
BevezetĆ
Wolfenstein âą Doom âą Quake kitörölhetetlen öröksĂ©g, mely Ășj iparĂĄgat kovĂĄcsolt. SzentsĂ©gtelen hĂĄrmas, ami szokatlan mƱfajban (cthulhu) feledhetlen akciĂł jĂĄtĂ©kot szĂŒlt – örökre megvĂĄltoztatva a gaming törtĂ©nelmet.
Az id software Ă©s legutĂłbbi [ Quake ] szĂĄmĂĄra kĂ©szĂŒl egy ĂĄtfogĂł kivesĂ©zĂ©s. Ismerd meg az Ășj Quake Ă©s az id törtĂ©netĂ©t!
Történelem
A vĂĄllalat neve jelenleg a kisbetƱvel Ărott id Software, amelybĆl az âidâ-t csak egyszerƱen âidâ-nek ejtĂŒnk, Ășgy mint a magyar âidĆâ szĂłban. Az âidâ szĂł egyben egy pszicholĂłgiai fogalom, amit Sigmund Freud mutatott be: az agynak azt a rĂ©szĂ©t jelenti, amely a kellemes Ă©rzĂ©seket dolgozza fel. Ez az informĂĄciĂł megtalĂĄlhatĂł a Wolfenstein 3D dokumentĂĄciĂłjĂĄban, következĆ ĂĄllĂtĂĄssal: âaz Id, az id, az ego Ă©s a superego a pszichĂ©benâ. MĂ©g ma is talĂĄlhatĂł az id törtĂ©nelmĂ©t leĂrĂł oldalon egy közvetlen utalĂĄs Freud-ra. Azonban, amikor a mĂ©g meg nem alakult id Software a Softdisk-nĂ©l dolgozott, akkor a csapat neve Ideas from the Deep volt, amely magyarul âĂtletek a mĂ©lybĆlâ-t jelent Ă©s a srĂĄcok âIFD srĂĄcoknakâ neveztĂ©k magukat a kezdĆbetƱkbĆl rövidĂtve. Amikor az IFD le lett rövidĂtve ID-ra, nĂ©hĂĄnyan azt hittĂ©k, hogy a szĂł kiejtĂ©se âĂĄj-dĂâ. A mĂĄsodik Commander Keen rĂ©sznĂ©l a nagy âIâ kisbetƱs lett, majd ezt követte a âDâ betƱ is, Ăgy vĂ©gĂŒl kialakult a mai kisbetƱs id Software.”
FejlesztĂ©si idĆszak
A sikerhez vezetĆ utat legjobban David Kushner: Masters of Doom Doom legendĂĄja cĂmƱ könyv mutatja be.
UtolsĂł szög volt a Doom “FPS klĂłnok” koporsĂłjĂĄban a valĂłdi 3D ben pompĂĄzĂł quake 1. AnnĂł (96′ -ban) egy gyenge utĂĄnzat helyett Ășj lĂ©pcsĆfok az alkotĂłk terve. KijelentettĂ©k, hogy pörgĆs multiplayer vĂĄrhatĂł.
Gyorsan vĂĄltozĂł technolĂłgia, roppant elvĂĄrĂĄsok Ă©s feszĂŒltsĂ©g jellemezte az elsĆ Quake szĂŒletĂ©sĂ©t.
âą Ă©vrĆl-Ă©vre jelentek meg az Ășjabb processzorok,
âą egyre nĆttek a merevlemezek Ă©s több memĂłria ĂĄllt rendelkezĂ©sre
âą CD tĂĄmogatĂĄsnak (650mb!) köszönhetĆen ledĆltek az addig ismert korlĂĄtok
âą GPU tĂĄmogatĂĄs (3dfx), poligon grafika ontotta nehĂ©zkesen kiejthetĆ hĂrnevĂ©t
âą a programozĂĄsi kihĂvĂĄsokrĂłl (felfedezĂ©s) nem is beszĂ©lve…
âą kapcsolĂłdĂł olvasmĂĄny Dr. Milef PĂ©ter tollĂĄbĂłl – www.bit.ly/3dcoder
Hogyan?!
