BevezetƑ

 

MiĂłta vilĂĄg a vilĂĄg, az emberek szeretik összemĂ©rni erejĂŒket Ă©s tudĂĄsukat. PĂĄrbajok, lovagi tornĂĄk, gyorsulĂĄsi versenyek, extrĂ©m mutatvĂĄnyok, Ă©s mĂ©g hosszĂș sorokon keresztĂŒl tudnĂĄnk sorolni az opciĂłkat. A modern kor Ă©s az internet Ășj terĂŒletet nyitott ezen a fronton, elindult a többjĂĄtĂ©kos mĂłd tĂ©rnyerĂ©se. MĂĄr 1983-ban is volt barĂĄti versengĂ©s, amikor mĂ©g csak a Commodore 64 elƑtt vĂĄrtuk  egy jĂĄtĂ©k betöltĂ©sĂ©t. AztĂĄn az egĂ©sz mƱfaj ĂĄtköltözött a jobb grafikĂĄt Ă©s cĂ©lhardvert tartalmazĂł jĂĄtĂ©ktermi gĂ©pekre, sokĂĄig minden fiatal közössĂ©gi programkĂ©nt tekintett egy-egy Street Fighter vagy Mortal Kombat viadalra. Ezt követƑen pedig DĂ©l-Korea indult el azon az Ășton, ami a mai eSport alapköveit fektette le.

 

DefinĂ­ciĂł

Az esport (elektronikus sport) mƱvelƑi professzionĂĄlis mĂłdon, versenyszerƱen foglalkoznak videojĂĄtĂ©kkal.

Az 1990-es Ă©vek Ăłta ĂŒlĂŒnk a monitorok elƑtt, hajszoljuk a gyƑzelmet Ă©s az azzal jĂĄrĂł dicsƑsĂ©get. Honnan indult mindez, mik alakĂ­tottĂĄk Ă©s milyen jövƑt vĂĄzol?

Így festett egy koreai PC bang

TörtĂ©nt ugyanis, hogy JapĂĄn embargĂłt hirdetett KoreĂĄval szemben, Ă­gy a nĂ©pszerƱ Nintendo Ă©s Sony konzolok nem kerĂŒlhettek be az orszĂĄgba, a technikai fejlƑdĂ©sben Ă©lenjĂĄrĂł ĂĄzsiai nĂ©p ezĂ©rt a PC-kben talĂĄlta meg a kitörĂ©si lehetƑsĂ©get. Úgynevezett PC Bangek jelentek meg, amik a mai internetkĂĄvĂ©zĂłk kezdetleges vĂĄltozatai voltak. Ezeken a helyeken a fiatalok jĂĄtĂ©kokban versengve mĂșlathattĂĄk az idejĂŒket. A PC Bangek nĂ©pszerƱsĂ©gĂ©ben annak is szerepe volt, hogy a szemĂ©lyi szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pek ĂĄra magas volt akkoriban, Ă­gy egy normĂĄl hĂĄztartĂĄs nem engedhette meg magĂĄnak ezt a luxust, viszont ezen közössĂ©gi helyek ĂĄrai teljesen elfogadhatĂłak voltak bĂĄrmely tĂĄrsadalmi rĂ©teg szĂĄmĂĄra. Ez idƑ tĂĄjt kerĂŒlt piacra a Starcraft, ami pontosan azt kĂ­nĂĄlta, amit minden jĂĄtĂ©kos Ă©s PC Bang ĂŒzemeltetƑ keresett az indulĂł piacon; kellett hozzĂĄ Ă©sz, teret engedett a kreativitĂĄsnak, Ă©s bĂĄr idƑ kellett a jĂĄtĂ©k megtanulĂĄsĂĄhoz, a meccsek csak ritkĂĄn tartottak tovĂĄbb 10-15 percnĂ©l. Az ĂŒzlet virĂĄgozni kezdett Ă©s helyi sztĂĄrok nevelkedtek, akikre mĂĄr felnĂ©zett az I. cybergenerĂĄciĂł.
Johnatan Ă©s hĂ­res kabalĂĄja a monitor tetejĂ©n. Egy meccset se jĂĄtszott nĂ©lkĂŒle.

 

 

Kicsit ugrunk az idƑben, a földrĂ©sz is megvĂĄltozik, ezĂșttal az USA-ban vagyunk egy nagy csalĂĄdi veszekedĂ©s közepette, ahol egy fiĂș prĂłbĂĄl Ă©rvelni Ă©s megmagyarĂĄzni apukĂĄjĂĄnak, hogy miĂ©rt jĂĄtszik napi 5-6 ĂłrĂĄt PC-jĂ©n. A veszekedĂ©s vĂ©ge pedig egy alku lett: ha a fiĂș dobogĂłs helyezĂ©st Ă©r el a soron következƑ versenyen, akkor apja szĂł nĂ©lkĂŒl tĂĄmogatni fogja, viszont amennyiben ez nem következik be, akkor vĂ©gleg felhagy a jĂĄtĂ©kkal Ă©s visszamegy az iskolĂĄba. Így kezdƑdött Johnatan „Fatal1ty” Wendel törtĂ©nete, aki azon a bizonyos versenyen egy harmadik helyet Ă©rt, amivel 4000 dollĂĄrral növelte a csalĂĄdi kasszĂĄt. Fatal1ty lett a rĂ©gi Ă©s modern jĂĄtĂ©kosok ikonja, az elsƑ komolyabb nĂ©v, aki jelentƑs pĂ©nzt nyert össze a Cyberathlete Professional League-ben, Ă©s aki kĂ©sƑbb a szponzorai segĂ­tsĂ©gĂ©vel mĂĄrkĂĄvĂĄ kovĂĄcsolta a nick nevĂ©t. A közössĂ©g mĂ©g nagyon fĂłkuszĂĄlt volt Ă©s fĂłrum oldalakon beszĂ©lgettek egymĂĄssal, szinte mindenki ismert mindenkit Ă©s egy-egy Cooller (RUS) vs. Fatal1ty (USA) meccset rengetegen nĂ©ztek, hiszen a jĂĄtĂ©kvilĂĄgban ez felĂ©rt egy Real Madrid – Barcelona rangadĂłval. Mindenki ismerte a Quake egyszerƱ szabĂĄlyait, Ă©s mindenki prĂłbĂĄlt felĂ©rni a nagyok közĂ©, ellesni minden kis trĂŒkköt.

