Bevezető

Wolfenstein • Doom • Quake kitörölhetetlen örökség, mely új iparágat kovácsolt. Szentségtelen hármas, ami szokatlan műfajban (cthulhu) feledhetlen akció játékot szült – örökre megváltoztatva a gaming történelmet.

Az id software és legutóbbi Quake ] számára készül egy átfogó kivesézés. Ismerd meg az új Quake és az id történetét!

Történelem

A vállalat neve jelenleg a kisbetűvel írott id Software, amelyből az „id”-t csak egyszerűen „id”-nek ejtünk, úgy mint a magyar „idő” szóban. Az „id” szó egyben egy pszichológiai fogalom, amit Sigmund Freud mutatott be: az agynak azt a részét jelenti, amely a kellemes érzéseket dolgozza fel. Ez az információ megtalálható a Wolfenstein 3D dokumentációjában, következő állítással: „az Id, az id, az ego és a superego a pszichében”. Még ma is található az id történelmét leíró oldalon egy közvetlen utalás Freud-ra. Azonban, amikor a még meg nem alakult id Software a Softdisk-nél dolgozott, akkor a csapat neve Ideas from the Deep volt, amely magyarul „Ötletek a mélyből”-t jelent és a srácok „IFD srácoknak” nevezték magukat a kezdőbetűkből rövidítve. Amikor az IFD le lett rövidítve ID-ra, néhányan azt hitték, hogy a szó kiejtése „áj-dí”. A második Commander Keen résznél a nagy „I” kisbetűs lett, majd ezt követte a „D” betű is, így végül kialakult a mai kisbetűs id Software.”

 

Fejlesztési időszak

A sikerhez vezető utat legjobban David Kushner: Masters of Doom Doom legendája című könyv mutatja be.

Utolsó szög volt a Doom “FPS klónok” koporsójában a valódi 3D ben pompázó quake 1. Annó (96′ -ban) egy gyenge utánzat helyett új lépcsőfok az alkotók terve. Kijelentették, hogy pörgős multiplayer várható.

Gyorsan változó technológia, roppant elvárások és feszültség jellemezte az első Quake születését.

• évről-évre jelentek meg az újabb processzorok,
• egyre nőttek a merevlemezek és több memória állt rendelkezésre
• CD támogatásnak (650mb!) köszönhetően ledőltek az addig ismert korlátok
• GPU támogatás (3dfx), poligon grafika ontotta nehézkesen kiejthető hírnevét
• a programozási kihívásokról (felfedezés) nem is beszélve…
• kapcsolódó olvasmány Dr. Milef Péter tollából – www.bit.ly/3dcoder

Hogyan?!

  • Mégis mi tette kiváló, intuitív harci versenyjátékká?
  • Szinte hibátlan design művészetté?
  • Tökéletes verseny elménnyé a legendás QUAKE I -et ?
  • [ wasd ] + egér = harmónikus elrendezés… megesett, hogy ez az irányítás a quake1 versenyek során került a köztudatba
  • Speedrunning felvételek – Fraps, YouTube, Twich, Gamer Channel helyett: van a quake-ben rögzítésre lehetőség
  • Hangulatos zenék, hangok és effektek, melyek végig kísérik az epizódokat
  • A játék mozgása, egyben az irányítás visszacsatolás, a fegyverek, mindez tökéletességig lettek csiszolva
  • [ 3Dfx gyorsító kártyákkal ] szoros kapcsolódásban új technológiák születhettek

Örökség

Örökség

A Q1 megrázó sikere rávilágított, hogy óriási lehetőség rejlik a grafikus fejlesztésben. A [ 3dfx ] megkérte Carmackot, hogy készítse el a Quake OpenGL változatát, ami kihasználja a Voodoo kártyák képességeit. John egy hét leforgása alatt végzett, majd a patch-et feltöltötte a hálózatra.

3D-s kártyán a GL Quake mintegy 20%-al gyorsabb és mérföldekkel szebb. Aki egyszer így látta a programot, már nem akart a “régivel” játszani.

tippek – revillaquake3world – mozgás

Innentől napjainkig a grafika mánia a mindennapok részéhez tartozik. Ahogy a csaló kódok is mentek “fejből”, hisz elég nehézre sikerült a legtöbb id játék, különösen haladó szinten. A quake és hasonló versenyjátékok egyre nagyobb térnyelésével kibontakozik az [ eSport ]Ha szeretnétek követni a hazai és a külföldi legfontosabb eseményeket: fészen megtaláljátok.

Quake játékok

• 96′ Quake 1 + Mission Pack: No. 1-2-3

• 97′ Quake 2 + Mission Pack: The Reckoning, Ground Zero (1998)

• 99′ Quake 3 Arena + Mission Pack: Team Arena (2000)

• 05′ Quake 4

• 07′ Quake Wars – Enemy Territory

• 10′ Quake Live

• 17′ Quake Champions

• Wolfenstein 3D – alapkő, tömegeket hív egy kis vadászatra, sok másolata készült

• DooM 1-2 – “2.5D” forkok: DukeNukem3D • Hexen • Heretic

• QUAKE 1 dobog – Valve GoldSrc – azaz Half-Life és modjai • CS alatt !

