Bevezető

Mit jelent és milyen problémákat okoz a hardveres gyorsítás?

 

Röviden összegezve  a napjainkban korszerű operációs rendszerek (windows10, ios, android, stb) és szoftverek (böngészők, lejátszók, programok, játékok) olyan megkerülhetetlen szolgáltatásokat is kínálnak, mint a hardveres gyorsítás. Az említett alkalmazások csak megfelelő (kompatibilis) környezetben futnak elfogadhatóan.

 

Milyen előnyei vannak a HAC-nak?

 

Jellemző a preemptív multitask modell és a fejlettebb energiagazdálkodás. Nagyon fontos kiemelni, hogy ezek csak akkor működnek, ha naprakész és frissítés alá tartozó a társított hardver (pl a grafikus vezérlő minimum DirectX 11 vagy12-es API-t tartalmaz).

Így a képernyőn megjelenő animációk jóval gördülékenyebbek lesznek. Alapvető elvárás a 60 képkocka/másodperces tempó, ami megfelel a legtöbb kijelző frissítési sebességének. Optimalizálás éri az API-k inicializálásával töltött időt, így az adott alkalmazás gyorsabban fog indulni, emellett a memóriahasználat is kedvezőbb lesz. Az elérhető erőforrásokkal jobban bánik a rendszer, amely kiemelten ügyel arra, hogy az elvégzendő feladatok kiegyensúlyozottan legyenek elosztva a központi processzor, memória és a grafikus vezérlő között.

M$

 

Szép lassan megzokhattuk az új Windowsok [ kötelező update ] automatikus telepítését. Ezek a beépülő “biztonsági javítások” tartalmazzák a legújabb gyórsításokra vonatkozó kritériumokat. A vállalat a korábbi verziók esetében is nagy figyelmet szentelt a grafikus felhasználói felület megfelelő sebességére, így például a Windows 7-ben számos feladattal a videókártyát (továbbiakban GPU-t) terhelte a rendszer a processzor helyett. Ez a tradíció a Windows 8 és 10 esetében lényegében kiteljesedik, aminek az eredménye több funkció, gyorsabb sebesség és növekvő üzemidő…

“Az a nép, amely lemond a szabadsága egy részéről a biztonság érdekében, az a nép nem méltó a szabadságra” Churchill

A Windows 8 és 10 operációs rendszerek a 7-nél gyorsabban dekódolják a JPEG és PNG formátumú képeket, ami a processzorok SIMD utasításkészleteinek jobb kihasználásával vált elérhetővé. Tekintve, hogy a weben mennyi kép van manapság ez logikus fejlesztési iránynak tűnt. Gyorsabb lesz azonban a szövegek és videók leképzése is. A Microsoft mérései szerint a továbbfejlesztett DirectWrite API a különböző nagyságú karakterek renderelésénél 131-336%-kal lehet tempósabb a Windows 7-ben található verziónál. A gyorsulás mértéke természetesen függ a hardvertől is, ugyanis a DirectWrite továbbra is több módban képes működni. A rendszer funkcionálisan tökéletesen üzemel úgynevezett DirectX 9.0L módban, de a legjobb teljesítményhez már DirectX 12.1-et támogató GPU szükséges.

Legtöbbet mégis a Direct2D fejlődött, amely a kétdimenziós alakzatok kirajzolásáért és a vektorgrafikáért felel. A Windows 7-ben szintén megtalálható volt ez az API, mely úgynevezett DirectX 9.0L és DirectX 10.1 módban működött. Mindkettő megtalálható a Windows 8 és 10 operációs rendszerekben, de a GPU-s gyorsítás kiegészült egy DirectX 11.1-es móddal, ami bevezeti Target Independent Rasterization (TIR) funkciót. Ez lehetővé teszi a rendszer számára, hogy a processzor gyorsabban tesszelláljon, aminek köszönhetően a teljes rendszer sebessége nő, hiszen a GPU is gyorsabban kapja meg a rajzolási instrukciókat. A Microsoft mérései szerint a Direct2D DirectX 11.1-es módban 151-523%-kal működik gyorsabban a Windows 7-ben található DirectX 10.1 módhoz képest.

Képtalálat a következőre: „hardver acceleration logo”

Amennyiben nem áll rendelkezésre a megfelelő eszköz, nagyjából képregény – diavetítésre számíthatunk!

 

Mi újság a hordozható eszközökkel?

