Bevezet艖

 

Mit lehet tudni a Virtu谩lis val贸s谩g (tov谩bbiakban VR) kialakul谩s谩r贸l? Mi茅rt nem fog ez煤ttal meghi煤sulni a fejleszt茅s?

 

A kilencvenes 茅vekben

 

M茅g nem volt 煤gy elterjedve a google 茅s egy谩ltal谩n nem f眉ggt眉nk a mobilunkt贸l. Fur谩n is n茅zett volna ki… M茅gis volt n茅h谩ny elk茅peszr艖 st煤di贸, 茅rdekes c铆m 茅s聽korszakalkot贸聽j谩t茅k. 脷gy t疟nt, hogy a j枚v艖 a k眉sz枚b枚n v谩rakozik. 96-ben nagy lend眉lettel beindult a legend谩s 3dfx 茅s a gyors – l茅legzet谩ll铆t贸 grafika mindennaposs谩 v谩lt.

Az USA bev谩s谩rl贸k枚zpontjaiban VR j谩t茅kokat lehetett tesztelni…

脰tletes vez茅rl艖k, furcsa 茅rz茅kel艖k 茅s neh茅z kijelz艖k voltak mindenhol. L谩tszott, hogy lehetetlen elker眉lni egy teljesen digitaliz谩lt j枚v艖t. Mindent 谩titatott a cyberpunk vil谩g, a VR volt a k枚vetkez艖 nagy ugr谩s.

 

Persze senki sem hitt benne igaz谩n. Ugyan煤gy, ahogy聽Hollywoodban sem. Azt谩n az 1990-es 茅vekben a sci-fi filmek m茅gis el谩rasztott谩k a mozikat. Ezek nagyr茅szt 艖r眉lt VR technol贸gi谩kat mutattak be. Gyakran a haland贸k tudata fel lett t枚ltve a v茅gtelen h谩l贸zatra. Egy茅bk茅nt is a g茅pek b疟v枚let茅be ker眉lt眉nk, de ez csak egy szokatlan 茅s fejletlen fant谩zi谩lgat谩s volt.. Majd k枚r眉lbel眉l 20 茅vvel k茅s艖bb a

 

VR ism茅t el艖ker眉lt

 

A technol贸gia fejlettebb 茅s jelz茅s 茅rt茅k疟, hogy most m谩r val贸ban l茅tezik egy szabv谩ny az occulus 茅s John Carmack munk谩ss谩g谩nak k枚sz枚nhet艖 HMD. Megannyi 茅rz茅kel艖vel 茅s magas felbont谩ssal rendelkezik, ami szuper friss铆t茅ssel p谩rosul. 脥gy m谩r nincs h谩nyinger, mosolyoghatnak a Matrix (Keanu Reeves) rajong贸k. A jelenlegi helyzet 茅s verseny 谩ttekint茅s茅hez azonban javasoln谩m, hogy ne szaladjunk ennyire el艖re.

 

A 2000-es 茅vek a DotA

 

P谩lyafejleszt茅sen (Starcraft – Aeon of Strife) t煤l nem igaz谩n t枚rt茅nt t煤l sok reform. Igen, hatalmasat szak铆tott a blizzard a Word of Warcraft聽MMORPG-vel (online szerepj谩t茅k). A mikrotranzakci贸s, mobilos-tabletes, pay-to-win j谩t茅kokkal viszont elkezdett p茅nz茅hess茅 v谩lni a stagn谩l贸 j谩t茅kfejleszt茅s. Ez pedig nem t煤l j贸 h铆r a j谩t茅kipar eg茅sze szempontj谩b贸l, hiszen az eget-f枚ldet renget艖 dolgok hozz谩k be az 煤j j谩t茅kosok (t铆z)milli贸it, ett艖l fut a szek茅r. A mo

 

zg谩s茅rz茅kel艖s, t谩ncol贸s, ritmusj谩t茅kok m煤l贸 divatnak bizonyultak, 茅s 2015-re elkezdett eg茅szen 煤gy kin茅zni az ipar谩g, hogy csak a megl茅v艖 sorozatok folytat谩saira sz谩m铆thatunk.