 

Pénz beszél

 

Itt Ă©rdemes egy picit elidƑzni Ă©s elgondolkodni azon, hogy mit jelent az eSport Ă©s mitƑl vĂĄlik valaki profivĂĄ. Mint minden sportban, a profit Ă©s az amatƑrt itt is a hozzĂĄĂĄllĂĄs kĂŒlönbözteti meg. Az amatƑr lehet akĂĄrmennyire jĂł, ameddig nem kap fizetĂ©st vagy nem tudja fenntartani sport tevĂ©kenysĂ©gĂ©t gyƑzelmei vagy szponzorai ĂĄltal, addig amatƑrnek titulĂĄlhatĂł. FĂ©l profi szinten a sajĂĄt vagyonĂĄt Ă©s javait beĂĄldozĂł jĂĄtĂ©kos helyezkedik, akinek van ugyan bevĂ©tele a jĂĄtĂ©kbĂłl, de nem kĂ©pes ebbƑl maradĂ©ktalanul fedezni kiadĂĄsait. A profi jĂĄtĂ©kosok viszont vagy fizetĂ©st kapnak tevĂ©kenysĂ©gĂŒkĂ©rt, vagy szponzorok tartjĂĄk fenn Ƒket Ă©s gondozzĂĄk reklĂĄmĂ©rtĂ©kĂŒket, valamint bevĂ©teleik jelentƑs szĂĄzalĂ©ka szĂĄrmazik versenyekbƑl Ă©s rendezvĂ©nyekbƑl. Fatal1ty egyĂ©rtelmƱen az egyik legismertebb Ă©s legjobban menedzselt nĂ©v a szakmĂĄban, Ă©rdemes vĂ©gigkövetni, hogy ez mit jelent szĂĄmokban. Johnatan 1981 februĂĄrjĂĄban szĂŒletett, lassan 37 Ă©ves Ă©s tovĂĄbbra is hĂĄttĂ©rszereplƑkĂ©nt dolgozik az eSport vilĂĄgĂĄban. 1999-tƑl 2006-ig volt aktĂ­v jĂĄtĂ©kos, tehĂĄt 18 Ă©ves korĂĄtĂłl egĂ©szen 25-ig. 13 tornĂĄt nyert meg, 10 alkalommal lett mĂĄsodik Ă©s 6 esetben vĂ©gzett a 3. vagy annĂĄl rosszabb helyen. A legnagyobb pĂ©nzt jelentƑ tornagyƑzelme 2005-ben volt, ami 150 000 dollĂĄrt jelentett, ami mai ĂĄrfolyamon szĂĄmolva 36 milliĂł forintot tesz ki. Karrierje sorĂĄn 24 Ă©ves korĂĄban kereste a legtöbb pĂ©nzt, 231 000 dollĂĄrt 10 tornĂĄn valĂł szereplĂ©sĂ©vel. Karrierje sorĂĄn összesen 454 919 dollĂĄrt keresett csak jĂĄtĂ©kokbĂłl, ami mai ĂĄrfolyamon szĂĄmĂ­tva közel 110 milliĂł. A teljes lista itt talĂĄlhatĂł.

 

Cooller, az “orosz Fatal1ty”.

A szĂĄmokkal talĂĄn sikerĂŒlt Ă©rzĂ©keltetni, hogy nagy kaliberƱ ĂŒzletrƑl beszĂ©lhetĂŒnk. Ha a jĂĄtĂ©kosoknak kiosztott nyeremĂ©nyek ilyen mĂ©rtĂ©ket ölthettek, akkor a tornĂĄk megszervezĂ©se, valamint a jĂĄtĂ©kokkal kapcsolatos marketingköltĂ©s biztosan nagyon komoly bevĂ©telt jelenthetett egy-egy cĂ©g Ă©letĂ©ben. A tĂĄmogatĂłk csoportjĂĄt ekkor olyan cĂ©gek hĂșztĂĄk, mint az id, az EA, az Asus, az intel, az IBM, a Dell, az Alienware, a Logitech, Gigabyte, de a listĂĄt tovĂĄbb is lehetne hĂșzni. A rendszer virĂĄgzott. A Cyberathlete Pro Ă©s Amateur League ekkor mĂĄr egy, az USA jelentƑs terĂŒletĂ©t lefedƑ TV-hĂĄlĂłzattal tĂĄrgyalt a közvetĂ­tĂ©si jogokrĂłl, ami 2007-ben teljesedett ki igazĂĄn.

