BevezetĆ
Mit lehet tudni a VirtuĂĄlis valĂłsĂĄg (tovĂĄbbiakban VR) kialakulĂĄsĂĄrĂłl? MiĂ©rt nem fog ezĂșttal meghiĂșsulni a fejlesztĂ©s?

A kilencvenes években
MĂ©g nem volt Ășgy elterjedve a google Ă©s egyĂĄltalĂĄn nem fĂŒggtĂŒnk a mobilunktĂłl. FurĂĄn is nĂ©zett volna ki… MĂ©gis volt nĂ©hĂĄny elkĂ©peszrĆ stĂșdiĂł, Ă©rdekes cĂm Ă©s korszakalkotó jĂĄtĂ©k. Ăgy tƱnt, hogy a jövĆ a kĂŒszöbön vĂĄrakozik. 96-ben nagy lendĂŒlettel beindult a legendĂĄs 3dfx Ă©s a gyors – lĂ©legzetĂĄllĂtĂł grafika mindennapossĂĄ vĂĄlt.
Az USA bevĂĄsĂĄrlĂłközpontjaiban VR jĂĄtĂ©kokat lehetett tesztelni…
Ătletes vezĂ©rlĆk, furcsa Ă©rzĂ©kelĆk Ă©s nehĂ©z kijelzĆk voltak mindenhol. LĂĄtszott, hogy lehetetlen elkerĂŒlni egy teljesen digitalizĂĄlt jövĆt. Mindent ĂĄtitatott a cyberpunk vilĂĄg, a VR volt a következĆ nagy ugrĂĄs.
Persze senki sem hitt benne igazĂĄn. UgyanĂșgy, ahogy Hollywoodban sem. AztĂĄn az 1990-es Ă©vekben a sci-fi filmek mĂ©gis elĂĄrasztottĂĄk a mozikat. Ezek nagyrĂ©szt ĆrĂŒlt VR technolĂłgiĂĄkat mutattak be. Gyakran a halandĂłk tudata fel lett töltve a vĂ©gtelen hĂĄlĂłzatra. EgyĂ©bkĂ©nt is a gĂ©pek bƱvöletĂ©be kerĂŒltĂŒnk, de ez csak egy szokatlan Ă©s fejletlen fantĂĄziĂĄlgatĂĄs volt.. Majd körĂŒlbelĂŒl 20 Ă©vvel kĂ©sĆbb a
VR ismĂ©t elĆkerĂŒlt
A technolĂłgia fejlettebb Ă©s jelzĂ©s Ă©rtĂ©kƱ, hogy most mĂĄr valĂłban lĂ©tezik egy szabvĂĄny az occulus Ă©s John Carmack munkĂĄssĂĄgĂĄnak köszönhetĆ HMD. Megannyi Ă©rzĂ©kelĆvel Ă©s magas felbontĂĄssal rendelkezik, ami szuper frissĂtĂ©ssel pĂĄrosul. Ăgy mĂĄr nincs hĂĄnyinger, mosolyoghatnak a Matrix (Keanu Reeves) rajongĂłk. A jelenlegi helyzet Ă©s verseny ĂĄttekintĂ©sĂ©hez azonban javasolnĂĄm, hogy ne szaladjunk ennyire elĆre.
A 2000-es évek a DotA
PĂĄlyafejlesztĂ©sen (Starcraft – Aeon of Strife) tĂșl nem igazĂĄn törtĂ©nt tĂșl sok reform. Igen, hatalmasat szakĂtott a blizzard a Word of Warcraft MMORPG-vel (online szerepjĂĄtĂ©k). A mikrotranzakciĂłs, mobilos-tabletes, pay-to-win jĂĄtĂ©kokkal viszont elkezdett pĂ©nzĂ©hessĂ© vĂĄlni a stagnĂĄlĂł jĂĄtĂ©kfejlesztĂ©s. Ez pedig nem tĂșl jĂł hĂr a jĂĄtĂ©kipar egĂ©sze szempontjĂĄbĂłl, hiszen az eget-földet rengetĆ dolgok hozzĂĄk be az Ășj jĂĄtĂ©kosok (tĂz)milliĂłit, ettĆl fut a szekĂ©r. A mo
zgĂĄsĂ©rzĂ©kelĆs, tĂĄncolĂłs, ritmusjĂĄtĂ©kok mĂșlĂł divatnak bizonyultak, Ă©s 2015-re elkezdett egĂ©szen Ășgy kinĂ©zni az iparĂĄg, hogy csak a meglĂ©vĆ sorozatok folytatĂĄsaira szĂĄmĂthatunk.
