BevezetƑ

 

Mit lehet tudni a VirtuĂĄlis valĂłsĂĄg (tovĂĄbbiakban VR) kialakulĂĄsĂĄrĂłl? MiĂ©rt nem fog ezĂșttal meghiĂșsulni a fejlesztĂ©s?

 

A kilencvenes években

 

MĂ©g nem volt Ășgy elterjedve a google Ă©s egyĂĄltalĂĄn nem fĂŒggtĂŒnk a mobilunktĂłl. FurĂĄn is nĂ©zett volna ki… MĂ©gis volt nĂ©hĂĄny elkĂ©peszrƑ stĂșdiĂł, Ă©rdekes cĂ­m Ă©s korszakalkotó jĂĄtĂ©k. Úgy tƱnt, hogy a jövƑ a kĂŒszöbön vĂĄrakozik. 96-ben nagy lendĂŒlettel beindult a legendĂĄs 3dfx Ă©s a gyors – lĂ©legzetĂĄllĂ­tĂł grafika mindennapossĂĄ vĂĄlt.

Az USA bevĂĄsĂĄrlĂłközpontjaiban VR jĂĄtĂ©kokat lehetett tesztelni…

Ötletes vezĂ©rlƑk, furcsa Ă©rzĂ©kelƑk Ă©s nehĂ©z kijelzƑk voltak mindenhol. LĂĄtszott, hogy lehetetlen elkerĂŒlni egy teljesen digitalizĂĄlt jövƑt. Mindent ĂĄtitatott a cyberpunk vilĂĄg, a VR volt a következƑ nagy ugrĂĄs.

 

Persze senki sem hitt benne igazĂĄn. UgyanĂșgy, ahogy Hollywoodban sem. AztĂĄn az 1990-es Ă©vekben a sci-fi filmek mĂ©gis elĂĄrasztottĂĄk a mozikat. Ezek nagyrĂ©szt ƑrĂŒlt VR technolĂłgiĂĄkat mutattak be. Gyakran a halandĂłk tudata fel lett töltve a vĂ©gtelen hĂĄlĂłzatra. EgyĂ©bkĂ©nt is a gĂ©pek bƱvöletĂ©be kerĂŒltĂŒnk, de ez csak egy szokatlan Ă©s fejletlen fantĂĄziĂĄlgatĂĄs volt.. Majd körĂŒlbelĂŒl 20 Ă©vvel kĂ©sƑbb a

 

VR ismĂ©t elƑkerĂŒlt

 

A technolĂłgia fejlettebb Ă©s jelzĂ©s Ă©rtĂ©kƱ, hogy most mĂĄr valĂłban lĂ©tezik egy szabvĂĄny az occulus Ă©s John Carmack munkĂĄssĂĄgĂĄnak köszönhetƑ HMD. Megannyi Ă©rzĂ©kelƑvel Ă©s magas felbontĂĄssal rendelkezik, ami szuper frissĂ­tĂ©ssel pĂĄrosul. Így mĂĄr nincs hĂĄnyinger, mosolyoghatnak a Matrix (Keanu Reeves) rajongĂłk. A jelenlegi helyzet Ă©s verseny ĂĄttekintĂ©sĂ©hez azonban javasolnĂĄm, hogy ne szaladjunk ennyire elƑre.

 

A 2000-es évek a DotA

 

PĂĄlyafejlesztĂ©sen (Starcraft – Aeon of Strife) tĂșl nem igazĂĄn törtĂ©nt tĂșl sok reform. Igen, hatalmasat szakĂ­tott a blizzard a Word of Warcraft MMORPG-vel (online szerepjĂĄtĂ©k). A mikrotranzakciĂłs, mobilos-tabletes, pay-to-win jĂĄtĂ©kokkal viszont elkezdett pĂ©nzĂ©hessĂ© vĂĄlni a stagnĂĄlĂł jĂĄtĂ©kfejlesztĂ©s. Ez pedig nem tĂșl jĂł hĂ­r a jĂĄtĂ©kipar egĂ©sze szempontjĂĄbĂłl, hiszen az eget-földet rengetƑ dolgok hozzĂĄk be az Ășj jĂĄtĂ©kosok (tĂ­z)milliĂłit, ettƑl fut a szekĂ©r. A mo

 

zgĂĄsĂ©rzĂ©kelƑs, tĂĄncolĂłs, ritmusjĂĄtĂ©kok mĂșlĂł divatnak bizonyultak, Ă©s 2015-re elkezdett egĂ©szen Ășgy kinĂ©zni az iparĂĄg, hogy csak a meglĂ©vƑ sorozatok folytatĂĄsaira szĂĄmĂ­thatunk.