- MĂ©gis mi tette kivĂĄlĂł, intuitĂv harci versenyjĂĄtĂ©kkĂĄ?
- Szinte hibåtlan design mƱvészetté?
- Tökéletes verseny elménnyé a legendås QUAKE I -et ?
- [ wasd ] + egĂ©r = harmĂłnikus elrendezĂ©s… megesett, hogy ez az irĂĄnyĂtĂĄs a quake1 versenyek sorĂĄn kerĂŒlt a köztudatba
- Speedrunning felvĂ©telek – Fraps, YouTube, Twich, Gamer Channel helyett: van a quake-ben rögzĂtĂ©sre lehetĆsĂ©g
- Hangulatos zenĂ©k, hangok Ă©s effektek, melyek vĂ©gig kĂsĂ©rik az epizĂłdokat
- A jĂĄtĂ©k mozgĂĄsa, egyben az irĂĄnyĂtĂĄs visszacsatolĂĄs, a fegyverek, mindez tökĂ©letessĂ©gig lettek csiszolva
- [ 3Dfx gyorsĂtĂł kĂĄrtyĂĄkkal ] szoros kapcsolĂłdĂĄsban Ășj technolĂłgiĂĄk szĂŒlethettek
ĂröksĂ©g
ĂröksĂ©g
A Q1 megrĂĄzĂł sikere rĂĄvilĂĄgĂtott, hogy ĂłriĂĄsi lehetĆsĂ©g rejlik a grafikus fejlesztĂ©sben. A [ 3dfx ] megkĂ©rte Carmackot, hogy kĂ©szĂtse el a Quake OpenGL vĂĄltozatĂĄt, ami kihasznĂĄlja a Voodoo kĂĄrtyĂĄk kĂ©pessĂ©geit. John egy hĂ©t leforgĂĄsa alatt vĂ©gzett, majd a patch-et feltöltötte a hĂĄlĂłzatra.
3D-s kĂĄrtyĂĄn a GL Quake mintegy 20%-al gyorsabb Ă©s mĂ©rföldekkel szebb. Aki egyszer Ăgy lĂĄtta a programot, mĂĄr nem akart a “rĂ©givel” jĂĄtszani.
tippek – revilla âą quake3world – mozgĂĄs
InnentĆl napjainkig a grafika mĂĄnia a mindennapok rĂ©szĂ©hez tartozik. Ahogy a csalĂł kĂłdok is mentek “fejbĆl”, hisz elĂ©g nehĂ©zre sikerĂŒlt a legtöbb id jĂĄtĂ©k, kĂŒlönösen haladĂł szinten. A quake Ă©s hasonlĂł versenyjĂĄtĂ©kok egyre nagyobb tĂ©rnyelĂ©sĂ©vel kibontakozik az [ eSport ]. Ha szeretnĂ©tek követni a hazai Ă©s a kĂŒlföldi legfontosabb esemĂ©nyeket: fĂ©szen megtalĂĄljĂĄtok.
Quake jåtékok
âą 96′ Quake 1 + Mission Pack: No. 1-2-3
âą 97′ Quake 2 + Mission Pack: The Reckoning, Ground Zero (1998)
âą 99′ Quake 3 Arena + Mission Pack: Team Arena (2000)
âą 05′ Quake 4
âą 07′ Quake Wars – Enemy Territory
âą 10′ Quake Live
âą 17′ Quake Champions
âą Wolfenstein 3D – alapkĆ, tömegeket hĂv egy kis vadĂĄszatra, sok mĂĄsolata kĂ©szĂŒlt
âą DooM 1-2 – “2.5D” forkok: DukeNukem3D âą Hexen âą Heretic
âą QUAKE 1 dobog – Valve GoldSrc – azaz Half-Life Ă©s modjai âą CS alatt !
âą QUAKE 2 dobog a – SiN âą HERETIC2 âą Soldier of fortune âą Ion Storm..
