Azért, hogy átfogóbb képet kapj az Oculus, ZeniMax, Googleday, HTC Vive, Valve, Sony VR és a többi virtuális megoldásról, összegyűjtöttünk néhány fontosabb információt a sztorihoz kapcsolódó vállalatok történelmi pillanataiból.
Ki kicsoda?
- Palmer Luckey: Oculus VR alapító – 2012 júniusa
- John Carmack : az id Software alapítója, élő legenda = programozó. A legendás programozó megmaradt csapatát (id software) a ZeniMax vásárolta meg – 2009. 06. 24.
- ZeniMax : Amerikai fejlesztő stúdió, nevezetesen a Fallout és az Elder Scrolls IV : Oblivion, majd a Doom 2016 és Eternal kiadója.
A sztori két főszereplője – egyben a vezető fejlesztők: John Carmack és Palmer Luckey. Elmondható, hogy mindketten kalandos vállalkozást indítottak fiatalon. Még nem tudták, de egy közös cél egyesíti őket, megváltoztatva életüket: ez a virtuális valóság.
A két férfi első találkozásakor egy olyan prototípus készült a VR legfrissebb nemzedékéből, mely az akkoriban piacra kerülő Doom3 verziójával demonstrálja az elképzelhetetlennek tűnő és megdöbbentő lehetőségeket. Ekkoriban már a ZeniMax is fokozott érdeklődést mutat a virtuális valóság felé és olyan technológiák fejlesztésével foglalkozik, melyek leginkább zsákutcába jutnak.
- 2012. április: Palmer Luckey nyílt forráskódú projektjet indított a virtuális valóság számára (tbs3d.com). Célja az ötletek finanszírozása volt a KickStarter adománygyűjtő kampányán keresztül. John Carmack támogatta…
- 2012. május: az id Software (John Carmack) titoktartási megállapodást íratott alá a ZeniMax-szal. Többek között Carmack virtuális valósághoz kapcsolódó fejlesztései voltak célkeresztben.
- 2012. június : Az Oculus közel 2,5 millió dollárt gyűjtött.
Történelmi pillanatok
Palmer Luckey arra törekszik, hogy meghódítsa a virtuális valóságot a sisakjaival, az említett adományoknak köszönhetően. Fontos kiemelni, hogy Carmack kezdettől kulcsember a témában. Egyaránt támogatja anyagilag és kutatásaival a fejlesztés fellendülését.
oculus v1
A technológia ösvénye
- 2012. szeptember 26.: az Oculus Rift előrendelések megindulnak.
- 2013. július: a VR-projekt lassan kilép a “develop” fázisból.
- 2013. augusztus 7.: John Carmack felmond a ZeniMax leányvállalatának. Így az utolsó “alapító” is kilép az id-csapatból.
- 2013. szeptember 26.: John Carmack technikai igazgatóként csatlakozik az Oculus VR-hez.
- 2014. február: Atman Binstock is átigazol a Oculus VR csapatába (korábban a Valve megbízott VR vezetője).
Többek között a valós 3D közben tapasztalt “tengeribetegség” megszűntetését köszönhetjük szakértelmének.
- 2014. február közepe: a Facebook más cégóriások ajánlatait lesöpörve az Oculus tulajdonjogokért:
2 milliárd dollárt kínál !
oculus v2
2014. május 21-én kevesebb, mint 2 hónappal a felvásárlás után, a ZeniMax feljelenti Carmack-et. Meggyőződésük, hogy JC megsértette a titoktartási megállapodást.
2014. május végén a ZeniMax panaszt nyújt be az Oculus VR ellen, azzal érvelve, hogy a Facebook megszerezte a technológiát, tudva, hogy a sok évig fejlesztett szoftver nem tartozik hozzá. Más szóval, a ZeniMax gyanúsítja John Carmack-et az Oculus Rift projekthez kapcsolódó VR programkódok másolásával.
Google Daydream
- 2015. november: Samsung Gear VR piacra lépett
- 2016. április: a HTC bejelenti a saját headset megoldását
- 2016. október: a Sony VR headset megjelenése (fejlesztési név: project morpheus)
- 2016. november: Google daydream megérkezése (Android 7.1 Nougat)
Tárgyalás
Megnyitáskor, Mark Zuckerberg az élen. Objektíven vizsgálva könnyen észrevehető, hogy közben a konkurensek is megjelentek a saját fejlesztéseikkel, viszont még mindig az Oculus úttörő feladata, hogy mindenki számára elérhetővé, egyúttal “fogyaszthatóvá” varázsolja a technológiát.
A tényekre szorítkozva 2017. január 10-én újra elindították a vizsgálatot. Ennek célja az igazság kiderítése: az Oculus VR technológia valójában a ZeniMax-tól származik? A tervezés fázisaiban jogellenesen osztota meg Luckey és Carmack egymás között a tapasztalatait? Ha új információk kerültek elő, azt Carmack – a ZeniMax-nál töltött időszakban, vagy személyesen végzett kutatási munkájában történt?
A jelenlegi állás a tárgyalások tekintetében, hogy a ZeniMax a maga részéről tovább követeli azt a jelképes két milliárd dollárt, melyet a Facebook fizetett ki az Oculus megvásárlásáért 2014-ben.
oculus v3
2017. január 17-én Mark Zuckerberg a következőt nyilatkozta:
“Az Oculus VR-forráskódjához hasonló sincs a piacon.“
oculus v4 concept
# UPDATE 2019.11.13
JC kilépett a meta karjaiból és saját AI fejlesztést helyezettt kilátásba.
"Továbbra is lesz hangom a fejlesztési munkában, de az időmnek csak egy szerény szeletét emészti fel"
- írta Carmack Facebook-bejegyzésében.