 

Az ultramobil grafikus vezérlők teljesen más elven működnek, mint a PC-s megoldások, így másképp is kell rájuk optimalizálni. A megfelelő működés érdekében specifikus optimalizálás szükséges az adott alkalmazás szempontjából. Amennyiben ez nincs meg, akkor a grafikus vezérlővel gyorsított program hibásan, illetve nagyon lassan futhat.

Van valamilyen szoftveres trükk?

Sajnos hardver gyorsításra csak optimalizált szoftverek megfelelőek, egyszóval a fogyasztói társadalom jelen állapotában: nincs. Sőt a hivatalos támogatás (gyári frissítés) megérkezése előtt akár “kékhalált” is dobhat a hardveres gyorsítás bekapcsolása. A támogatást nem, vagy csak részben elérő készülékeknél ezért jobb, ha óvatosak vagyunk!

Képtalálat a következőre: „hardver acceleration logo”

A HAC letiltása:

 

  1. Nyisd meg a Windows operációs rendszer Vezérlőpultját.
  2. Kattints kétszer a Megjelenítés elemre.
  3. Megjelenik a Megjelenítés tulajdonságai párbeszédpanel.
  4. Nyomd meg a Beállítások fület.
  5. Nyomd meg a Speciális gombot.
  6. Nyomd meg a Hibaelhárítás fület.
  7. Hardveres gyorsítás csúszkáját állítsd a Nincs értékre.
  8. Nyomd meg az OK gombot.
  9. Indítsd újra a számítógépet.

 

Eljutottunk a kulcskérdéshez, meddig támogatnak egy adott processzort, videókártyát, egyáltalán egy jól teljesítő hardvert napjainkban?

 

A válasz a gyártónként eltérő álláspont miatt változó.

Az Intel például már nem ad frissítéseket az 1. generációs intel-i sorozatú processzorokba épített Integrált Grafikus kártyájához (IGP), ezen csak a microsoft segíthetne, aki dedikált plug & play csomagjaival még kitolhatná a termékek élettartamát.

 

Gyakorlati példából több is akad

 

Vannak olyan hardverek, melyek “erőből” még most is boldogulnak az 1080p YouTube videó lejátszással, azonban a támogatás elhagyása miatt előállhat az a fordított helyzet, hogy egy intel atom processzorral szerelt tablet folyamatosabb megjelenítést tud produkálni, mint a szebb időket is megélt Q6600 as 4 magos processzor!

Chrome böngészőnk címsorából lekérhetjük, hogy mely HAC szolgáltatás támogatott:

chrome://gpu
szoftveres és hardveres gyorsítás listázása, valahogy így:

Graphics Feature Status

• Canvas: Hardware accelerated
• Flash: Hardware accelerated
• Flash Stage3D: Hardware accelerated
• Flash Stage3D Baseline profile: Hardware accelerated
• Compositing: Hardware accelerated
• Multiple Raster Threads: Enabled
• Native GpuMemoryBuffers: Software only. Hardware acceleration disabled
• Rasterization: Hardware accelerated
• Video Decode: Hardware accelerated
• Video Encode: Hardware accelerated
• VPx Video Decode: Hardware accelerated
• WebGL: Hardware accelerated
• WebGL2: Hardware accelerated

Összegezve

  • A Chrome-ban a GPU hardveres gyorsítása általában sokkal simább böngészést és médiafogyasztást tesz lehetővé.
  • A Sony Vegasban (vagy az OBS-ben futó programoknál) lehetővé teszi, például a GPU-nál vagy a CPU-nál található speciális CUDA magok maximális kihasználását.
  • A HAC logikája jól felépített és méltányos lehet, ha a szintetikus [ elavulás ] lassabb léptékűre vált.
  • Szóval tiltsd, ha hibaüzenetet kapsz, vagy stabilitási gondot okoz, de ha csak lehet; HASZNÁLD.

Ajánló

Memória bővítés 🍷

Mit kell tudni a memória bővítésről? A rendszerünk sebességének egyik legfontosabb egysége a memória. Ahhoz hogy memóriát (továbbiakban RAM-ot) bővíts a laptopban // számítógépben, tudnod kell, hogy az alaplap pontosan milyen típusú, mennyiségű és teljesítményű RAM-ot...

CPU #2 intel-i9 🌀

Bevezető Az Intel új Core i9 processzorok [ érkezéséről ] már írtunk korábban, de nem lehetett tudni, hogy az új technológia mikortól lesz elérhető és mennyiért lehet megvásárolni.   Már 2017 június hónap végétől elérhetőek lettek! Az első i9 processzorok 4, 8,...