âą QUAKE 3 mĂ©ltĂł helye – RtC Wolf âą Medal of Honor âą SW Jedi Knight âą Alice Ă©s COD motorban
âą DooM 3 dinamikus per-pixel âą egysĂ©gesĂtett megvilĂĄgĂtĂĄs âą textĂșra tĂŒkrözĆdĂ©s
âą RAGE megatextrure Ă©s mĂ©g pĂĄr “aprĂłsĂĄg”.. bethesda felel a kiadĂĄsĂ©rt
ENGINE
Abban egyetĂ©rthetĂŒnk, hogy a jĂĄtĂ©kipar egyik, (ha nem a) legmeghatĂĄrozĂłbb kĂłdja a quake I motor. Amellett, hogy kompetitĂvebb verseny fps, elmondhatĂł, hogy aki a 80′ as Ă©vekben szĂŒletett nem lehet kiszĂșrni a szemĂ©t a mai ficsĆrökkel, NĂ©mi moding utĂĄn egyĂ©rtelmƱen lĂĄthatĂł, hogy a klasszikusok versenyben maradtak, mĂg napjaink felkapott jĂĄtĂ©kai megrekedtek egy unalomig ismert design & effekt parĂĄdĂ© szinten.
Zene
JC
Sajnos 22 Ă©v utĂĄn John Carmack (alapĂtĂł tag) kiszĂĄllt az id software programozĂł csapatĂĄbĂłl. A törtĂ©nethez tartozik, hogy Carmack 2013 augusztus elejĂ©n csatlakozott az Oculus teamhez, mint technikai igazgatĂł! Ennek köszönhetĆen fontos szerepet jĂĄtszik a közelgĆ virtuĂĄlis valĂłsĂĄg (VR) forradalmĂĄban.
SzĂĄmtalan populĂĄris sorozat napjainkban is tartalmazza (nĂ©melyik mĂĄr csak rĂ©szben) a q1 forrĂĄst. Megannyi cĂm, technolĂłgia szempontbĂłl egy Ășjabb klĂłn. Az id motorok JC-nek köszönhetĆen fellelhetĆek a neten, rĂĄadĂĄsul ingyenesek…
OST
Nine Inch Nails zenekar komoly hatĂĄst gyakorolt a quake jĂĄtĂ©kokra. LĆszerdoboz felirata megvan? NiN
www.bit.ly/ostquake âą QUAKE1 âą ost âą
www.bit.ly/ostquake2 âą QUAKE2 âą ost âą
www.bit.ly/ostquake3 âą QUAKE3 âą ost âą
www.bit.ly/ostquake4 âą QUAKE4 âą ost âą
www.bit.ly/ostrage âą Rage âą ost âą
www.bit.ly/ostdoom4 âą DooM4 âą ost âą
www.bit.ly/osthalflife3 âą Half-Life3 Ep3 âą ost âą
www.bit.ly/quaddamage âą QUADE DAMEGE Compilation âą ost âą
ModifikĂĄciĂłk
Q1 âą GLQ âą ezQ âą nQ âą quaddictedSP âą 20th âą darkplace
Q2 ⹠méltatlanul hanyagolt SiN ⹠Half-Life-Black Mesa
Q3 âą GenerationsArena âą Urban terror âą mĂĄs âą vertexlight âą picmip 3
D1 âą Doomsday
D2 âą Brutal Doom
D3 ⹠Lost Marine ⹠Reborn és még sok mås
D4 âą Classic levels ingame
Bethesda
2009. jĂșnius 24-Ă©n a ZeniMax Media vĂĄllalat felvĂĄsĂĄrolta az id Softwaret, Ăgy a Rage kiadĂĄsĂĄĂ©rt mĂĄr Ćk felelnek (az Electronic Arts helyett), illetve az összes id Tech 5 grafikus motort hasznĂĄlĂł jĂĄtĂ©k megjelenĂ©séért is.
A ZeniMax Media vĂĄllalat egyik fejlesztĆ cĂ©ge a Bethesda Softworks. KiadĂłi feladatokĂ©rt Todd Howard felel. Több mint kĂ©t Ă©vtizede foglalkozik videojĂĄtĂ©kok fejlesztĂ©sĂ©vel Ă©s kiadĂĄsĂĄval. A Bethesda kĂ©szĂtette el az elsĆ fizikĂĄn alapulĂł sportjĂĄtĂ©kot, ami a Gridiron! Legismertebb munkĂĄjuk az Elder Scrolls FALLOUT RPG sorozat. A Bethesda Ă©s az id kapcsolata barĂĄti. A fejlesztĂ©sek technolĂłgiai Ă©s mƱvĂ©szi vonatkozĂĄsban is közösen folynak.
