
BevezetĆ
Â
MiĂłta vilĂĄg a vilĂĄg, az emberek szeretik összemĂ©rni erejĂŒket Ă©s tudĂĄsukat. PĂĄrbajok, lovagi tornĂĄk, gyorsulĂĄsi versenyek, extrĂ©m mutatvĂĄnyok, Ă©s mĂ©g hosszĂș sorokon keresztĂŒl tudnĂĄnk sorolni az opciĂłkat. A modern kor Ă©s az internet Ășj terĂŒletet nyitott ezen a fronton, elindult a többjĂĄtĂ©kos mĂłd tĂ©rnyerĂ©se. MĂĄr 1983-ban is volt barĂĄti versengĂ©s, amikor mĂ©g csak a Commodore 64 elĆtt vĂĄrtuk  egy jĂĄtĂ©k betöltĂ©sĂ©t. AztĂĄn az egĂ©sz mƱfaj ĂĄtköltözött a jobb grafikĂĄt Ă©s cĂ©lhardvert tartalmazĂł jĂĄtĂ©ktermi gĂ©pekre, sokĂĄig minden fiatal közössĂ©gi programkĂ©nt tekintett egy-egy Street Fighter vagy Mortal Kombat viadalra. Ezt követĆen pedig DĂ©l-Korea indult el azon az Ășton, ami a mai eSport alapköveit fektette le.
Â
DefinĂciĂł
Az esport (elektronikus sport) mƱvelĆi professzionĂĄlis mĂłdon, versenyszerƱen foglalkoznak videojĂĄtĂ©kkal.
Az 1990-es Ă©vek Ăłta ĂŒlĂŒnk a monitorok elĆtt, hajszoljuk a gyĆzelmet Ă©s az azzal jĂĄrĂł dicsĆsĂ©get. Honnan indult mindez, mik alakĂtottĂĄk Ă©s milyen jövĆt vĂĄzol?
Ăgy festett egy koreai PC bang
Â
Â
Kicsit ugrunk az idĆben, a földrĂ©sz is megvĂĄltozik, ezĂșttal az USA-ban vagyunk egy nagy csalĂĄdi veszekedĂ©s közepette, ahol egy fiĂș prĂłbĂĄl Ă©rvelni Ă©s megmagyarĂĄzni apukĂĄjĂĄnak, hogy miĂ©rt jĂĄtszik napi 5-6 ĂłrĂĄt PC-jĂ©n. A veszekedĂ©s vĂ©ge pedig egy alku lett: ha a fiĂș dobogĂłs helyezĂ©st Ă©r el a soron következĆ versenyen, akkor apja szĂł nĂ©lkĂŒl tĂĄmogatni fogja, viszont amennyiben ez nem következik be, akkor vĂ©gleg felhagy a jĂĄtĂ©kkal Ă©s visszamegy az iskolĂĄba. Ăgy kezdĆdött Johnatan âFatal1tyâ Wendel törtĂ©nete, aki azon a bizonyos versenyen egy harmadik helyet Ă©rt, amivel 4000 dollĂĄrral növelte a csalĂĄdi kasszĂĄt. Fatal1ty lett a rĂ©gi Ă©s modern jĂĄtĂ©kosok ikonja, az elsĆ komolyabb nĂ©v, aki jelentĆs pĂ©nzt nyert össze a Cyberathlete Professional League-ben, Ă©s aki kĂ©sĆbb a szponzorai segĂtsĂ©gĂ©vel mĂĄrkĂĄvĂĄ kovĂĄcsolta a nick nevĂ©t. A közössĂ©g mĂ©g nagyon fĂłkuszĂĄlt volt Ă©s fĂłrum oldalakon beszĂ©lgettek egymĂĄssal, szinte mindenki ismert mindenkit Ă©s egy-egy Cooller (RUS) vs. Fatal1ty (USA) meccset rengetegen nĂ©ztek, hiszen a jĂĄtĂ©kvilĂĄgban ez felĂ©rt egy Real Madrid – Barcelona rangadĂłval. Mindenki ismerte a Quake egyszerƱ szabĂĄlyait, Ă©s mindenki prĂłbĂĄlt felĂ©rni a nagyok közĂ©, ellesni minden kis trĂŒkköt.