 

Lim Yo-Hwan – a Starcraft egyik legjobbja

Vissza kell azonban ugranunk DĂ©l-KoreĂĄba, ahol az egĂ©sz eSport folyamat mĂĄr jĂłval elƑrĂ©bb jĂĄrt, mint EurĂłpa vagy Amerika terĂŒletĂ©n. Lim Yo-Hwan polgĂĄri neve kevĂ©s embernek mond valamit, viszont ez az 1980-as szĂŒletĂ©sƱ srĂĄc legalĂĄbb akkora sztĂĄr orszĂĄgĂĄban, mint Bruce Willis vagy Michael Jordan. Lim karrierjĂ©t 56,8 szĂĄzalĂ©kos gyƑzelmi mutatĂłval zĂĄrta, 2004-ben az ESL megvĂĄlasztotta a valaha volt legjobb jĂĄtĂ©kosnak, mĂ­g 2006-ban az MTV egyenesen a jĂĄtĂ©kvilĂĄg legbefolyĂĄsosabb emberei közĂ© sorolta. Ɛ nem mĂĄs, mint SlayerS_Boxer, aki a valaha volt talĂĄn leghĂ­resebb Starcraft jĂĄtĂ©kos. Az eSport viszonylatban viszont Boxer szerepe azĂ©rt kiemelt, mert egy szerzƑdtetett, fizetett jĂĄtĂ©kos volt, ami a karrierje sorĂĄn több mint 400 ezer dollĂĄrt hozott neki, de a reklĂĄmok Ă©s egyĂ©b felkĂ©rĂ©sek rĂ©vĂ©n tovĂĄbbi 90 ezer dollĂĄr ĂŒtötte markĂĄt. Ezzel DĂ©l-Korea utat mutatott a vilĂĄgnak, hiszen bebizonyĂ­totta, hogy ebben az iparĂĄgban a TV-k, a rĂĄdiĂłk Ă©s a magazinok rĂ©szvĂ©telĂ©vel elĂ©g komoly piaci rĂ©sre bukkantak, a felvevƑpiac nagysĂĄgĂĄt tekintve kĂ©pesek nyeresĂ©gesen ĂŒzemeltetni egy kĂŒlön eSport ĂĄgazatot. Lim többször beszĂĄmolt arrĂłl a kĂ©sƑbbi interjĂșkban, hogy a felemelkedĂ©sben talĂĄn a rajongĂłk kezelĂ©se volt a legnehezebb feladat, mert gyakorlatilag a boltba se tudott Ășgy lemenni, hogy ne ĂĄllĂ­tottĂĄk volna meg egy fotĂłra, alĂĄĂ­rĂĄst kĂ©rni, vagy csak simĂĄn beszĂ©lgetni. Egy idƑ utĂĄn kĂ©nytelen volt testƑrrel megtenni az ilyen egyszerƱ utakat is.

 

Ez is sport?

 

Az ĂĄzsiai törtĂ©nĂ©sek odĂĄig vezettek, hogy KĂ­na Ă©s DĂ©l-Korea hivatalosan is stĂĄtuszba vette az eSportot, mint sportĂĄgat. Ez termĂ©szetesen rengeteg vitĂĄra adhat okot; vajon tĂ©nyleg sportnak tekinthetƑk a kĂŒlönfĂ©le jĂĄtĂ©kok? Sokan Ă©rveltek a sakk pĂ©ldĂĄjĂĄval Ă©s egyĂ©b mentĂĄlis, a mai vilĂĄgban teljesen elismert ĂĄgazatokkal, az ellentĂĄbor viszont a kockĂĄs ingbe bĂșjt, tĂșlsĂșlyos, rossz lĂĄtĂĄsĂș, energiaitalokon tengƑdƑ kisfiĂșkban lĂĄtja az eSportot. Sokan ezĂ©rt ellenzik nagyon erƑsen, hogy a fizikai megterhelĂ©st teljesen mellƑzƑ mƱfajt a sporttal egy lapon lehessen emlegetni. VĂ©geredmĂ©nyben viszont kevĂ©sbĂ© fontos, hogy milyen kategĂłriĂĄba helyezik az eSportot, hiszen a jelensĂ©g ettƑl nem fog megszƱnni, a profi jĂĄtĂ©kosok pedig pontosan tudjĂĄk, hogy Ă©p lĂ©lek csak Ă©p testben lakhat, ezĂ©rt odafigyelnek a fizikai edzĂ©sekre, ami megmutatkozik a pĂĄlyĂĄn nyĂșjtott teljesĂ­tmĂ©nyben is, fƑleg a hosszabb mĂ©rkƑzĂ©ssorozatoknĂĄl.

 

A gyƑzelemĂ©rt jĂĄrĂł fƑdĂ­j mĂĄr kellƑ ösztönzĂ©s.