A DotA-hoz hasonlĂł dolgokat mĂ©g nem lĂĄttak addig a jĂĄtĂ©kosok. Ennek az ĂșjdonsĂĄgnak köszönhetƑen minden eSPORT versenyre beszivĂĄrgott az Ășj jĂĄtĂ©kstĂ­lus. DotA-bajnoksĂĄgok leptĂ©k el az  elöregedƑ dĂ©l-koreai klubbokat, elƑsegĂ­tve egy reflexeket Ă©s stratĂ©giĂĄt egyarĂĄnt igĂ©nylƑ Ășj versenyjĂĄtĂ©k felemelkedĂ©sĂ©t. A Warcraft 3 map-ok BATTLETANKS meccseit mi is nyomtuk pĂĄr Ă©jszakĂĄn keresztĂŒl, de kiderĂŒlt, hogy ez mĂ©g csak az Ășj MOBA jĂĄtĂ©kstĂ­lus (Multiplayer Online Battle Arena. FordĂ­tĂĄsa kb azt jelenti, hogy „többszereplƑs internetes csatatĂ©r”) kialakulĂĄsĂĄnak kezdete volt. ManapsĂĄg a DotA 2 Ă©s a League of Legends tĂ­pusĂș programok uraljĂĄk a piacot. SokmilliĂłan jĂĄtsszĂĄk Ƒket nap mint nap, a profik pedig legalĂĄbb olyan komolyan veszik, mint az internetes szerepĂĄtĂ©kot szokĂĄs. A csapatok edzenek, kutatjĂĄk a karakterek lehetƑsĂ©geit, a fejlesztƑk pedig nem gyƑzik finomĂ­tani, javĂ­tani a balanszot.

 

Bevétel

 

El is Ă©rkeztĂŒnk a kulcskĂ©rdĂ©shez. Ha legtöbb esetben ingyenesek ezek a programok, akkor mĂ©gis miĂ©rt Ă©ri meg szervereket ĂŒzemeltetni, egyĂĄltalĂĄn fenntartani a mĂĄsodpercenkĂ©nt sok szĂĄzezer Ășj csatlakozĂł jĂĄtszĂłterĂ©t? A Quake Champions pĂ©ldĂĄul a Blizzard mintĂĄjĂĄra a jĂĄtĂ©kba integrĂĄlt egy fizetƑs rĂ©szt, melyben a “gyƱjtött pontokĂ©rt” Ășj felszerelĂ©st, fegyvert, skin-t vĂĄsĂĄrolhatunk. A problĂ©ma csak az, hogy a jĂĄtĂ©kban nagy nehezen összegyƱjtött pontokat nagyjĂĄbĂłl egy fĂ©lkarĂș rablĂłba dobĂĄljuk, hiszen nem biztos, hogy azt az eszközt kapjuk meg, amelyet szeretnĂ©nk. (lootbox)

 

JĂłl felismertĂ©k a nagyobb stĂșdiĂłk Ă©s gyĂĄrtĂłk (EA, VALVE, apple, Nintendo, Sony stb), hogy a gyƑzni akarĂĄs Ă©s mĂ©g sok hasonlĂł emberi ösztön torkollhat addikciĂłba (fĂŒggƑsĂ©gbe), ez csupĂĄn egy Ășjabb felismert Ă©s kiaknĂĄzott emberi sajĂĄtossĂĄg. Ugyanakkor bizonyos fĂŒggƑsĂ©gek, pl a munkamĂĄnia elfogadottabb, ha normĂĄlisnak vagy csak enyhĂ©n deviĂĄnsnak lĂĄtszik. Bizonyos cselekvĂ©sek stimulĂĄljĂĄk a dopamin, endorfin, szerotonin hormonok termelƑdĂ©sĂ©t. MotivĂĄciĂł alakul ki, mely következtĂ©ben egy kapcsolĂł elbillen az agyunkban. IdƑvel cĂ©llĂĄ vĂĄlik a mĂ©g több hormon termelĂ©s. EbbƑl következƑen az egyik jellegzetes tulajdonsĂĄgunk közvetetten bevĂ©teli forrĂĄssĂĄ vĂĄlik. Mindezt igazolja a több milliĂł $ kĂłstolĂł ĂŒzletĂĄg, mely a jĂĄtĂ©kokban kĂ­nĂĄlhat extra tartalmakat, vagy annak megnyerĂ©si esĂ©lyĂ©t.