CPU #3 intel sebezhetőség ☠️

Bevezető   Az Intel vállalat (cpu és félvezető beszállító) jó ideje végzi a Spectre és Meltdown sebezhetőség javítását. Ez a hiba gyakorlatilag az összes  (!) napjainkban elérhető és a régebben gyártott Intel processzort érinti. A hardveres hibák foltozása...

Bővítésről 🆙

Bevezető   Bizonyos határig elfogadhatónak találjuk, ha idővel lassul a laptop / számítógép / telefon. Úgyis  minden elavul és pár év múlva vásárolod a következőt. Vagy mégsem?   Mielőtt lemondasz az eszközről; Tudnod kell, hogy legtöbbször menthető!...

SSD vagy HDD 💾

BEVEZETŐ Korábban szóba került az ssd helyes beállítása és a hatékony bővítés. Most következzen egy SSD és HDD összehasonlító sorozat. A száraz adatok helyett “vizuális” teszt és két egyforma teljesítményű notebook kerül első körben górcső alá. Később erősebb GAMER...

Támogatás & Driver 🖨️

Gyártói támogatás Újratelepítés után problémás driver (!) az eszközkezelőben? Kevesen használják megfelelőn, ezért fontosnak tartottuk megosztani, hogy van lehetőség márkának megfelelő támogatás elérésére. Nincs más dolgod, mint a következő oldalon megadni az S/N azaz...

SSD bővítés; erre figyelj 🔥

Bevezető Az adattárolásról és annak az egyik legfontosabb részéről; az adatelérési sebességről és csatlakozó típusokról lesz szó. Többféle szabvány létezik, mégis az SSD, más néven szilárdtest alapú adattároló, a legjobb megoldás, ha egy számítógépről / notebookról...

nVIDIA RTX 3070 a láthatáron ⚡️

BevezetőAz új nVIDIA RTX videókártya híre bejárta a világot és felrobbantotta az internetet. Ha mégis lemaradtál volna a bejelentésről, csokorba szedtük számodra a legújabb generáció adatait.Becsélesek szerint a korábbi széria teljesítményét sikerült megsokszorozni....

Tuning 🚒

Kérdés & Probléma YouTube videó, pár játék, vagy a chrome böngésző sokadik fülnél már lassan/akadozva tölt be. elavult a számítógép, laptop, vga, hardver.. mit lehet belőle még kihozni, mennyire éri meg ezzel foglalkozni, egyáltalán megoldható? Cél a Tuning...

Bloatware 🐛🦠

Bevezető A Privacy International és még további 50+ ismert szervezet szólította fel többek között a Google-t, Microsoft-ot, Apple-t, hogy tegye lehetővé a felhasználók számára az előtelepített alkalmazások eltávolítását. A frissen vásárolt infókommunikációs eszközök...

CPU #4 intel HPC 📟

  Bevezető A processzorgyártók kivétel nélkül kutatják azokat a lehetőségeket, melyekkel hatékonyabban tudnák kiszolgálni a kommersz és a szerverpiacot. Utóbbit az óriásira duzzadt online szolgáltatók (eBay, Facebook, Amazon, Microsoft, Google...) adatközponjaira...

CPU #1 amd vs intel 🚀

THREADRIPPER    néven új meglepetést hozott nekünk az AMD. A processzor gyártó nyáron mutatta be a Ryzen csúcskategóriát. Az új központi egység (RYZEN 1998 és 1998X) 16 magot és 32 szálat kezel, maximum 3,800 MHz elérhető turbó órajel mellett! Négycsatornás...

Sikerre ítélt vr 🥽

  A SONY LEGÚJABB DOBÁSA   Gyakorlati tapasztalatok alapján nagyszerű élmény, szuper benyomást tett a Sony második VR2 headset a virtuális tesztelőkre.   PSVR   A Sony PlayStation 4-hez készült PSVR első headset komoly kísérlet volt VR forradalomra....

Mennyi memória kell 📈

Bevezető Mennyi memóriára van szükség manapság? Érdemes megemlíteni, hogy felhasználástól is függ a kérdés. Például irodai munkára, megfelelő beállítások mellett mai napigmegfelelő a 4 - 8 GB ram. Az is fontos tény, hogy a legújabb játékok zökkenőmentes pörgéséhez...

Kapcsolódó termékek

0
0
KOSÁR TARTALMA
Üres a kosarad