Â
Pénz beszél
Â
Itt Ă©rdemes egy picit elidĆzni Ă©s elgondolkodni azon, hogy mit jelent az eSport Ă©s mitĆl vĂĄlik valaki profivĂĄ. Mint minden sportban, a profit Ă©s az amatĆrt itt is a hozzĂĄĂĄllĂĄs kĂŒlönbözteti meg. Az amatĆr lehet akĂĄrmennyire jĂł, ameddig nem kap fizetĂ©st vagy nem tudja fenntartani sport tevĂ©kenysĂ©gĂ©t gyĆzelmei vagy szponzorai ĂĄltal, addig amatĆrnek titulĂĄlhatĂł. FĂ©l profi szinten a sajĂĄt vagyonĂĄt Ă©s javait beĂĄldozĂł jĂĄtĂ©kos helyezkedik, akinek van ugyan bevĂ©tele a jĂĄtĂ©kbĂłl, de nem kĂ©pes ebbĆl maradĂ©ktalanul fedezni kiadĂĄsait. A profi jĂĄtĂ©kosok viszont vagy fizetĂ©st kapnak tevĂ©kenysĂ©gĂŒkĂ©rt, vagy szponzorok tartjĂĄk fenn Ćket Ă©s gondozzĂĄk reklĂĄmĂ©rtĂ©kĂŒket, valamint bevĂ©teleik jelentĆs szĂĄzalĂ©ka szĂĄrmazik versenyekbĆl Ă©s rendezvĂ©nyekbĆl. Fatal1ty egyĂ©rtelmƱen az egyik legismertebb Ă©s legjobban menedzselt nĂ©v a szakmĂĄban, Ă©rdemes vĂ©gigkövetni, hogy ez mit jelent szĂĄmokban. Johnatan 1981 februĂĄrjĂĄban szĂŒletett, lassan 37 Ă©ves Ă©s tovĂĄbbra is hĂĄttĂ©rszereplĆkĂ©nt dolgozik az eSport vilĂĄgĂĄban. 1999-tĆl 2006-ig volt aktĂv jĂĄtĂ©kos, tehĂĄt 18 Ă©ves korĂĄtĂłl egĂ©szen 25-ig. 13 tornĂĄt nyert meg, 10 alkalommal lett mĂĄsodik Ă©s 6 esetben vĂ©gzett a 3. vagy annĂĄl rosszabb helyen. A legnagyobb pĂ©nzt jelentĆ tornagyĆzelme 2005-ben volt, ami 150 000 dollĂĄrt jelentett, ami mai ĂĄrfolyamon szĂĄmolva 36 milliĂł forintot tesz ki. Karrierje sorĂĄn 24 Ă©ves korĂĄban kereste a legtöbb pĂ©nzt, 231 000 dollĂĄrt 10 tornĂĄn valĂł szereplĂ©sĂ©vel. Karrierje sorĂĄn összesen 454 919 dollĂĄrt keresett csak jĂĄtĂ©kokbĂłl, ami mai ĂĄrfolyamon szĂĄmĂtva közel 110 milliĂł. A teljes lista itt talĂĄlhatĂł.
Â
Cooller, az “orosz Fatal1ty”.