 

 

A jĂĄtĂ©k ingyenes, de idƑvel a többi (elƑnyösebb kĂ©pessĂ©gekkel rendelkezƑ) karaktert is szeretnĂ© MINDENKI kiprĂłbĂĄlni, Ă­gy több szĂĄz / ezer ĂłrĂĄt kell beletenni a jĂĄtĂ©kba. Vagy több szĂĄz dollĂĄrt. A PUBG szintĂ©n ĂłriĂĄsi tömegeket mozgatott Ă©s pillanatok alatt megĂ©rkezett a konkurens. A semmibƑl jött vetĂ©lytĂĄrs a Battle Royale, sok milliĂĄrddal tĂĄmogatja a vesenyeket! MindkettƑre jellemzƑ az addikciĂł pĂ©ldĂĄtlan kiaknĂĄzĂĄsa. PsziholĂłgusok vizsgĂĄljĂĄk a jĂĄtĂ©kosokat Ă©s hatĂĄrozottan az a cĂ©l, hogy fĂŒggƑvĂ© tegyĂ©k az gyerekeket. A jĂĄtĂ©knak nem elĂ©g pĂĄr Ăłra naponta. A legjobb versenyzƑk szĂĄmĂĄra is több szĂĄz Ăłra kell a profivĂĄ vĂĄlĂĄshoz. A versenyzƑ stĂĄtuszĂ©rt pedig több Ă©vet kell a gĂ©p elƑtt tölteni… A mai programok pszichĂ©s felĂ©pĂ­tĂ©sĂ©t vizsgĂĄlva leginkĂĄbb a szerencsejĂĄtĂ©kokra hasonlĂ­tanak. Ezzel a hĂșzĂĄssal (fĂ©lkarĂș jellegƱ, amit hazĂĄnkban nem vĂ©letlenĂŒl tiltanak 18 Ă©v alatt) a bankszĂĄmlĂĄnk tartalmĂĄn kĂ­vĂŒl a fĂŒggƑsĂ©gi adataink is nyilvĂĄnos adatbĂĄzisokba kerĂŒlnek.

 

 

A következƑ lufi

 

A jĂĄtĂ©koknĂĄl a Nintendo csapott le legjobb reflexszel a tĂ©mĂĄra, de a VR-szemĂŒveges Game Boy-variĂĄns, a Virtual Boy a vilĂĄg bukĂĄsa lett, csoda, hogy tĂ­z Ă©vvel kĂ©sƑbb be mertek prĂłbĂĄlkozni egy hasonlĂłan merĂ©sz ĂșjĂ­tĂĄssal, a Wii-vel. Az mondjuk bejött. A VR-divat ezutĂĄn, ahogy jött, Ășgy ment is, a ’90-es Ă©vek vĂ©gĂ©re legfeljebb a Sega vĂ©gelĂĄthatatlan Virtua-sorozatai (Virtua Cop, Fighter, Striker Tennis, Racing stb.) emlĂ©keztettek rĂĄ, bĂĄr itt a cĂ­m mĂĄr csak arra utalt, hogy tĂ©rbeli jĂĄtĂ©krĂłl van szĂł, amivel akkoriban azĂ©rt mĂ©g el lehetett tĂĄtani egy-kĂ©t szĂĄjat. És azzal el is aludt az egĂ©sz virtuĂĄlvalĂłsĂĄgosdi bƑ egy Ă©vtizedre, mĂ©g a Google, a trendisĂ©g Ă©s az innovĂĄciĂł csĂĄszĂĄra is belebukott, amikor a Google Glass szemĂŒveggel elkezdte a tĂ©mĂĄt Ășjra megkapirgĂĄlni.

Most meg hirtelen ott tartunk, hogy a MicrosofttĂłl a Sonyig, a FacebooktĂłl a Valve-ig erre pörög mindenki a tech- Ă©s jĂĄtĂ©kipar meghatĂĄrozĂł jĂĄtĂ©kosai közĂŒl, Ă©s ha az idei nem is, a 2018-os karĂĄcsonyi piac mĂĄr jĂł esĂ©llyel ezekrƑl a kĂŒtyĂŒkrƑl fog szĂłlni.

 

AjĂĄnlĂł

 

Kezdetnek nĂ©hĂĄny filmet mutatnĂ©k, melyek jĂłl szemlĂ©ltetik a tĂ©mĂĄban nyugvĂł erƑssĂ©geket Ă©s problĂ©mĂĄkat. A virtuĂĄlis valĂłsĂĄg hollywoodi verziĂłja hihetetlen. Az igazi VR viszont az [ Oculus Rift ]. A legismertebb eszköz, mely segĂ­tsĂ©gĂ©vel szĂ©tnĂ©zhetsz a virtuĂĄlis tĂ©rben. Ugyanazt megteheted, mint a videĂł jĂĄtĂ©kokban, de most mĂĄr aktĂ­v rĂ©sze vagy a dolognak. Innen csak egy lĂ©pĂ©s a multiplayer Ă©s egy Ășjabb az addikciĂł.

