Bevezető
Mit jelent és milyen problémákat okoz a hardveres gyorsítás?
Röviden összegezve a napjainkban korszerű operációs rendszerek (windows10, ios, android, stb) és szoftverek (böngészők, lejátszók, programok, játékok) olyan megkerülhetetlen szolgáltatásokat is kínálnak, mint a hardveres gyorsítás. Az említett alkalmazások csak megfelelő (kompatibilis) környezetben futnak elfogadhatóan.
Milyen előnyei vannak a HAC-nak?
Jellemző a preemptív multitask modell és a fejlettebb energiagazdálkodás. Nagyon fontos kiemelni, hogy ezek csak akkor működnek, ha naprakész és frissítés alá tartozó a társított hardver (pl a grafikus vezérlő minimum DirectX 11 vagy12-es API-t tartalmaz).
Így a képernyőn megjelenő animációk jóval gördülékenyebbek lesznek. Alapvető elvárás a 60 képkocka/másodperces tempó, ami megfelel a legtöbb kijelző frissítési sebességének. Optimalizálás éri az API-k inicializálásával töltött időt, így az adott alkalmazás gyorsabban fog indulni, emellett a memóriahasználat is kedvezőbb lesz. Az elérhető erőforrásokkal jobban bánik a rendszer, amely kiemelten ügyel arra, hogy az elvégzendő feladatok kiegyensúlyozottan legyenek elosztva a központi processzor, memória és a grafikus vezérlő között.
M$
Szép lassan megzokhattuk az új Windowsok [ kötelező update ] automatikus telepítését. Ezek a beépülő “biztonsági javítások” tartalmazzák a legújabb gyórsításokra vonatkozó kritériumokat. A vállalat a korábbi verziók esetében is nagy figyelmet szentelt a grafikus felhasználói felület megfelelő sebességére, így például a Windows 7-ben számos feladattal a videókártyát (továbbiakban GPU-t) terhelte a rendszer a processzor helyett. Ez a tradíció a Windows 8 és 10 esetében lényegében kiteljesedik, aminek az eredménye több funkció, gyorsabb sebesség és növekvő üzemidő…
“Az a nép, amely lemond a szabadsága egy részéről a biztonság érdekében, az a nép nem méltó a szabadságra” Churchill
A Windows 8 és 10 operációs rendszerek a 7-nél gyorsabban dekódolják a JPEG és PNG formátumú képeket, ami a processzorok SIMD utasításkészleteinek jobb kihasználásával vált elérhetővé. Tekintve, hogy a weben mennyi kép van manapság ez logikus fejlesztési iránynak tűnt. Gyorsabb lesz azonban a szövegek és videók leképzése is. A Microsoft mérései szerint a továbbfejlesztett DirectWrite API a különböző nagyságú karakterek renderelésénél 131-336%-kal lehet tempósabb a Windows 7-ben található verziónál. A gyorsulás mértéke természetesen függ a hardvertől is, ugyanis a DirectWrite továbbra is több módban képes működni. A rendszer funkcionálisan tökéletesen üzemel úgynevezett DirectX 9.0L módban, de a legjobb teljesítményhez már DirectX 12.1-et támogató GPU szükséges.
Legtöbbet mégis a Direct2D fejlődött, amely a kétdimenziós alakzatok kirajzolásáért és a vektorgrafikáért felel. A Windows 7-ben szintén megtalálható volt ez az API, mely úgynevezett DirectX 9.0L és DirectX 10.1 módban működött. Mindkettő megtalálható a Windows 8 és 10 operációs rendszerekben, de a GPU-s gyorsítás kiegészült egy DirectX 11.1-es móddal, ami bevezeti Target Independent Rasterization (TIR) funkciót. Ez lehetővé teszi a rendszer számára, hogy a processzor gyorsabban tesszelláljon, aminek köszönhetően a teljes rendszer sebessége nő, hiszen a GPU is gyorsabban kapja meg a rajzolási instrukciókat. A Microsoft mérései szerint a Direct2D DirectX 11.1-es módban 151-523%-kal működik gyorsabban a Windows 7-ben található DirectX 10.1 módhoz képest.
Amennyiben nem áll rendelkezésre a megfelelő eszköz, nagyjából képregény – diavetítésre számíthatunk!
Mi újság a hordozható eszközökkel?
Az ultramobil grafikus vezérlők teljesen más elven működnek, mint a PC-s megoldások, így másképp is kell rájuk optimalizálni. A megfelelő működés érdekében specifikus optimalizálás szükséges az adott alkalmazás szempontjából. Amennyiben ez nincs meg, akkor a grafikus vezérlővel gyorsított program hibásan, illetve nagyon lassan futhat.
Van valamilyen szoftveres trükk?
Sajnos hardver gyorsításra csak optimalizált szoftverek megfelelőek, egyszóval a fogyasztói társadalom jelen állapotában: nincs. Sőt a hivatalos támogatás (gyári frissítés) megérkezése előtt akár “kékhalált” is dobhat a hardveres gyorsítás bekapcsolása. A támogatást nem, vagy csak részben elérő készülékeknél ezért jobb, ha óvatosak vagyunk!
A HAC letiltása:
- Nyisd meg a Windows operációs rendszer Vezérlőpultját.
- Kattints kétszer a Megjelenítés elemre.
- Megjelenik a Megjelenítés tulajdonságai párbeszédpanel.
- Nyomd meg a Beállítások fület.
- Nyomd meg a Speciális gombot.
- Nyomd meg a Hibaelhárítás fület.
- A Hardveres gyorsítás csúszkáját állítsd a Nincs értékre.
- Nyomd meg az OK gombot.
- Indítsd újra a számítógépet.
Eljutottunk a kulcskérdéshez, meddig támogatnak egy adott processzort, videókártyát, egyáltalán egy jól teljesítő hardvert napjainkban?
A válasz a gyártónként eltérő álláspont miatt változó.
Az Intel például már nem ad frissítéseket az 1. generációs intel-i sorozatú processzorokba épített Integrált Grafikus kártyájához (IGP), ezen csak a microsoft segíthetne, aki dedikált plug & play csomagjaival még kitolhatná a termékek élettartamát.
Gyakorlati példából több is akad
Vannak olyan hardverek, melyek “erőből” még most is boldogulnak az 1080p YouTube videó lejátszással, azonban a támogatás elhagyása miatt előállhat az a fordított helyzet, hogy egy intel atom processzorral szerelt tablet folyamatosabb megjelenítést tud produkálni, mint a szebb időket is megélt Q6600 as 4 magos processzor!
Chrome böngészőnk címsorából lekérhetjük, hogy mely HAC szolgáltatás támogatott:
chrome://gpu
szoftveres és hardveres gyorsítás listázása, valahogy így:
Graphics Feature Status
• Canvas: Hardware accelerated
• Flash: Hardware accelerated
• Flash Stage3D: Hardware accelerated
• Flash Stage3D Baseline profile: Hardware accelerated
• Compositing: Hardware accelerated
• Multiple Raster Threads: Enabled
• Native GpuMemoryBuffers: Software only. Hardware acceleration disabled
• Rasterization: Hardware accelerated
• Video Decode: Hardware accelerated
• Video Encode: Hardware accelerated
• VPx Video Decode: Hardware accelerated
• WebGL: Hardware accelerated
• WebGL2: Hardware accelerated