A DotA-hoz hasonl贸 dolgokat m茅g nem l谩ttak addig a j谩t茅kosok. Ennek az 煤jdons谩gnak k枚sz枚nhet艖en minden eSPORT versenyre besziv谩rgott az 煤j j谩t茅kst铆lus. DotA-bajnoks谩gok lept茅k el az聽 el枚reged艖d茅l-koreai klubbokat, el艖seg铆tve egy reflexeket 茅s strat茅gi谩t egyar谩nt ig茅nyl艖 煤j versenyj谩t茅k felemelked茅s茅t. A Warcraft 3 map-ok BATTLETANKS meccseit mi is nyomtuk p谩r 茅jszak谩n kereszt眉l, de kider眉lt, hogy ez m茅g csak az 煤j MOBA j谩t茅kst铆lus (Multiplayer Online Battle Arena. Ford铆t谩sa kb azt jelenti, hogy 鈥瀟枚bbszerepl艖s internetes csatat茅r鈥) kialakul谩s谩nak kezdete volt. Manaps谩g a DotA 2 茅s a League of Legends t铆pus煤 programok uralj谩k a piacot. Sokmilli贸an j谩tssz谩k 艖ket nap mint nap, a profik pedig legal谩bb olyan komolyan veszik, mint az internetes szerep谩t茅kot szok谩s. A csapatok edzenek, kutatj谩k a karakterek lehet艖s茅geit, a fejleszt艖k pedig nem gy艖zik finom铆tani, jav铆tani a balanszot.

 

Bev茅tel

 

El is 茅rkezt眉nk a kulcsk茅rd茅shez. Ha legt枚bb esetben ingyenesek ezek a programok, akkor m茅gis mi茅rt 茅ri meg szervereket 眉zemeltetni, egy谩ltal谩n fenntartani a m谩sodpercenk茅nt sok sz谩zezer 煤j csatlakoz贸 j谩tsz贸ter茅t? A Quake Champions p茅ld谩ul a Blizzard mint谩j谩ra a j谩t茅kba integr谩lt egy fizet艖s r茅szt, melyben a “gy疟jt枚tt pontok茅rt” 煤j felszerel茅st, fegyvert, skin-t v谩s谩rolhatunk. A probl茅ma csak az, hogy a j谩t茅kban nagy nehezen 枚sszegy疟jt枚tt pontokat nagyj谩b贸l egy f茅lkar煤 rabl贸ba dob谩ljuk, hiszen nem biztos, hogy azt az eszk枚zt kapjuk meg, amelyet szeretn茅nk. (lootbox)

 

J贸l felismert茅k a nagyobb st煤di贸k 茅s gy谩rt贸k (EA, VALVE, apple, Nintendo, Sony stb), hogy a gy艖zni akar谩s 茅s m茅g sok hasonl贸 emberi 枚szt枚n torkollhat addikci贸ba (f眉gg艖s茅gbe), ez csup谩n egy 煤jabb felismert 茅s kiakn谩zott emberi saj谩toss谩g. Ugyanakkor bizonyos f眉gg艖s茅gek, pl a munkam谩nia elfogadottabb, ha聽norm谩lisnak vagy csak enyh茅n devi谩nsnak l谩tszik. Bizonyos cselekv茅sek stimul谩lj谩k a聽dopamin, endorfin, szerotonin hormonok termel艖d茅s茅t. Motiv谩ci贸 alakul ki, mely k枚vetkezt茅ben egy kapcsol贸 elbillen az agyunkban. Id艖vel c茅ll谩 v谩lik a m茅g t枚bb hormon termel茅s. Ebb艖l k枚vetkez艖en az egyik jellegzetes tulajdons谩gunk k枚zvetetten bev茅teli forr谩ss谩 v谩lik. Mindezt igazolja a t枚bb milli贸 $ k贸stol贸 眉zlet谩g, mely a j谩t茅kokban k铆n谩lhat extra tartalmakat, vagy annak megnyer茅si es茅ly茅t.