VR klasszikus filmek:

 

 

 

Összegezve

  • A digitalizĂĄciĂł korĂĄban karnyĂșjtĂĄsnyira vagyunk az addikciĂłtĂłl Ă©s
  • a Ready Player One szerƱ romhalmaz szemĂ©tdomb egyre csak nƑ

AjĂĄnlĂł

Gépi tanulås, Ai

  CHATBOT   A chatbotok egy ideje lĂ©teznek, de csak az utĂłbbi Ă©vekben vĂĄltak igazĂĄn nĂ©pszerƱvĂ© a felhasznĂĄlĂłk Ă©s a vĂĄllalkozĂĄsok körĂ©ben.A tĂĄrsalgĂĄsi felĂŒletekkel kapcsolatos tudatossĂĄgvĂĄltozĂĄs a mestersĂ©ges intelligencia Ă©s a gĂ©pi tanulĂĄs fejlƑdĂ©sĂ©vel,...

[upd] 3Dfx & GeForce legendĂĄja đŸ‘ïž

  Kezdet   A 3dfx-et 1994-ben alapĂ­totta Ross Smith, Gary Tarolli Ă©s Scott Sellers. Kezdetben a cĂ©ljuk arcade jĂĄtĂ©kmasinĂĄk tervezĂ©se Ă©s Ă©pĂ­tĂ©se volt. VĂ©gĂŒl 3D-s grafikus processzorok Ă©s kĂĄrtyĂĄk tervezĂ©se lett a fƑ profiljuk. Sokan ezt a vĂĄllalatot tartjĂĄk a PC-s...

VR #3 a jövƑ 💀

BevezetƑ Napjaink VR sztorijĂĄhoz kapcsolĂłdik, hogy zajlik az Ă©let a virtuĂĄlis valĂłsĂĄg körĂŒl. Azzal vĂĄdoljĂĄk az Oculus Rift csapatĂĄt, hogy a technolĂłgia forrĂĄsĂĄt lenyĂșltĂĄk. VizsgĂĄljuk objektĂ­vabban a lehetƑsĂ©get. AzĂ©rt, hogy ĂĄtfogĂłbb kĂ©pet kapj az Oculus, ZeniMax,...

id software đŸŽ„

  BevezetƑ Wolfenstein ‱ Doom ‱ Quake kitörölhetetlen öröksĂ©g, mely Ășj iparĂĄgat kovĂĄcsolt. SzentsĂ©gtelen hĂĄrmas, ami szokatlan mƱfajban (cthulhu) feledhetlen akciĂł jĂĄtĂ©kot szĂŒlt - örökre megvĂĄltoztatva a gaming törtĂ©nelmet. Az id software Ă©s legutĂłbbi [ Quake ]...

VR #2 törtĂ©net 👓

BevezetƑ Rengeteg a kĂ©rdĂ©s a virtuĂĄlis valĂłsĂĄgrĂłl: - ValĂłjĂĄban milyen? - Hogyan mƱködik?  Mi a kĂŒlönbsĂ©g a gyĂĄrtĂłk modelljei között? És a legfontosabb:     Mi törtĂ©nik, ha elkĂ©szĂŒl az igazi VR? Mindenki szĂĄmĂĄra elĂ©rhetƑ lesz. AkĂĄr a [ Ready Player One ] mocsok...

Gamer Szoba đŸščđŸšș

BevezetƑ Milyen lehet a tökĂ©letes GAMER szoba? TalĂĄn erre ad vĂĄlaszt az Alienware legutĂłbbi projektje. Olyan szobĂĄt kĂ©szĂ­tettek a PanamĂĄban, a Hilton szĂĄlloda 2425-ös szobĂĄjĂĄban, melyet Ă©rdemes pĂ©ldakĂ©nt megemlĂ­teni. AkĂĄr többen is rĂ©szt vehetnek a nĂ©gy fal közzĂ©...

Sikerre Ă­tĂ©lt vr đŸ„œ

  A SONY LEGÚJABB DOBÁSA   Gyakorlati tapasztalatok alapjĂĄn nagyszerƱ Ă©lmĂ©ny, szuper benyomĂĄst tett a Sony mĂĄsodik VR2 headsete a virtuĂĄlis tesztelƑkre.   PSVR   A Sony PlayStation 4-hez kĂ©szĂŒlt PSVR elsƑ headsete komoly kĂ­sĂ©rlet volt VR fronton. Baromi...
EXiT
ÖsszehasonlĂ­tĂĄs ×
LĂĄssuk! TovĂĄbb nĂ©zelƑdök
0
0
KOSÁR TARTALMA
Üres a kosarad