Gridiron! (1986) âą The Terminator series(1990-95) âą The Elder Scrolls: Arena (1993) âą The Terminator: Future Shock (1995) âą SkyNET (1996) âą The Elder Scrolls II: Daggerfall (1996) âą An Elder Scrolls Legend: Battlespire (1997) âą The Elder Scrolls Adventures: Redguard (1998) âą IHRA Drag Racing (2000) âą The Elder Scrolls III: Morrowind (2002) âą Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (2005) âą Star Trek: Legacy (2006) âą The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006) âą Fallout 3 (2008) âą WET (2009) âą Fallout: New Vegas (2010) âą Brink (2011) âą Hunted: The Demonâs Forge (2011) âą Rage (2011) âą The Elder Scrolls V: Skyrim (2011) âą Dishonored (2012) âą Doom 3 BFG Edition (2012) âą The Elder Scrolls Online (2014) âą Wolfenstein: The New Order (2014) âą The Evil Within (2014) âą Wolfenstein: Old Blood (2015) âą Fallout Shelter (2015) âą Fallout 4 (2015) âą Doom series (2010 – 2016) âą Quake series (2017 – )
dev
Prey 2 âą The Crossing (2017) âą Dishonored 2 (2016) âą BattleCry (2016) âą The Elder Scrolls: Legends (2016)
Tulajdonos vĂĄltĂĄs utĂĄn kĂvĂĄncsian vĂĄrjuk, mit szĂĄllĂthat mĂ©g az id Ă©s bethesda pĂĄros. A doom4 Ă©s quake champions jĂł pĂ©lda arra, hogy akad mĂ©g stĂșdiĂł, ahol elhivatott fejlesztĆk alkotnak. Ărdekes lehet, hogy tĂĄvozott a legendĂĄs fĆprogramozĂł az id Ă©lĂ©rĆl egy bizonyos OCULUS VR miatt.
UPDATE #2022
A zenimax Ă©vek Ăłta vĂĄdolta John-t a VR technolĂłgia [ lenyĂșlĂĄsĂĄval ].
Visszatekintve az id törtĂ©netĂ©re, van mĂ©g esĂ©ly arra, hogy közelebb juthatunk az igazi VR Ă©lmĂ©ny megvalĂłsĂtĂĄsĂĄhoz?
Ăgy fest, hogy a META gĆzerĆvel dolgozik ezen
Mennyi memĂłria kell đ
SzerzĆ: Red | 2020-09-01 | ajĂĄnlĂł, bemutatĂł, fps, mĂ©lyvĂz, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
VR #1 kezdet đ„œ
SzerzĆ: Red | 2017-10-18 | bemutatĂł, VR | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
nVIDIA RTX 3070 a lĂĄthatĂĄron âĄïž
SzerzĆ: Red | 2020-09-08 | fps, hĂr, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
Quake Champions đ€
SzerzĆ: Red | 2017-05-11 | eSPORT, fps, teszt | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
Gamer Szoba đčđș
SzerzĆ: Red | 2020-09-01 | bemutatĂł, hĂĄzimozi, VR | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
VR #2 törtĂ©net đ
SzerzĆ: Red | 2017-10-19 | bemutatĂł, VR | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
VR #3 a jövĆ đ
SzerzĆ: Red | 2017-10-22 | VR | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
WASD törtĂ©nete âšïž
SzerzĆ: Red | 2020-10-28 | ajĂĄnlĂł, eSPORT, fps | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
Gépi tanulås, Ai
SzerzĆ: Red | 2023-02-02 | bemutatĂł, hĂr, VR | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
[upd] 3Dfx & GeForce legendĂĄja đïž
SzerzĆ: Red | 2022-08-05 | bemutatĂł, fps, VR | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
Sikerre ĂtĂ©lt vr đ„œ
SzerzĆ: Red | 2022-09-16 | ajĂĄnlĂł, hĂr, ingame, mĂ©lyvĂz, teszt, upgrade, VR | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
