
Bevezető
Wolfenstein • Doom • Quake kitörölhetetlen örökség, mely új iparágat kovácsolt. Szentségtelen hármas, ami szokatlan műfajban (cthulhu) feledhetlen akció játékot szült – örökre megváltoztatva a gaming történelmet.
Az id software és legutóbbi [ Quake ] számára készül egy átfogó kivesézés. Ismerd meg az új Quake és az id történetét!
Történelem
A vállalat neve jelenleg a kisbetűvel írott id Software, amelyből az „id”-t csak egyszerűen „id”-nek ejtünk, úgy mint a magyar „idő” szóban. Az „id” szó egyben egy pszichológiai fogalom, amit Sigmund Freud mutatott be: az agynak azt a részét jelenti, amely a kellemes érzéseket dolgozza fel. Ez az információ megtalálható a Wolfenstein 3D dokumentációjában, következő állítással: „az Id, az id, az ego és a superego a pszichében”. Még ma is található az id történelmét leíró oldalon egy közvetlen utalás Freud-ra. Azonban, amikor a még meg nem alakult id Software a Softdisk-nél dolgozott, akkor a csapat neve Ideas from the Deep volt, amely magyarul „Ötletek a mélyből”-t jelent és a srácok „IFD srácoknak” nevezték magukat a kezdőbetűkből rövidítve. Amikor az IFD le lett rövidítve ID-ra, néhányan azt hitték, hogy a szó kiejtése „áj-dí”. A második Commander Keen résznél a nagy „I” kisbetűs lett, majd ezt követte a „D” betű is, így végül kialakult a mai kisbetűs id Software.”
Fejlesztési időszak
A sikerhez vezető utat legjobban David Kushner: Masters of Doom Doom legendája című könyv mutatja be.
Utolsó szög volt a Doom „FPS klónok” koporsójában a valódi 3D ben pompázó quake 1. Annó (96′ -ban) egy gyenge utánzat helyett új lépcsőfok az alkotók terve. Kijelentették, hogy pörgős multiplayer várható.
Gyorsan változó technológia, roppant elvárások és feszültség jellemezte az első Quake születését.
• évről-évre jelentek meg az újabb processzorok,
• egyre nőttek a merevlemezek és több memória állt rendelkezésre
• CD támogatásnak (650mb!) köszönhetően ledőltek az addig ismert korlátok
• GPU támogatás (3dfx), poligon grafika ontotta nehézkesen kiejthető hírnevét
• a programozási kihívásokról (felfedezés) nem is beszélve…
• kapcsolódó olvasmány Dr. Milef Péter tollából – www.bit.ly/3dcoder
Hogyan?!
- Mégis mi tette kiváló, intuitív harci versenyjátékká?
- Szinte hibátlan design művészetté?
- Tökéletes verseny elménnyé a legendás QUAKE I -et ?
- [ wasd ] + egér = harmónikus elrendezés… megesett, hogy ez az irányítás a quake1 versenyek során került a köztudatba
- Speedrunning felvételek – Fraps, YouTube, Twich, Gamer Channel helyett: van a quake-ben rögzítésre lehetőség
- Hangulatos zenék, hangok és effektek, melyek végig kísérik az epizódokat
- A játék mozgása, egyben az irányítás visszacsatolás, a fegyverek, mindez tökéletességig lettek csiszolva
- [ 3Dfx gyorsító kártyákkal ] szoros kapcsolódásban új technológiák születhettek
Örökség
Örökség
A Q1 megrázó sikere rávilágított, hogy óriási lehetőség rejlik a grafikus fejlesztésben. A [ 3dfx ] megkérte Carmackot, hogy készítse el a Quake OpenGL változatát, ami kihasználja a Voodoo kártyák képességeit. John egy hét leforgása alatt végzett, majd a patch-et feltöltötte a hálózatra.