A szĂĄmokkal talĂĄn sikerĂŒlt Ă©rzĂ©keltetni, hogy nagy kaliberƱ ĂŒzletrĆl beszĂ©lhetĂŒnk. Ha a jĂĄtĂ©kosoknak kiosztott nyeremĂ©nyek ilyen mĂ©rtĂ©ket ölthettek, akkor a tornĂĄk megszervezĂ©se, valamint a jĂĄtĂ©kokkal kapcsolatos marketingköltĂ©s biztosan nagyon komoly bevĂ©telt jelenthetett egy-egy cĂ©g Ă©letĂ©ben. A tĂĄmogatĂłk csoportjĂĄt ekkor olyan cĂ©gek hĂșztĂĄk, mint az id, az EA, az Asus, az intel, az IBM, a Dell, az Alienware, a Logitech, Gigabyte, de a listĂĄt tovĂĄbb is lehetne hĂșzni. A rendszer virĂĄgzott. A Cyberathlete Pro Ă©s Amateur League ekkor mĂĄr egy, az USA jelentĆs terĂŒletĂ©t lefedĆ TV-hĂĄlĂłzattal tĂĄrgyalt a közvetĂtĂ©si jogokrĂłl, ami 2007-ben teljesedett ki igazĂĄn.
Â
Lim Yo-Hwan â a Starcraft egyik legjobbja
Vissza kell azonban ugranunk DĂ©l-KoreĂĄba, ahol az egĂ©sz eSport folyamat mĂĄr jĂłval elĆrĂ©bb jĂĄrt, mint EurĂłpa vagy Amerika terĂŒletĂ©n. Lim Yo-Hwan polgĂĄri neve kevĂ©s embernek mond valamit, viszont ez az 1980-as szĂŒletĂ©sƱ srĂĄc legalĂĄbb akkora sztĂĄr orszĂĄgĂĄban, mint Bruce Willis vagy Michael Jordan. Lim karrierjĂ©t 56,8 szĂĄzalĂ©kos gyĆzelmi mutatĂłval zĂĄrta, 2004-ben az ESL megvĂĄlasztotta a valaha volt legjobb jĂĄtĂ©kosnak, mĂg 2006-ban az MTV egyenesen a jĂĄtĂ©kvilĂĄg legbefolyĂĄsosabb emberei közĂ© sorolta. Ć nem mĂĄs, mint SlayerS_Boxer, aki a valaha volt talĂĄn leghĂresebb Starcraft jĂĄtĂ©kos. Az eSport viszonylatban viszont Boxer szerepe azĂ©rt kiemelt, mert egy szerzĆdtetett, fizetett jĂĄtĂ©kos volt, ami a karrierje sorĂĄn több mint 400 ezer dollĂĄrt hozott neki, de a reklĂĄmok Ă©s egyĂ©b felkĂ©rĂ©sek rĂ©vĂ©n tovĂĄbbi 90 ezer dollĂĄr ĂŒtötte markĂĄt. Ezzel DĂ©l-Korea utat mutatott a vilĂĄgnak, hiszen bebizonyĂtotta, hogy ebben az iparĂĄgban a TV-k, a rĂĄdiĂłk Ă©s a magazinok rĂ©szvĂ©telĂ©vel elĂ©g komoly piaci rĂ©sre bukkantak, a felvevĆpiac nagysĂĄgĂĄt tekintve kĂ©pesek nyeresĂ©gesen ĂŒzemeltetni egy kĂŒlön eSport ĂĄgazatot. Lim többször beszĂĄmolt arrĂłl a kĂ©sĆbbi interjĂșkban, hogy a felemelkedĂ©sben talĂĄn a rajongĂłk kezelĂ©se volt a legnehezebb feladat, mert gyakorlatilag a boltba se tudott Ășgy lemenni, hogy ne ĂĄllĂtottĂĄk volna meg egy fotĂłra, alĂĄĂrĂĄst kĂ©rni, vagy csak simĂĄn beszĂ©lgetni. Egy idĆ utĂĄn kĂ©nytelen volt testĆrrel megtenni az ilyen egyszerƱ utakat is.
Â
Ez is sport?