A következƑ nagy dobĂĄst viszont az USA könyvelhette el, ahol 2007-ben megrendezĂ©sre kerĂŒlt egy meghĂ­vĂĄsos torna, a Championship Gaming Invitation, ami igazĂĄbĂłl egy pilot volt; arra voltak kĂ­vĂĄncsiak, hogy mekkora lehetƑsĂ©g van a jĂĄtĂ©kos tornĂĄk Ă©lƑ közvetĂ­tĂ©sĂ©ben. Counter Strike 1.6, Dead or Alive és Battlefield 2 volt a terĂ­tĂ©ken, az eredmĂ©nyek pedig önmagukĂ©rt beszĂ©ltek, hiszen a DirectTV adott csatornĂĄjĂĄn az elsƑ torna közvetĂ­tĂ©se 400 szĂĄzalĂ©kos nĂ©zettsĂ©gnövekedĂ©st eredmĂ©nyezett. A mĂĄsodik meghĂ­vĂĄsos torna utĂĄn eldƑlt, hogy lĂ©trehozzĂĄk az NBA/NFL/NHL mintĂĄjĂĄra Ă©pĂŒlƑ Championship Gaming Series-t, ami a valaha volt legnagyobb jĂĄtĂ©kosokat megmozgatĂł projekt volt. Csak a felkĂ©szĂŒlĂ©sek közel 22 milliĂł dollĂĄrt emĂ©sztettek fel, ami egy repĂŒlƑ hangĂĄr bĂ©rlĂ©sĂ©re, nagyteljesĂ­tmĂ©nyƱ kamerĂĄk beszerzĂ©sĂ©re Ă©s a marketing folyamatok fedezĂ©sĂ©re ment el. ÉrdekessĂ©g, hogy az akciĂłjĂĄtĂ©koknĂĄl a szakkommentĂĄtor szerepĂ©t a mĂĄr többször is emlĂ­tett Fatal1ty lĂĄtta el. A verseny felĂ©pĂ­tĂ©sĂ©nek köszönhetƑen elƑször egy CGS elƑszobĂĄjĂĄba, egy draftba kellett bejutni, ahol mĂĄr a tulajdonosok döntöttĂ©k el, hogy mely jĂĄtĂ©kosokat szeretnĂ©k a csapatunkban lĂĄtni. Ez a kezdemĂ©nyezĂ©s nagy port kavart a jĂĄtĂ©kosok között, hiszen most elƑször nyĂ­lt lehetƑsĂ©g nyĂ­lt arra, hogy a vilĂĄg bĂĄrmely pontjĂĄrĂłl be lehessen kerĂŒlni a draftba. Aki pedig bekerĂŒlt a kalapba, szinte biztosra vehette, hogy az adott szezonban egy fizetett, profi jĂĄtĂ©kos lesz, aki Ă©letĂ©nek következƑ hĂłnapjait jĂĄtĂ©kkal Ă©s interjĂșkkal fogja tölteni – aki pedig gyƑzött, a fizetĂ©sĂ©n tĂșl 100 ezer dollĂĄros bĂłnuszt is kapott. A projekt egyĂ©bkĂ©nt ĂĄtĂ­velt az egĂ©sz vilĂĄgon, 6 rĂ©giĂłt ölelt fel: Észak-Amerika, Latin-Amerika, EurĂłpa, Afrika Ă©s a Közel-Kelet, Ázsia, AusztrĂĄlia.

A sorozatot amĂșgy a magyar közönsĂ©g is vĂ©gigkövethette az Eurosport 2 csatornĂĄt figyelve, ahol kĂ©t sportkommentĂĄtor kissĂ© bukdĂĄcsolva, de nagyon lelkesen prĂłbĂĄlta Ă©rthetƑvĂ© tenni a laikusok szĂĄmĂĄra, hogy Ă©ppen mi is zajlik a kĂ©pernyƑn. Ez FIFA Ă©s DOA esetĂ©n egy viszonylag egyszerƱ, de egy Counter-Strike kapcsĂĄn mĂĄr igencsak nehĂ©z feladat, fƑleg akkor, ha az illeti nem ismeri a jĂĄtĂ©k alapjait. A grandiĂłzus terv Ă©s sikertörtĂ©net vĂ©gĂŒl 2008-ban elvĂ©rzett, ugyanis a vilĂĄgvĂĄlsĂĄg kapcsĂĄn az összes hĂșzĂł szponzor kiesett a kalapbĂłl, de a törtĂ©net vĂ©gĂ©t azonban mĂ©gis a DirectTV megingĂĄsa jelentette, a csatorna költsĂ©gvetĂ©se ugyanis erƑsen meg lett nyirbĂĄlva.

 

Minden megvĂĄltozott

 

A jĂĄtĂ©kosok összetĂ©tele viszont kezdett megvĂĄltozni ezekben az idƑkben; a Clanbase-hez hasonlĂł fĂłrumok szĂ©pen eltƱntek a feledĂ©s homĂĄlyĂĄban, miközben az MSN Ă©s a Facebook elkĂ©pesztƑ nĂ©pszerƱsĂ©gre tett szert. A közössĂ©g felĂ©pĂ­tĂ©se, a megvĂĄltozott kommunikĂĄlĂĄsi formĂĄk hatĂĄsĂĄra gyakorlatilag lehetetlennĂ© vĂĄlt, hogy valaki Fatal1ty-hez vagy Boxerhez hasonlĂł nĂ©pszerƱsĂ©gre tehessen szert. Itt rögtön meg is kell ĂĄllni, hogy tisztĂĄzzuk, miĂ©rt is fejlƑdött az eSport az egyszerƱ LAN-partikbĂłl milliĂĄrdos iparĂĄggĂĄ. A folyamat kulcsa a mĂ©diafogyasztĂĄs.

Zhihao Chen, a legjobban keresƑ jĂĄtĂ©kos.