3D-s kártyán a GL Quake mintegy 20%-al gyorsabb és mérföldekkel szebb. Aki egyszer így látta a programot, már nem akart a „régivel” játszani.
tippek – revilla • quake3world – mozgás
Innentől napjainkig a grafika mánia a mindennapok részéhez tartozik. Ahogy a csaló kódok is mentek „fejből”, hisz elég nehézre sikerült a legtöbb id játék, különösen haladó szinten. A quake és hasonló versenyjátékok egyre nagyobb térnyelésével kibontakozik az [ eSport ]. Ha szeretnétek követni a hazai és a külföldi legfontosabb eseményeket: fészen megtaláljátok.
Quake játékok
• 96′ Quake 1 + Mission Pack: No. 1-2-3
• 97′ Quake 2 + Mission Pack: The Reckoning, Ground Zero (1998)
• 99′ Quake 3 Arena + Mission Pack: Team Arena (2000)
• 05′ Quake 4
• 07′ Quake Wars – Enemy Territory
• 10′ Quake Live
• 17′ Quake Champions
• Wolfenstein 3D – alapkő, tömegeket hív egy kis vadászatra, sok másolata készült
• DooM 1-2 – „2.5D” forkok: DukeNukem3D • Hexen • Heretic
• QUAKE 1 dobog – Valve GoldSrc – azaz Half-Life és modjai • CS alatt !
• QUAKE 2 dobog a – SiN • HERETIC2 • Soldier of fortune • Ion Storm..
• QUAKE 3 méltó helye – RtC Wolf • Medal of Honor • SW Jedi Knight • Alice és COD motorban
• DooM 3 dinamikus per-pixel • egységesített megvilágítás • textúra tükröződés
• RAGE megatextrure és még pár „apróság”.. bethesda felel a kiadásért
ENGINE
Abban egyetérthetünk, hogy a játékipar egyik, (ha nem a) legmeghatározóbb kódja a quake I motor. Amellett, hogy kompetitívebb verseny fps, elmondható, hogy aki a 80′ as években született nem lehet kiszúrni a szemét a mai ficsőrökkel, Némi moding után egyértelműen látható, hogy a klasszikusok versenyben maradtak, míg napjaink felkapott játékai megrekedtek egy unalomig ismert design & effekt parádé szinten.
Zene
JC
Sajnos 22 év után John Carmack (alapító tag) kiszállt az id software programozó csapatából. A történethez tartozik, hogy Carmack 2013 augusztus elején csatlakozott az Oculus teamhez, mint technikai igazgató! Ennek köszönhetően fontos szerepet játszik a közelgő virtuális valóság (VR) forradalmában.
Számtalan populáris sorozat napjainkban is tartalmazza (némelyik már csak részben) a q1 forrást. Megannyi cím, technológia szempontból egy újabb klón. Az id motorok JC-nek köszönhetően fellelhetőek a neten, ráadásul ingyenesek…
OST
Nine Inch Nails zenekar komoly hatást gyakorolt a quake játékokra. Lőszerdoboz felirata megvan? NiN
www.bit.ly/ostquake • QUAKE1 • ost •
www.bit.ly/ostquake2 • QUAKE2 • ost •
www.bit.ly/ostquake3 • QUAKE3 • ost •
www.bit.ly/ostquake4 • QUAKE4 • ost •
www.bit.ly/ostrage • Rage • ost •
www.bit.ly/ostdoom4 • DooM4 • ost •
www.bit.ly/osthalflife3 • Half-Life3 Ep3 • ost •
www.bit.ly/quaddamage • QUADE DAMEGE Compilation • ost •
Modifikációk
Q1 • GLQ • ezQ • nQ • quaddictedSP • 20th • darkplace
Q2 • méltatlanul hanyagolt SiN • Half-Life-Black Mesa
Q3 • GenerationsArena • Urban terror • más • vertexlight • picmip 3
D1 • Doomsday
D2 • Brutal Doom
D3 • Lost Marine • Reborn és még sok más
D4 • Classic levels ingame
Bethesda
2009. június 24-én a ZeniMax Media vállalat felvásárolta az id Softwaret, így a Rage kiadásáért már ők felelnek (az Electronic Arts helyett), illetve az összes id Tech 5 grafikus motort használó játék megjelenéséért is.