Â
Az ĂĄzsiai törtĂ©nĂ©sek odĂĄig vezettek, hogy KĂna Ă©s DĂ©l-Korea hivatalosan is stĂĄtuszba vette az eSportot, mint sportĂĄgat. Ez termĂ©szetesen rengeteg vitĂĄra adhat okot; vajon tĂ©nyleg sportnak tekinthetĆk a kĂŒlönfĂ©le jĂĄtĂ©kok? Sokan Ă©rveltek a sakk pĂ©ldĂĄjĂĄval Ă©s egyĂ©b mentĂĄlis, a mai vilĂĄgban teljesen elismert ĂĄgazatokkal, az ellentĂĄbor viszont a kockĂĄs ingbe bĂșjt, tĂșlsĂșlyos, rossz lĂĄtĂĄsĂș, energiaitalokon tengĆdĆ kisfiĂșkban lĂĄtja az eSportot. Sokan ezĂ©rt ellenzik nagyon erĆsen, hogy a fizikai megterhelĂ©st teljesen mellĆzĆ mƱfajt a sporttal egy lapon lehessen emlegetni. VĂ©geredmĂ©nyben viszont kevĂ©sbĂ© fontos, hogy milyen kategĂłriĂĄba helyezik az eSportot, hiszen a jelensĂ©g ettĆl nem fog megszƱnni, a profi jĂĄtĂ©kosok pedig pontosan tudjĂĄk, hogy Ă©p lĂ©lek csak Ă©p testben lakhat, ezĂ©rt odafigyelnek a fizikai edzĂ©sekre, ami megmutatkozik a pĂĄlyĂĄn nyĂșjtott teljesĂtmĂ©nyben is, fĆleg a hosszabb mĂ©rkĆzĂ©ssorozatoknĂĄl.
Â
A gyĆzelemĂ©rt jĂĄrĂł fĆdĂj mĂĄr kellĆ Ă¶sztönzĂ©s.
A következĆ nagy dobĂĄst viszont az USA könyvelhette el, ahol 2007-ben megrendezĂ©sre kerĂŒlt egy meghĂvĂĄsos torna, a Championship Gaming Invitation, ami igazĂĄbĂłl egy pilot volt; arra voltak kĂvĂĄncsiak, hogy mekkora lehetĆsĂ©g van a jĂĄtĂ©kos tornĂĄk Ă©lĆ közvetĂtĂ©sĂ©ben. Counter Strike 1.6, Dead or Alive és Battlefield 2 volt a terĂtĂ©ken, az eredmĂ©nyek pedig önmagukĂ©rt beszĂ©ltek, hiszen a DirectTV adott csatornĂĄjĂĄn az elsĆ torna közvetĂtĂ©se 400 szĂĄzalĂ©kos nĂ©zettsĂ©gnövekedĂ©st eredmĂ©nyezett. A mĂĄsodik meghĂvĂĄsos torna utĂĄn eldĆlt, hogy lĂ©trehozzĂĄk az NBA/NFL/NHL mintĂĄjĂĄra Ă©pĂŒlĆ Championship Gaming Series-t, ami a valaha volt legnagyobb jĂĄtĂ©kosokat megmozgatĂł projekt volt. Csak a felkĂ©szĂŒlĂ©sek közel 22 milliĂł dollĂĄrt emĂ©sztettek fel, ami egy repĂŒlĆ hangĂĄr bĂ©rlĂ©sĂ©re, nagyteljesĂtmĂ©nyƱ kamerĂĄk beszerzĂ©sĂ©re Ă©s a marketing folyamatok fedezĂ©sĂ©re ment el. ĂrdekessĂ©g, hogy az akciĂłjĂĄtĂ©koknĂĄl a szakkommentĂĄtor szerepĂ©t a mĂĄr többször is emlĂtett Fatal1ty lĂĄtta el. A verseny felĂ©pĂtĂ©sĂ©nek köszönhetĆen elĆször egy CGS elĆszobĂĄjĂĄba, egy draftba kellett bejutni, ahol mĂĄr a tulajdonosok döntöttĂ©k el, hogy mely jĂĄtĂ©kosokat szeretnĂ©k a csapatunkban lĂĄtni. Ez a kezdemĂ©nyezĂ©s nagy port kavart a jĂĄtĂ©kosok között, hiszen most elĆször nyĂlt lehetĆsĂ©g nyĂlt arra, hogy a vilĂĄg bĂĄrmely pontjĂĄrĂłl be lehessen kerĂŒlni a draftba. Aki pedig bekerĂŒlt a kalapba, szinte biztosra vehette, hogy az adott szezonban egy fizetett, profi jĂĄtĂ©kos lesz, aki Ă©letĂ©nek következĆ hĂłnapjait jĂĄtĂ©kkal Ă©s interjĂșkkal fogja tölteni â aki pedig gyĆzött, a fizetĂ©sĂ©n tĂșl 100 ezer dollĂĄros bĂłnuszt is kapott. A projekt egyĂ©bkĂ©nt ĂĄtĂvelt az egĂ©sz vilĂĄgon, 6 rĂ©giĂłt ölelt fel: Ăszak-Amerika, Latin-Amerika, EurĂłpa, Afrika Ă©s a Közel-Kelet, Ăzsia, AusztrĂĄlia.