A DotA-hoz hasonlĂł dolgokat mĂ©g nem lĂĄttak addig a jĂĄtĂ©kosok. Ennek az ĂșjdonsĂĄgnak köszönhetĆen minden eSPORT versenyre beszivĂĄrgott az Ășj jĂĄtĂ©kstĂlus. DotA-bajnoksĂĄgok leptĂ©k el az elöregedĆ dĂ©l-koreai klubbokat, elĆsegĂtve egy reflexeket Ă©s stratĂ©giĂĄt egyarĂĄnt igĂ©nylĆ Ășj versenyjĂĄtĂ©k felemelkedĂ©sĂ©t. A Warcraft 3 map-ok BATTLETANKS meccseit mi is nyomtuk pĂĄr Ă©jszakĂĄn keresztĂŒl, de kiderĂŒlt, hogy ez mĂ©g csak az Ășj MOBA jĂĄtĂ©kstĂlus (Multiplayer Online Battle Arena. FordĂtĂĄsa kb azt jelenti, hogy âtöbbszereplĆs internetes csatatĂ©râ) kialakulĂĄsĂĄnak kezdete volt. ManapsĂĄg a DotA 2 Ă©s a League of Legends tĂpusĂș programok uraljĂĄk a piacot. SokmilliĂłan jĂĄtsszĂĄk Ćket nap mint nap, a profik pedig legalĂĄbb olyan komolyan veszik, mint az internetes szerepĂĄtĂ©kot szokĂĄs. A csapatok edzenek, kutatjĂĄk a karakterek lehetĆsĂ©geit, a fejlesztĆk pedig nem gyĆzik finomĂtani, javĂtani a balanszot.

Bevétel
El is Ă©rkeztĂŒnk a kulcskĂ©rdĂ©shez. Ha legtöbb esetben ingyenesek ezek a programok, akkor mĂ©gis miĂ©rt Ă©ri meg szervereket ĂŒzemeltetni, egyĂĄltalĂĄn fenntartani a mĂĄsodpercenkĂ©nt sok szĂĄzezer Ășj csatlakozĂł jĂĄtszĂłterĂ©t? A Quake Champions pĂ©ldĂĄul a Blizzard mintĂĄjĂĄra a jĂĄtĂ©kba integrĂĄlt egy fizetĆs rĂ©szt, melyben a “gyƱjtött pontokĂ©rt” Ășj felszerelĂ©st, fegyvert, skin-t vĂĄsĂĄrolhatunk. A problĂ©ma csak az, hogy a jĂĄtĂ©kban nagy nehezen összegyƱjtött pontokat nagyjĂĄbĂłl egy fĂ©lkarĂș rablĂłba dobĂĄljuk, hiszen nem biztos, hogy azt az eszközt kapjuk meg, amelyet szeretnĂ©nk. (lootbox)
JĂłl felismertĂ©k a nagyobb stĂșdiĂłk Ă©s gyĂĄrtĂłk (EA, VALVE, apple, Nintendo, Sony stb), hogy a gyĆzni akarĂĄs Ă©s mĂ©g sok hasonlĂł emberi ösztön torkollhat addikciĂłba (fĂŒggĆsĂ©gbe), ez csupĂĄn egy Ășjabb felismert Ă©s kiaknĂĄzott emberi sajĂĄtossĂĄg. Ugyanakkor bizonyos fĂŒggĆsĂ©gek, pl a munkamĂĄnia elfogadottabb, ha normĂĄlisnak vagy csak enyhĂ©n deviĂĄnsnak lĂĄtszik. Bizonyos cselekvĂ©sek stimulĂĄljĂĄk a dopamin, endorfin, szerotonin hormonok termelĆdĂ©sĂ©t. MotivĂĄciĂł alakul ki, mely következtĂ©ben egy kapcsolĂł elbillen az agyunkban. IdĆvel cĂ©llĂĄ vĂĄlik a mĂ©g több hormon termelĂ©s. EbbĆl következĆen az egyik jellegzetes tulajdonsĂĄgunk közvetetten bevĂ©teli forrĂĄssĂĄ vĂĄlik. Mindezt igazolja a több milliĂł $ kĂłstolĂł ĂŒzletĂĄg, mely a jĂĄtĂ©kokban kĂnĂĄlhat extra tartalmakat, vagy annak megnyerĂ©si esĂ©lyĂ©t.