 

 

A j谩t茅k ingyenes, de id艖vel a t枚bbi (el艖ny枚sebb k茅pess茅gekkel rendelkez艖) karaktert is szeretn茅 MINDENKI kipr贸b谩lni, 铆gy t枚bb sz谩z / ezer 贸r谩t kell beletenni a j谩t茅kba. Vagy t枚bb sz谩z doll谩rt. A PUBG szint茅n 贸ri谩si t枚megeket mozgatott 茅s pillanatok alatt meg茅rkezett a konkurens. A semmib艖l j枚tt vet茅lyt谩rs a聽Battle Royale, sok milli谩rddal t谩mogatja a vesenyeket! Mindkett艖re jellemz艖 az addikci贸 p茅ld谩tlan kiakn谩z谩sa. Pszihol贸gusok vizsg谩lj谩k a j谩t茅kosokat 茅s hat谩rozottan az a c茅l, hogy f眉gg艖v茅 tegy茅k az gyerekeket. A j谩t茅knak nem el茅g p谩r 贸ra naponta. A legjobb versenyz艖k sz谩m谩ra is t枚bb sz谩z 贸ra kell a profiv谩 v谩l谩shoz. A versenyz艖 st谩tusz茅rt pedig t枚bb 茅vet kell a g茅p el艖tt t枚lteni… A mai programok pszich茅s fel茅p铆t茅s茅t vizsg谩lva legink谩bb a szerencsej谩t茅kokra hasonl铆tanak. Ezzel a h煤z谩ssal (f茅lkar煤 jelleg疟, amit haz谩nkban nem v茅letlen眉l tiltanak 18 茅v alatt) a banksz谩ml谩nk tartalm谩n k铆v眉l a f眉gg艖s茅gi adataink is nyilv谩nos adatb谩zisokba ker眉lnek.

 

 

A k枚vetkez艖 lufi

 

A j谩t茅kokn谩l a Nintendo csapott le legjobb reflexszel a t茅m谩ra, de a VR-szem眉veges Game Boy-vari谩ns, a Virtual Boy a vil谩g buk谩sa lett, csoda, hogy t铆z 茅vvel k茅s艖bb be mertek pr贸b谩lkozni egy hasonl贸an mer茅sz 煤j铆t谩ssal, a Wii-vel. Az mondjuk bej枚tt. A VR-divat ezut谩n, ahogy j枚tt, 煤gy ment is, a 鈥90-es 茅vek v茅g茅re legfeljebb a Sega v茅gel谩thatatlan Virtua-sorozatai (Virtua Cop, Fighter, Striker Tennis, Racing stb.) eml茅keztettek r谩, b谩r itt a c铆m m谩r csak arra utalt, hogy t茅rbeli j谩t茅kr贸l van sz贸, amivel akkoriban az茅rt m茅g el lehetett t谩tani egy-k茅t sz谩jat. 脡s azzal el is aludt az eg茅sz virtu谩lval贸s谩gosdi b艖 egy 茅vtizedre, m茅g a Google, a trendis茅g 茅s az innov谩ci贸 cs谩sz谩ra is belebukott, amikor a Google Glass szem眉veggel elkezdte a t茅m谩t 煤jra megkapirg谩lni.

Most meg hirtelen ott tartunk, hogy a Microsoftt贸l a Sonyig, a Facebookt贸l a Valve-ig erre p枚r枚g mindenki a tech- 茅s j谩t茅kipar meghat谩roz贸 j谩t茅kosai k枚z眉l, 茅s ha az idei nem is, a 2018-os kar谩csonyi piac m谩r j贸 es茅llyel ezekr艖l a k眉ty眉kr艖l fog sz贸lni.

 

Aj谩nl贸

 

Kezdetnek n茅h谩ny filmet mutatn茅k, melyek j贸l szeml茅ltetik a t茅m谩ban nyugv贸 er艖ss茅geket 茅s probl茅m谩kat.聽A virtu谩lis val贸s谩g hollywoodi verzi贸ja hihetetlen. Az igazi VR viszont az [ Oculus Rift ]. A legismertebb eszk枚z, mely seg铆ts茅g茅vel sz茅tn茅zhetsz a virtu谩lis t茅rben. Ugyanazt megteheted, mint a vide贸 j谩t茅kokban, de most m谩r akt铆v r茅sze vagy a dolognak. Innen csak egy l茅p茅s a multiplayer 茅s egy 煤jabb az addikci贸.