 

Az eSportolĂłk egyik komoly ismĂ©rve, hogy a környezetĂŒk vĂ©lemĂ©nyvezĂ©rkĂ©nt tekint rĂĄjuk, a mĂĄsik, hogy az internetes reklĂĄmokat sokan közĂŒlĂŒk nem kedvelik (vagy egyenesen szƱrik, a lĂ©nyeg, hogy magasrĂłl tesznek a dologra), hiszen pontosan tudjĂĄk, hogy mit merre keressenek az interneten. Nem nĂ©znek televĂ­ziĂłt, nem fizetnek elƑ nyomtatott ĂșjsĂĄgra, sok szempontbĂłl tehĂĄt teljesen egyediek. Ezt a zĂĄrt közössĂ©get nagyon költsĂ©ges bĂĄrmirƑl is meggyƑzni, a hagyomĂĄnyos marketinges eszközök pedig nem is biztos, hogy cĂ©lra vezetƑek nĂĄluk. Viszont Ă©rtĂ©kes vĂĄsĂĄrlĂłk, Ășgyhogy az eSportban tevĂ©kenykedƑ cĂ©gek sok pĂ©nzt költöttek arra, hogy kiĂ©pĂ­tsenek egy mĂĄrkahƱsĂ©get; a versenyeken valĂł jelenlĂ©t, a szponzorĂĄciĂłk kapcsĂĄn nyert reklĂĄmarcok, a jĂĄtĂ©kokon belĂŒl megjelenƑ reklĂĄmok segĂ­tettek Ƒket a leginkĂĄbb a cĂ©ljuk elĂ©rĂ©sĂ©ben. Ugyanakkor marketinges szempontbĂłl ez egy hosszĂș Ă©s bizonytalan Ășt, rĂĄadĂĄsul a jĂĄtĂ©kosokkal könnyƱ is lyukra futni, ahogy a Razer Ă©s a Logitech annak idejĂ©n meg is tettĂ©k, amikor lĂ©zeres technolĂłgiĂĄt kezdtek alkalmazni a jĂĄtĂ©kosoknak szĂĄnt egereikben. EttƑl fĂŒggetlenĂŒl lehet, hogy megĂ©ri a befektetett energia, legalĂĄbbis vannak cĂ©gek, amelyek ezt Ă­gy gondoljĂĄk. NagyjĂĄbĂłl ezzel Ă©rkeztĂŒnk el napjainkba. ÁzsiĂĄban ma mĂĄr szinte csak a profi jĂĄtĂ©kosok dominĂĄlnak a stratĂ©giai jĂĄtĂ©kok terĂ©n, Ƒket menedzserek Ă©s korĂĄbbi sztĂĄrok pallĂ©rozzĂĄk, nem megfelelƑ teljesĂ­tmĂ©ny esetĂ©n könyörtelenĂŒl le is cserĂ©lik Ƒket mĂĄs, mĂ©g ambiciĂłzusabb jĂĄtĂ©kosokra. EurĂłpĂĄban Ă©s AmerikĂĄban viszont alig talĂĄlhatĂł mindent ĂĄtölelƑ, erƑs nemzetközi liga, aminek sĂșlya van, miközben a MOBA nevƱ jĂĄtĂ©kstĂ­lus letarolt mindent, amit ismertĂŒnk. MOBA, Multiplayer Online Battle Arena, azaz többjĂĄtĂ©kos online harci arĂ©na, ahol jellemzƑen 5 az 5 vagy 4 a 4 ellen harcolnak a kĂŒlönfĂ©le hƑsöket irĂĄnyĂ­tĂł jĂĄtĂ©kosok. A mƱfaj legerƑsebb cĂ­mei a DOTA 2 (Defense of the Ancients) Ă©s a LoL (League of Legends), aminek következtĂ©ben az Ƒket fejlesztƑ Riot Games Ă©s a Valve kezĂ©be akkora közössĂ©g összpontosul, hogy a korĂĄbbi gyakorlattal ellentĂ©tben szinte csak Ƒk tudjĂĄk irĂĄnyĂ­tĂł az eSportot. Mivel a korĂĄbbi bekezdĂ©sekben mĂĄr volt szĂł szĂĄmokrĂłl, most sem maradhatnak el: az esportolĂłk összetett listĂĄjĂĄnak elsƑ tĂ­z helyezettje közĂŒl nyolcan ĂĄzsiaiak, közĂŒlĂŒk ketten Starcraft: Brood Warban kerestĂ©k pĂ©nzĂŒk jelentƑs rĂ©szĂ©t; a 10. helyen ĂĄllĂł Flash eddig karrierje sorĂĄn 484 823 dollĂĄrt tehetett zsebre, a teljes keresetĂ©nek 84 szĂĄzalĂ©kĂĄt teszi ki a Starcraft jĂĄtĂ©kbĂłl szĂĄrmazĂł jövedelme. Ez pedig aprĂłpĂ©nz a DOTA 2 alatt talĂĄlhatĂł International versenysorozat összdĂ­jazĂĄsĂĄhoz kĂ©pest, ami sĂșrolta a 11 milliĂł dollĂĄrt (2,65 milliĂĄrd forint). Nem csoda, hogy a legtöbbet keresƑ jĂĄtĂ©kosok Ă­gy rövid karrierjĂŒk alatt bevĂ©telĂŒk tĂșlnyomĂł rĂ©szĂ©t DOTA 2-bƑl szerezve 8 helyet bĂ©reltek ki maguknak a toplistĂĄn. Az elsƑ 5 jĂĄtĂ©kos kĂ­nai nemzetisĂ©gƱ, közĂŒlĂŒk az ötödik Mu eddig 1 087 715 dollĂĄrt jegyez, mĂ­g a vezetƑ Hao 1 103 121 dolĂĄrral gyarapĂ­totta a csalĂĄdi kasszĂĄt. Az igazsĂĄghoz rĂĄadĂĄsul az is hozzĂĄtartozik, a Riot Games (a League of Legends fejlesztƑi) sok esetben csapatokat szponzorĂĄl, a jĂĄtĂ©kosokkal szerzƑdĂ©seket köt, de ezekkel kapcsolatban pĂ©nzĂŒgyi adatokat nem tĂĄrnak a nyilvĂĄnossĂĄg elĂ©.