• QUAKE 2 dobog a – SiN • HERETIC2 • Soldier of fortune • Ion Storm..

• QUAKE 3 méltó helye – RtC Wolf • Medal of Honor • SW Jedi Knight • Alice és COD motorban

• DooM 3 dinamikus per-pixel • egységesített megvilágítás • textúra tükröződés

• RAGE megatextrure és még pár “apróság”.. bethesda felel a kiadásért

ENGINE

Abban egyetérthetünk, hogy a játékipar egyik, (ha nem a) legmeghatározóbb kódja a quake I motor. Amellett, hogy kompetitívebb verseny fps, elmondható, hogy aki a 80′ as években született nem lehet kiszúrni a szemét a mai ficsőrökkel, Némi moding után egyértelműen látható, hogy a klasszikusok versenyben maradtak, míg napjaink felkapott játékai megrekedtek egy unalomig ismert design & effekt parádé szinten.

Zene

JC

Sajnos 22 év után John Carmack (alapító tag) kiszállt az id software programozó csapatából. A történethez tartozik, hogy Carmack 2013 augusztus elején csatlakozott az Oculus teamhez, mint technikai igazgató! Ennek köszönhetően fontos szerepet játszik a közelgő virtuális valóság (VR) forradalmában.

Számtalan populáris sorozat napjainkban is tartalmazza (némelyik már csak részben) a q1 forrást. Megannyi cím, technológia szempontból egy újabb klón. Az id motorok JC-nek köszönhetően fellelhetőek a neten, ráadásul ingyenesek…

OST

Nine Inch Nails zenekar komoly hatást gyakorolt a quake játékokra. Lőszerdoboz felirata megvan? NiN

www.bit.ly/ostquake • QUAKE1 • ost •

www.bit.ly/ostquake2 • QUAKE2 • ost •

www.bit.ly/ostquake3 • QUAKE3 • ost •

www.bit.ly/ostquake4 • QUAKE4 • ost •

www.bit.ly/ostrage • Rage • ost •

www.bit.ly/ostdoom4 • DooM4 • ost •

www.bit.ly/osthalflife3 • Half-Life3 Ep3 • ost •

www.bit.ly/quaddamage • QUADE DAMEGE Compilation • ost •

Modifikációk

Q1GLQezQnQquaddictedSP20thdarkplace

Q2 • méltatlanul hanyagolt SiN • Half-Life-Black Mesa

Q3GenerationsArenaUrban terrormás • vertexlight • picmip 3

D1Doomsday

D2Brutal Doom

D3Lost MarineReborn és még sok más

D4 • Classic levels ingame

Bethesda

2009. június 24-én a ZeniMax Media vállalat felvásárolta az id Softwaret, így a Rage kiadásáért már ők felelnek (az Electronic Arts helyett), illetve az összes id Tech 5 grafikus motort használó játék megjelenéséért is.

A ZeniMax Media vállalat egyik fejlesztő cége a Bethesda Softworks. Kiadói feladatokért Todd Howard felel. Több mint két évtizede foglalkozik videojátékok fejlesztésével és kiadásával. A Bethesda készítette el az első fizikán alapuló sportjátékot, ami a Gridiron! Legismertebb munkájuk az Elder Scrolls FALLOUT RPG sorozat. A Bethesda és az id kapcsolata baráti. A fejlesztések technológiai és művészi vonatkozásban is közösen folynak.

bgames

Gridiron! (1986) • The Terminator series(1990-95) • The Elder Scrolls: Arena (1993) • The Terminator: Future Shock (1995) • SkyNET (1996) • The Elder Scrolls II: Daggerfall (1996) • An Elder Scrolls Legend: Battlespire (1997) • The Elder Scrolls Adventures: Redguard (1998) • IHRA Drag Racing (2000) • The Elder Scrolls III: Morrowind (2002) • Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (2005) • Star Trek: Legacy (2006) • The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006) • Fallout 3 (2008) • WET (2009) • Fallout: New Vegas (2010) • Brink (2011) • Hunted: The Demon’s Forge (2011) • Rage (2011) • The Elder Scrolls V: Skyrim (2011) • Dishonored (2012) • Doom 3 BFG Edition (2012) • The Elder Scrolls Online (2014) • Wolfenstein: The New Order (2014) • The Evil Within (2014) • Wolfenstein: Old Blood (2015) • Fallout Shelter (2015) • Fallout 4 (2015) • Doom series (2010 – 2016) • Quake series (2017 – )

dev

Prey 2 • The Crossing (2017) • Dishonored 2 (2016) • BattleCry (2016) • The Elder Scrolls: Legends (2016)

Tulajdonos váltás után kíváncsian várjuk, mit szállíthat még az id és bethesda páros. A doom4 és quake champions jó példa arra, hogy akad még stúdió, ahol elhivatott fejlesztők alkotnak. Érdekes lehet, hogy távozott a legendás főprogramozó az id éléről egy bizonyos OCULUS VR miatt.