A ZeniMax Media vállalat egyik fejlesztő cége a Bethesda Softworks. Kiadói feladatokért Todd Howard felel. Több mint két évtizede foglalkozik videojátékok fejlesztésével és kiadásával. A Bethesda készítette el az első fizikán alapuló sportjátékot, ami a Gridiron! Legismertebb munkájuk az Elder Scrolls FALLOUT RPG sorozat. A Bethesda és az id kapcsolata baráti. A fejlesztések technológiai és művészi vonatkozásban is közösen folynak.
Gridiron! (1986) • The Terminator series(1990-95) • The Elder Scrolls: Arena (1993) • The Terminator: Future Shock (1995) • SkyNET (1996) • The Elder Scrolls II: Daggerfall (1996) • An Elder Scrolls Legend: Battlespire (1997) • The Elder Scrolls Adventures: Redguard (1998) • IHRA Drag Racing (2000) • The Elder Scrolls III: Morrowind (2002) • Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (2005) • Star Trek: Legacy (2006) • The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006) • Fallout 3 (2008) • WET (2009) • Fallout: New Vegas (2010) • Brink (2011) • Hunted: The Demon’s Forge (2011) • Rage (2011) • The Elder Scrolls V: Skyrim (2011) • Dishonored (2012) • Doom 3 BFG Edition (2012) • The Elder Scrolls Online (2014) • Wolfenstein: The New Order (2014) • The Evil Within (2014) • Wolfenstein: Old Blood (2015) • Fallout Shelter (2015) • Fallout 4 (2015) • Doom series (2010 – 2016) • Quake series (2017 – )
dev
Prey 2 • The Crossing (2017) • Dishonored 2 (2016) • BattleCry (2016) • The Elder Scrolls: Legends (2016)
Tulajdonos váltás után kíváncsian várjuk, mit szállíthat még az id és bethesda páros. A doom4 és quake champions jó példa arra, hogy akad még stúdió, ahol elhivatott fejlesztők alkotnak. Érdekes lehet, hogy távozott a legendás főprogramozó az id éléről egy bizonyos OCULUS VR miatt.
UPDATE #2022
A zenimax évek óta vádolta John-t a VR technológia [ lenyúlásával ].
Visszatekintve az id történetére, van még esély arra, hogy közelebb juthatunk az igazi VR élmény megvalósításához?
Úgy fest, hogy a META gőzerővel dolgozik ezen
állásfoglalás MI – Generatív Mesterséges Inteligencia
Szerző: Red | 2024-09-12 | AI, hír, tippek, VR | 0 Hozzászólások
Gamer Szoba 🚹🚺
Szerző: Red | 2020-09-01 | bemutató, házimozi, VR | 0 Hozzászólások
Mennyi memória kell 📈
Szerző: Red | 2020-09-01 | ajánló, bemutató, fps, mélyvíz, upgrade | 0 Hozzászólások
2024 Március ingyenes játék
Szerző: Red | 2024-03-17 | fps, hír | 0 Hozzászólások
VR #2 történet 👓
Szerző: Red | 2017-10-19 | bemutató, VR | 0 Hozzászólások
WASD története ⌨️
Szerző: Red | 2020-10-28 | ajánló, eSPORT, fps | 0 Hozzászólások
Quake Champions 🤖
Szerző: Red | 2017-05-11 | eSPORT, fps, teszt | 0 Hozzászólások
VR #3 a jövő 💀
Szerző: Red | 2017-10-22 | VR | 0 Hozzászólások
Gépi tanulás, Ai 👾
Szerző: Red | 2023-02-02 | AI, bemutató, hír, teszt, VR | 0 Hozzászólások
VR #1 kezdet 🥽
Szerző: Red | 2017-10-18 | bemutató, VR | 0 Hozzászólások
nVIDIA RTX 3070 a láthatáron ⚡️
Szerző: Red | 2020-09-08 | fps, hír, upgrade | 0 Hozzászólások
[upd] 3Dfx & GeForce legendája 👁️
Szerző: Red | 2022-08-05 | bemutató, fps, VR | 0 Hozzászólások
Sikerre ítélt vr 🥽
Szerző: Red | 2022-09-16 | ajánló, hír, ingame, mélyvíz, teszt, upgrade, VR | 0 Hozzászólások

Kapcsolódó termékek
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.