 

Danil Inshutin, a NaVi jåtékosa.

 

Ezek az összegek pedig mĂĄr nem eSportrĂłl szĂłlnak, hanem egy profin mƱködƑ gĂ©pezetrƑl, amit pĂĄr multi cĂ©g befolyĂĄsol, Ă©s ezzel kĂ­nĂĄl reĂĄlis esĂ©lyt pĂĄr nagyon elhivatott jĂĄtĂ©kosnak arra, hogy eddig sohasem lĂĄtott Ă©letszĂ­nvonalat kĂ­nĂĄljon magĂĄnak Ă©s csalĂĄdjĂĄnak. Ennek azonban 2014-ben megvolt az ĂĄra, hiszen egy kĂ­nai jĂĄtĂ©kos vetette alĂĄ magĂĄt szĂĄllĂĄsa tetejĂ©rƑl, a jĂĄtĂ©kvilĂĄgban megĂ©lt csalĂłdĂĄsa miatt. A zuhanĂĄst ĂłriĂĄsi mĂĄzlival tĂșlĂ©lte, ellenben maradandĂł kĂĄrosodĂĄsokat szenvedett Ă©s kĂ©sƑbb szurkolĂłi se Ă©rtettĂ©k, hogy az elismert jĂĄtĂ©kos, majd kĂ©sƑbbi szakkommentĂĄtor miĂ©rt döntött Ă­gy. Pedig valĂłszĂ­nƱleg csak arrĂłl van szĂł, hogy nem mindenkinek valĂł a hĂ­rnĂ©v Ă©s csillogĂĄs. A legjelentƑsebb vĂĄltozĂĄs a rĂ©gi felĂĄllĂĄshoz kĂ©pest az, hogy mĂ­g akkor a fĂłrumok Ă©s közössĂ©gi oldalak kitermeltek tiszteletremĂ©ltĂł Ă©s jĂł jĂĄtĂ©kosokat, akikre felnĂ©ztek a fiatalok, Ă©s akiknek minden szavĂĄt szentĂ­rĂĄskĂ©nt kezeltĂ©k, manapsĂĄg az hatĂĄrozza meg egy jĂĄtĂ©kos szintjĂ©t, hogy milyen eredmĂ©nyeket kĂ©pes felmutatni, Ă©s ezt szinte csak pĂ©nzben kell Ă©rteni. Azonban talĂĄlhatunk itt is ĂŒde szĂ­nfoltokat, akiknek kĂŒlönösen jĂłl ĂĄll a pĂ©nz Ă©s a hĂ­rnĂ©v, ilyen pĂ©ldĂĄul Dendi, az ukrĂĄn nemzetisĂ©gƱ DOTA 2 jĂĄtĂ©kos, aki az egyik legszĂłrakoztatĂłbb karakterek egyike a jĂĄtĂ©kok vilĂĄgĂĄban. Annak ellenĂ©re, hogy nem veszi tĂșl komolyan az Ă©letet Ă©s folyton humorizĂĄl tĂĄrsaival, a jĂĄtĂ©kokban mutatott tehetsĂ©ge megkĂ©rdƑjelezhetetlen, akĂĄrcsak a listĂĄn szerzett 6. helyezĂ©se az 573 147 dollĂĄros keresettel.

 

Profik vilĂĄga

 

Az eSport Ă©s a jĂĄtĂ©kosok vilĂĄga az elkĂ©pesztƑ nyeremĂ©nyek ellenĂ©re minden korĂĄbbitĂłl tĂĄvolabb van egymĂĄstĂłl. A profik vilĂĄgĂĄba nem jelent belĂ©pƑt heti 15- 20 Ăłra jĂĄtĂ©k, egĂ©szen mĂĄs hozzĂĄĂĄllĂĄs szĂŒksĂ©ges ahhoz, hogy valaki labdĂĄba tudjon rĂșgni. Itt pedig nem csak a gyakorlĂĄsra kell gondolni, hanem a rengeteg stratĂ©giai munkĂĄra, a tudatos stressz kezelĂ©sre, arra az Ă©letmĂłdra, ami a sikerhez szĂŒksĂ©ges. Ez pedig rĂ©szben megegyezik a sportolĂłk gyakorlatĂĄval, rĂĄadĂĄsul a gyƑzelem szempontjĂĄbĂłl nagyon fontos is; a vĂ©gsƑ siker a hasonlĂł szinten mozgĂł profik miatt sokszor csak formaidƑzĂ­tĂ©sen mĂșlik.