VR klasszikus filmek:

 

 

脰sszegezve

  • A digitaliz谩ci贸 kor谩ban karny煤jt谩snyira vagyunk az addikci贸t贸l 茅s
  • a Ready Player One szer疟 romhalmaz szem茅tdomb egyre csak n艖

Aj谩nl贸

G茅pi tanul谩s, Ai 馃懢

  CHATBOT   A chatbotok j贸 ideje l茅teznek, 谩m az ut贸bbi 茅vekben v谩ltak igaz谩n n茅pszer疟v茅 a felhaszn谩l贸k k枚r茅ben. A chatGPT megjelen茅se el艖tt a legk眉l枚nf茅l茅bb ipar谩gakban 茅s esetekben haszn谩lt谩k ezt a technol贸gi谩t. Ebben a cikkben 谩ttekintj眉k a t枚rt茅net茅t,...

VR #3 a j枚v艖 馃拃

Bevezet艖 Napjaink VR sztorij谩hoz kapcsol贸dik, hogy zajlik az 茅let a virtu谩lis val贸s谩g k枚r眉l. Azzal v谩dolj谩k az Oculus Rift csapat谩t, hogy a technol贸gia forr谩s谩t leny煤lt谩k. Vizsg谩ljuk objekt铆vabban a lehet艖s茅get. Az茅rt, hogy 谩tfog贸bb k茅pet kapj az Oculus, ZeniMax,...

Sikerre 铆t茅lt vr 馃ソ

  A SONY LEG脷JABB DOB脕SA   Gyakorlati tapasztalatok alapj谩n nagyszer疟 茅lm茅ny, szuper benyom谩st tett a Sony m谩sodik VR2 headset a virtu谩lis tesztel艖kre. 聽 PSVR   A Sony PlayStation 4-hez k茅sz眉lt PSVR els艖 headset komoly k铆s茅rlet volt VR forradalomra....

Gamer Szoba 馃毠馃毢

Bevezet艖 Milyen lehet a t枚k茅letes GAMER szoba? Tal谩n erre ad v谩laszt egy Alienware projekt. Olyan szob谩t k茅sz铆tettek a Panam谩ban, a Hilton sz谩lloda 2425-枚s szob谩j谩ban, melyet 茅rdemes p茅ldak茅nt megeml铆teni. Ak谩r t枚bben is r茅szt vehetnek a n茅gy fal k枚zz茅 szor铆tott...

VR #2 t枚rt茅net 馃憮

Bevezet艖 Rengeteg a k茅rd茅s a virtu谩lis val贸s谩gr贸l: - Val贸j谩ban milyen? - Hogyan m疟k枚dik?聽 Mi a k眉l枚nbs茅g a gy谩rt贸k modelljei k枚z枚tt? 脡s a legfontosabb: 聽 聽 Mi t枚rt茅nik, ha elk茅sz眉l az igazi VR? Mindenki sz谩m谩ra el茅rhet艖 lesz. Ak谩r a [ Ready Player One ] mocsok...

id software 馃帴

  Bevezet艖 Wolfenstein 鈥 Doom 鈥 Quake kit枚r枚lhetetlen 枚r枚ks茅g, mely 煤j ipar谩gat kov谩csolt.聽Szents茅gtelen h谩rmas, ami szokatlan m疟fajban (cthulhu) feledhetlen akci贸 j谩t茅kot sz眉lt - 枚r枚kre megv谩ltoztatva a gaming t枚rt茅nelmet. Az id software 茅s legut贸bbi [聽Quake聽]...

[upd] 3Dfx & GeForce legend谩ja 馃憗锔

聽 Kezdet   A 3dfx-et 1994-ben alap铆totta Ross Smith, Gary Tarolli 茅s Scott Sellers. Kezdetben a c茅ljuk arcade j谩t茅kmasin谩k tervez茅se 茅s 茅p铆t茅se volt. V茅g眉l 3D-s grafikus processzorok 茅s k谩rty谩k tervez茅se lett a f艖 profiljuk. Sokan ezt a v谩llalatot tartj谩k a PC-s...

Kapcsol贸d贸 term茅kek

0
0
KOS脕R TARTALMA
脺res a kosarad