A jĂĄtĂ©k ingyenes, de idĆvel a többi (elĆnyösebb kĂ©pessĂ©gekkel rendelkezĆ) karaktert is szeretnĂ© MINDENKI kiprĂłbĂĄlni, Ăgy több szĂĄz / ezer ĂłrĂĄt kell beletenni a jĂĄtĂ©kba. Vagy több szĂĄz dollĂĄrt. A PUBG szintĂ©n ĂłriĂĄsi tömegeket mozgatott Ă©s pillanatok alatt megĂ©rkezett a konkurens. A semmibĆl jött vetĂ©lytĂĄrs a Battle Royale, sok milliĂĄrddal tĂĄmogatja a vesenyeket! MindkettĆre jellemzĆ az addikciĂł pĂ©ldĂĄtlan kiaknĂĄzĂĄsa. PsziholĂłgusok vizsgĂĄljĂĄk a jĂĄtĂ©kosokat Ă©s hatĂĄrozottan az a cĂ©l, hogy fĂŒggĆvĂ© tegyĂ©k az gyerekeket. A jĂĄtĂ©knak nem elĂ©g pĂĄr Ăłra naponta. A legjobb versenyzĆk szĂĄmĂĄra is több szĂĄz Ăłra kell a profivĂĄ vĂĄlĂĄshoz. A versenyzĆ stĂĄtuszĂ©rt pedig több Ă©vet kell a gĂ©p elĆtt tölteni… A mai programok pszichĂ©s felĂ©pĂtĂ©sĂ©t vizsgĂĄlva leginkĂĄbb a szerencsejĂĄtĂ©kokra hasonlĂtanak. Ezzel a hĂșzĂĄssal (fĂ©lkarĂș jellegƱ, amit hazĂĄnkban nem vĂ©letlenĂŒl tiltanak 18 Ă©v alatt) a bankszĂĄmlĂĄnk tartalmĂĄn kĂvĂŒl a fĂŒggĆsĂ©gi adataink is nyilvĂĄnos adatbĂĄzisokba kerĂŒlnek.
A következĆ lufi
A jĂĄtĂ©koknĂĄl a Nintendo csapott le legjobb reflexszel a tĂ©mĂĄra, de a VR-szemĂŒveges Game Boy-variĂĄns, a Virtual Boy a vilĂĄg bukĂĄsa lett, csoda, hogy tĂz Ă©vvel kĂ©sĆbb be mertek prĂłbĂĄlkozni egy hasonlĂłan merĂ©sz ĂșjĂtĂĄssal, a Wii-vel. Az mondjuk bejött. A VR-divat ezutĂĄn, ahogy jött, Ășgy ment is, a â90-es Ă©vek vĂ©gĂ©re legfeljebb a Sega vĂ©gelĂĄthatatlan Virtua-sorozatai (Virtua Cop, Fighter, Striker Tennis, Racing stb.) emlĂ©keztettek rĂĄ, bĂĄr itt a cĂm mĂĄr csak arra utalt, hogy tĂ©rbeli jĂĄtĂ©krĂłl van szĂł, amivel akkoriban azĂ©rt mĂ©g el lehetett tĂĄtani egy-kĂ©t szĂĄjat. Ăs azzal el is aludt az egĂ©sz virtuĂĄlvalĂłsĂĄgosdi bĆ egy Ă©vtizedre, mĂ©g a Google, a trendisĂ©g Ă©s az innovĂĄciĂł csĂĄszĂĄra is belebukott, amikor a Google Glass szemĂŒveggel elkezdte a tĂ©mĂĄt Ășjra megkapirgĂĄlni.
Most meg hirtelen ott tartunk, hogy a MicrosofttĂłl a Sonyig, a FacebooktĂłl a Valve-ig erre pörög mindenki a tech- Ă©s jĂĄtĂ©kipar meghatĂĄrozĂł jĂĄtĂ©kosai közĂŒl, Ă©s ha az idei nem is, a 2018-os karĂĄcsonyi piac mĂĄr jĂł esĂ©llyel ezekrĆl a kĂŒtyĂŒkrĆl fog szĂłlni.
AjĂĄnlĂł
Kezdetnek nĂ©hĂĄny filmet mutatnĂ©k, melyek jĂłl szemlĂ©ltetik a tĂ©mĂĄban nyugvĂł erĆssĂ©geket Ă©s problĂ©mĂĄkat. A virtuĂĄlis valĂłsĂĄg hollywoodi verziĂłja hihetetlen. Az igazi VR viszont az [ Oculus Rift ]. A legismertebb eszköz, mely segĂtsĂ©gĂ©vel szĂ©tnĂ©zhetsz a virtuĂĄlis tĂ©rben. Ugyanazt megteheted, mint a videĂł jĂĄtĂ©kokban, de most mĂĄr aktĂv rĂ©sze vagy a dolognak. Innen csak egy lĂ©pĂ©s a multiplayer Ă©s egy Ășjabb az addikciĂł.
VR klasszikus filmek:
Â