 

DOTA 2 International

 

Az eSport tehĂĄt egy komoly fejlƑdĂ©sen ment keresztĂŒl azĂłta, hogy az 1990-es Ă©vek vĂ©gĂ©n PC-n elkezdtek pörögni a fogaskerekek. A tempĂłn sokat lassĂ­tott a 2008-as gazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄg, a technolĂłgia korĂĄban pedig a közössĂ©g felĂ©pĂ­tĂ©se is megvĂĄltozott, mindenesetre ma mĂĄr ez a terĂŒlet is virĂĄgzik, csak mĂĄshogy, mint korĂĄbban. A termĂ©kek eladĂĄsĂĄban Ă©rdekelt cĂ©gek az elmĂșlt 10 Ă©vben inkĂĄbb a fejlesztƑkkel összefogva prĂłbĂĄlnak hatni a közönsĂ©gre, akik között termĂ©szetesen ma is ott vannak a vĂ©lemĂ©nyvezĂ©rek. Ezzel egyĂŒtt persze a jĂĄtĂ©kipar is ĂĄtalakult, az okostelefonok Ă©s a casual gaming korĂĄban ma mĂĄr nem biztos, hogy mĂ©gĂ©ri akkora projektekbe belefogni, mint azt korĂĄbban sokan tettĂ©k, bĂĄr egy Starcraftnak persze ma sem kell szĂ©gyenkeznie a bevĂ©teleit tekintve. 

Az viszont mĂĄr most lĂĄtszik, hogy mĂ©g ez sem a vĂ©gĂĄllomĂĄs, a [ virtuĂĄlis valĂłsĂĄg ] fogja jelentƑsen ĂĄtalakĂ­tani a szimulĂĄtorokat, a mĂ©rkƑzĂ©sek közvetĂ­tĂ©se egyre profibb lehet, ugyanis minden eszköz adott. Egy valami viszont nem vĂĄltozott: aki 1996 Ă©s 2008 között tehetsĂ©ges volt, az most is a jĂĄtĂ©kvilĂĄg berkein belĂŒl tevĂ©kenykedik, napjainkban is a rĂ©gi motorosok diktĂĄljĂĄk a tempĂłt. LĂĄsd a felsorolt versenyzƑket. Oh oh oh oh by de-Mote 

Összegezve

  • Aki manapsĂĄg az eSport vilĂĄgĂĄban el akar Ă©rni valamit, talĂĄn jobb, ha visszatekint..
  • Ă©s erƑsen felkötti…
  • Sok sikert! :iconcheerplz:

AjĂĄnlĂł

Mennyi memória kell 📈

BevezetƑ Mennyi memĂłriĂĄra van szĂŒksĂ©g manapsĂĄg? Érdemes megemlĂ­teni, hogy felhasznĂĄlĂĄstĂłl is fĂŒgg a kĂ©rdĂ©s. PĂ©ldĂĄul irodai munkĂĄra, megfelelƑ beĂĄllĂ­tĂĄsok mellett mai napigmegfelelƑ a 4 - 8 GB ram. Az is fontos tĂ©ny, hogy a legĂșjabb jĂĄtĂ©kok zökkenƑmentes pörgĂ©sĂ©hez...

CPU #3 intel sebezhetƑsĂ©g ☠

BevezetƑ   Az Intel vĂĄllalat (cpu Ă©s fĂ©lvezetƑ beszĂĄllĂ­tĂł) jĂł ideje vĂ©gzi a Spectre Ă©s Meltdown sebezhetƑsĂ©g javĂ­tĂĄsĂĄt. Ez a hiba gyakorlatilag az összes  (!) napjainkban elĂ©rhetƑ Ă©s a rĂ©gebben gyĂĄrtott Intel processzort Ă©rinti. A hardveres hibĂĄk foltozĂĄsa...

CPU #2 intel-i9 🌀

BevezetƑ Az Intel Ășj Core i9 processzorok [ Ă©rkezĂ©sĂ©rƑl ] mĂĄr Ă­rtunk korĂĄbban, de nem lehetett tudni, hogy az Ășj technolĂłgia mikortĂłl lesz elĂ©rhetƑ Ă©s mennyiĂ©rt lehet megvĂĄsĂĄrolni.   MĂĄr 2017 jĂșnius hĂłnap vĂ©gĂ©tƑl elĂ©rhetƑek lettek! Az elsƑ i9 processzorok 4, 8,...

TĂĄmogatĂĄs & Driver đŸ–šïž

GyĂĄrtĂłi tĂĄmogatĂĄs ÚjratelepĂ­tĂ©s utĂĄn problĂ©mĂĄs driver (!) az eszközkezelƑben? Kevesen hasznĂĄljĂĄk megfelelƑn, ezĂ©rt fontosnak tartottuk megosztani, hogy van lehetƑsĂ©g mĂĄrkĂĄnak megfelelƑ tĂĄmogatĂĄs elĂ©rĂ©sĂ©re. Nincs mĂĄs dolgod, mint a következƑ oldalon megadni az S/N azaz...

Bloatware 🐛🩠

BevezetƑ A Privacy International Ă©s mĂ©g tovĂĄbbi 50+ ismert szervezet szĂłlĂ­totta fel többek között a Google-t, Microsoft-ot, Apple-t, hogy tegye lehetƑvĂ© a felhasznĂĄlĂłk szĂĄmĂĄra az elƑtelepĂ­tett alkalmazĂĄsok eltĂĄvolĂ­tĂĄsĂĄt. A frissen vĂĄsĂĄrolt infĂłkommunikĂĄciĂłs eszközök...

