítógépes entitás)
      Az ALICE egy univerzális nyelvfeldolgozó chatbot, amely heurisztikus mintaillesztést használ a beszélgetések folytatásához. 1995-ben Richard Wallace úttörő volt az ALICE megépítésében. Korábban Alicebot néven volt ismert.

      A program a mesterséges intelligencia jelölőnyelvként (AIML) ismert XML-sémával működik , amely segít a beszélgetési szabályok meghatározásában. 1998-ban a programot Java nyelven szerkesztették, majd 2001-ben Wallace kinyomtatott egy AIML specifikációt. Innentől kezdve más fejlesztők ingyenes és nyílt ALICE-forrásokat készítettek különböző programozási nyelveken és számos idegen nyelven.

      A program egy valós személlyel való csevegést szimulál az interneten keresztül. Alice egy fiatalnak tűnő nő és elmondja a felhasználónak életkorát, hobbijait és egyéb lenyűgöző tényeket, valamint válaszol a felhasználó kérdéseire, párbeszédére.

       

      ALEXA

      egy intelligens személyi asszisztens, amelyet az Amazon fejlesztett ki. 2014-ben mutatták be, és mára számos más cég eszközébe is beépítették.
      Csak annyit kell tenni, hogy „Alexa, játssz egy kis zenét” vagy „Alexa, keress nekem egy olasz éttermet”, és ő segíteni fog.
      Keresést is tud indítani az interneten, zenét játszhat, teendőket vagy bevásárlólistákat hozhat létre, riasztásokat állíthat be, podcastokat streamelhet, hangoskönyveket játszhat le, híreket és időjárás-jelentéseket készít, vezérelheti okosotthon-termékeit stb.
      Bármely Alexa-kompatibilis eszköz képességeinek bővítése érdekében az Amazon lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy az Alexa Skills Kit (ASK) segítségével készségeket építsenek fel és tegyenek közzé az Alexa számára. Ingyenesen letölthetők a fejlesztéshez szükséges alkalmazások.

      Kapcsolódó termékek

      wasd.hu – MI EZ A NÉGYES?

       

      Visszavezethető a WASD kombináció egy népszerű alkalmazásra, fontos eseményre vagy valami trend van az egész mögött? Természetes a folyamat, hogy már minden programban elfogadott ez a vezérlés?

      Legutóbbi cikkek
      Tesztelés, ellenőrzés – AIDA

      Tesztelés, ellenőrzés – AIDA

      Gépház Weboldalunk megújult; beszámítás menüpontja kapcsán sokan feltették a kérdést, hogyan lehet gyorsan és profi módon ellenőrízni a hardvert. Hogyan deríthető ki legkönyebben mi van benne és mennyire stabil működés?   Vállalkozásunk hosszú múltra...

      Ingyenes játékok április végére

      Ingyenes játékok április végére

      Ingyenesen elérhetők az alábbi játékok: Sky Minden platformra megjelent és PC-re ingyenessé vált ez a békés, díjnyertes MMO - sok szereplős online szerepjáték. Fedezz fel csodálatos helyeket a hét birodalomban és hozz létre felemelő emlékeket a barátaiddal, ebben az...

      2024 Április ingyenes játékok

      2024 Április ingyenes játékok

      04/03 csütörtök du-tól, 04/11-ig Ingyenes az alábbi két játék: The Outer Worlds, Thief A galaxis peremére tartó gyarmatosító hajón ébredsz és egy összeesküvés kellős közepén találod magad, amely a kolónia elpusztításával fenyeget. Az Outer Worlds ezen verziója a...

      2024 Március ingyenes játék

      2024 Március ingyenes játék

      Deus Ex - Mankind, The Bridge    Cyberpunk akció-RPG, izgalmas nyomozással a Bladerunner c. filmben látott fantasztikus város és hangulat árad a játékból. Valamint egy logikai, fejtörős játék ingyenes ebben hónapban. Mindkét cím arra kényszerít, hogy gondolkozz. A...

      2024 Február, ingyenes játékok

      2024 Február, ingyenes játékok

      Dakar Desert Rally,Sky Force  Szuper verseny és egy legendás arcade-ot ajánlunk ezúttal, mindkettő ingyenesen elérhető. Csapj le rá, amíg tart a kedvezmény! A Dakar Desert Rally a valaha fejlesztett legepikusabb off-road rally. Megragadja a bolygó legnagyobb...

      Kik vagyunk?

       Nem egy szokványos informatikai vállalkozás a wasd.hu. Több mint 20 év tapasztalat áll mögöttünk. Végigjártuk az utat az első Atari konzoltól a vállalati munkaállomásokig. Megértjük a kis vállalkozások igényét és ismerjük a professzionális megoldásokat. Telepítettünk Windows 3.1-et, linux disztrókat és Enterprise-t. Titkunk a rugalmasságban rejlik. Amihez nem értünk, azt megtanuljuk. Amiben jók vagyunk, azt tovább optimalizáljuk. Ezek vagyunk mi.

      0
      0
      KOSÁR TARTALMA
      Üres a kosarad