UPDATE #2022

A zenimax évek óta vádolta John-t a VR technológia [ lenyúlásával ].

Visszatekintve az id történetére, van még esély arra, hogy közelebb juthatunk az igazi VR élmény megvalósításához?

Úgy fest, hogy a META gőzerővel dolgozik ezen

Összegezve

  • JC az egyik legjobb grafikus programozó a világon
  • az id software eredményei magasra tették a lécet

Ajánló

VR #3 a jövő 💀

Bevezető Napjaink VR sztorijához kapcsolódik, hogy zajlik az élet a virtuális valóság körül. Azzal vádolják az Oculus Rift csapatát, hogy a technológia forrását lenyúlták. Vizsgáljuk objektívabban a lehetőséget. Azért, hogy átfogóbb képet kapj az Oculus, ZeniMax,...

Gépi tanulás, Ai 👾

  CHATBOT   A chatbotok jó ideje léteznek, ám az utóbbi években váltak igazán népszerűvé a felhasználók körében. A chatGPT megjelenése előtt a legkülönfélébb iparágakban és esetekben használták ezt a technológiát. Ebben a cikkben áttekintjük a történetét,...

VR #1 kezdet 🥽

Bevezető   Mit lehet tudni a Virtuális valóság (továbbiakban VR) kialakulásáról? Miért nem fog ezúttal meghiúsulni a fejlesztés?   A kilencvenes években   Még nem volt úgy elterjedve a google és egyáltalán nem függtünk a mobilunktól. Furán is nézett...

WASD története ⌨️

Mi ez az oldal?   A kétezres években mi is eSport játékokkal töltöttük az időt. Teamspeak, hamachi, ph! és más szakmai topikban osztottuk meg a tapasztalatot. Aztán körvonalazódni kezdtek a tervek. Mostanra: A www.wasd.hu webshop és családi vállalkozás -...

nVIDIA RTX 3070 a láthatáron ⚡️

BevezetőAz új nVIDIA RTX videókártya híre bejárta a világot és felrobbantotta az internetet. Ha mégis lemaradtál volna a bejelentésről, csokorba szedtük számodra a legújabb generáció adatait.Becsélesek szerint a korábbi széria teljesítményét sikerült megsokszorozni....

Quake Champions 🤖

Bevezető beta Quake. A játék ami megváltoztatta a multiplayer és 3D játékok történelmét. A legújabb rész kimondottan versenyjátéknak készül. Mielőtt azonban bele vágok a bemutatóba, szeretném, ha tisztáznánk pár dolgot a fanyalgókkal: Messze menő következtetést...

2024 Március ingyenes játék

Deus Ex - Mankind, The Bridge    Cyberpunk akció-RPG, izgalmas nyomozással a Bladerunner c. filmben látott fantasztikus város és hangulat árad a játékból. Valamint egy logikai, fejtörős játék ingyenes ebben hónapban. Mindkét cím arra kényszerít, hogy gondolkozz. A...

Gamer Szoba 🚹🚺

Bevezető Milyen lehet a tökéletes GAMER szoba? Talán erre ad választ egy Alienware projekt. Olyan szobát készítettek a Panamában, a Hilton szálloda 2425-ös szobájában, melyet érdemes példaként megemlíteni. Akár többen is részt vehetnek a négy fal közzé szorított...

Mennyi memória kell 📈

Bevezető Mennyi memóriára van szükség manapság? Érdemes megemlíteni, hogy felhasználástól is függ a kérdés. Például irodai munkára, megfelelő beállítások mellett mai napigmegfelelő a 4 - 8 GB ram. Az is fontos tény, hogy a legújabb játékok zökkenőmentes pörgéséhez...

Sikerre ítélt vr 🥽

  A SONY LEGÚJABB DOBÁSA   Gyakorlati tapasztalatok alapján nagyszerű élmény, szuper benyomást tett a Sony második VR2 headset a virtuális tesztelőkre.   PSVR   A Sony PlayStation 4-hez készült PSVR első headset komoly kísérlet volt VR forradalomra....

VR #2 történet 👓

Bevezető Rengeteg a kérdés a virtuális valóságról: - Valójában milyen? - Hogyan működik?  Mi a különbség a gyártók modelljei között? És a legfontosabb:     Mi történik, ha elkészül az igazi VR? Mindenki számára elérhető lesz. Akár a [ Ready Player One ] mocsok...

[upd] 3Dfx & GeForce legendája 👁️

  Kezdet   A 3dfx-et 1994-ben alapította Ross Smith, Gary Tarolli és Scott Sellers. Kezdetben a céljuk arcade játékmasinák tervezése és építése volt. Végül 3D-s grafikus processzorok és kártyák tervezése lett a fő profiljuk. Sokan ezt a vállalatot tartják a PC-s...
0
0
KOSÁR TARTALMA
Üres a kosarad