CPU #1 amd vs intel 🚀

THREADRIPPER    nĂ©ven Ășj meglepetĂ©st hozott nekĂŒnk az AMD. A processzor gyĂĄrtĂł nyĂĄron mutatta be a Ryzen csĂșcskategĂłriĂĄt. Az Ășj központi egysĂ©g (RYZEN 1998 Ă©s 1998X) 16 magot Ă©s 32 szĂĄlat kezel, maximum 3,800 MHz elĂ©rhetƑ turbĂł Ăłrajel mellett! NĂ©gycsatornĂĄs...

nVIDIA RTX 3070 a lĂĄthatĂĄron âšĄïž

BevezetƑAz Ășj nVIDIA RTX videĂłkĂĄrtya hĂ­re bejĂĄrta a vilĂĄgot Ă©s felrobbantotta az internetet. Ha mĂ©gis lemaradtĂĄl volna a bejelentĂ©srƑl, csokorba szedtĂŒk szĂĄmodra a legĂșjabb generĂĄciĂł adatait.BecsĂ©lesek szerint a korĂĄbbi szĂ©ria teljesĂ­tmĂ©nyĂ©t sikerĂŒlt megsokszorozni....

BƑvĂ­tĂ©srƑl 🆙

BevezetƑ   Bizonyos hatĂĄrig elfogadhatĂłnak talĂĄljuk, ha idƑvel lassul a laptop / szĂĄmĂ­tĂłgĂ©p / telefon. Úgyis  minden elavul és pĂĄr Ă©v mĂșlva vĂĄsĂĄrolod a következƑt. Vagy mĂ©gsem?   MielƑtt lemondasz az eszközrƑl; Tudnod kell, hogy legtöbbször menthetƑ!...

SSD bƑvĂ­tĂ©s; erre figyelj đŸ”„

BevezetƑ Az adattĂĄrolĂĄsrĂłl Ă©s annak az egyik legfontosabb rĂ©szĂ©rƑl; az adatelĂ©rĂ©si sebessĂ©grƑl Ă©s csatlakozĂł tĂ­pusokrĂłl lesz szĂł. TöbbfĂ©le szabvĂĄny lĂ©tezik, mĂ©gis az SSD, mĂĄs nĂ©ven szilĂĄrdtest alapĂș adattĂĄrolĂł, a legjobb megoldĂĄs, ha egy szĂĄmĂ­tĂłgĂ©prƑl / notebookrĂłl...

MemĂłria bƑvĂ­tĂ©s đŸ·

Mit kell tudni a memĂłria bƑvĂ­tĂ©srƑl? A rendszerĂŒnk sebessĂ©gĂ©nek egyik legfontosabb egysĂ©ge a memĂłria. Ahhoz hogy memĂłriĂĄt (tovĂĄbbiakban RAM-ot) bƑvĂ­ts a laptopban // szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pben, tudnod kell, hogy az alaplap pontosan milyen tĂ­pusĂș, mennyisĂ©gƱ Ă©s teljesĂ­tmĂ©nyƱ RAM-ot...

Sikerre Ă­tĂ©lt vr đŸ„œ

  A SONY LEGÚJABB DOBÁSA   Gyakorlati tapasztalatok alapjĂĄn nagyszerƱ Ă©lmĂ©ny, szuper benyomĂĄst tett a Sony mĂĄsodik VR2 headset a virtuĂĄlis tesztelƑkre.   PSVR   A Sony PlayStation 4-hez kĂ©szĂŒlt PSVR elsƑ headset komoly kĂ­sĂ©rlet volt VR forradalomra....

SSD vagy HDD đŸ’Ÿ

BEVEZETƐ KorĂĄbban szĂłba kerĂŒlt az ssd helyes beĂĄllĂ­tĂĄsa Ă©s a hatĂ©kony bƑvĂ­tĂ©s. Most következzen egy SSD Ă©s HDD összehasonlĂ­tĂł sorozat. A szĂĄraz adatok helyett “vizuĂĄlis” teszt Ă©s kĂ©t egyforma teljesĂ­tmĂ©nyƱ notebook kerĂŒl elsƑ körben gĂłrcsƑ alĂĄ. KĂ©sƑbb erƑsebb GAMER...

CPU #4 intel HPC 📟

  BevezetƑ A processzorgyĂĄrtĂłk kivĂ©tel nĂ©lkĂŒl kutatjĂĄk azokat a lehetƑsĂ©geket, melyekkel hatĂ©konyabban tudnĂĄk kiszolgĂĄlni a kommersz Ă©s a szerverpiacot. UtĂłbbit az ĂłriĂĄsira duzzadt online szolgĂĄltatĂłk (eBay, Facebook, Amazon, Microsoft, Google...) adatközponjaira...

Hardveres gyorsĂ­tĂĄs đŸ—ș

BevezetƑ Mit jelent Ă©s milyen problĂ©mĂĄkat okoz a hardveres gyorsĂ­tĂĄs?   Röviden összegezve  a napjainkban korszerƱ operĂĄciĂłs rendszerek (windows10, ios, android, stb) Ă©s szoftverek (böngĂ©szƑk, lejĂĄtszĂłk, programok, jĂĄtĂ©kok) olyan megkerĂŒlhetetlen szolgĂĄltatĂĄsokat...

Tuning 🚒

KĂ©rdĂ©s & ProblĂ©ma YouTube videĂł, pĂĄr jĂĄtĂ©k, vagy a chrome böngĂ©szƑ sokadik fĂŒlnĂ©l mĂĄr lassan/akadozva tölt be. elavult a szĂĄmĂ­tĂłgĂ©p, laptop, vga, hardver.. mit lehet belƑle mĂ©g kihozni, mennyire Ă©ri meg ezzel foglalkozni, egyĂĄltalĂĄn megoldhatĂł? CĂ©l a Tuning...

Kapcsolódó termékek

0
0
KOSÁR TARTALMA
Üres a kosarad