A sorozatot amĂșgy a magyar közönsĂ©g is vĂ©gigkövethette az Eurosport 2 csatornĂĄt figyelve, ahol kĂ©t sportkommentĂĄtor kissĂ© bukdĂĄcsolva, de nagyon lelkesen prĂłbĂĄlta Ă©rthetĆvĂ© tenni a laikusok szĂĄmĂĄra, hogy Ă©ppen mi is zajlik a kĂ©pernyĆn. Ez FIFA Ă©s DOA esetĂ©n egy viszonylag egyszerƱ, de egy Counter-Strike kapcsĂĄn mĂĄr igencsak nehĂ©z feladat, fĆleg akkor, ha az illeti nem ismeri a jĂĄtĂ©k alapjait. A grandiĂłzus terv Ă©s sikertörtĂ©net vĂ©gĂŒl 2008-ban elvĂ©rzett, ugyanis a vilĂĄgvĂĄlsĂĄg kapcsĂĄn az összes hĂșzĂł szponzor kiesett a kalapbĂłl, de a törtĂ©net vĂ©gĂ©t azonban mĂ©gis a DirectTV megingĂĄsa jelentette, a csatorna költsĂ©gvetĂ©se ugyanis erĆsen meg lett nyirbĂĄlva.
Â
Minden megvĂĄltozott
Â
A jĂĄtĂ©kosok összetĂ©tele viszont kezdett megvĂĄltozni ezekben az idĆkben; a Clanbase-hez hasonlĂł fĂłrumok szĂ©pen eltƱntek a feledĂ©s homĂĄlyĂĄban, miközben az MSN Ă©s a Facebook elkĂ©pesztĆ nĂ©pszerƱsĂ©gre tett szert. A közössĂ©g felĂ©pĂtĂ©se, a megvĂĄltozott kommunikĂĄlĂĄsi formĂĄk hatĂĄsĂĄra gyakorlatilag lehetetlennĂ© vĂĄlt, hogy valaki Fatal1ty-hez vagy Boxerhez hasonlĂł nĂ©pszerƱsĂ©gre tehessen szert. Itt rögtön meg is kell ĂĄllni, hogy tisztĂĄzzuk, miĂ©rt is fejlĆdött az eSport az egyszerƱ LAN-partikbĂłl milliĂĄrdos iparĂĄggĂĄ. A folyamat kulcsa a mĂ©diafogyasztĂĄs.
Zhihao Chen, a legjobban keresĆ jĂĄtĂ©kos.
Â
Az eSportolĂłk egyik komoly ismĂ©rve, hogy a környezetĂŒk vĂ©lemĂ©nyvezĂ©rkĂ©nt tekint rĂĄjuk, a mĂĄsik, hogy az internetes reklĂĄmokat sokan közĂŒlĂŒk nem kedvelik (vagy egyenesen szƱrik, a lĂ©nyeg, hogy magasrĂłl tesznek a dologra), hiszen pontosan tudjĂĄk, hogy mit merre keressenek az interneten. Nem nĂ©znek televĂziĂłt, nem fizetnek elĆ nyomtatott ĂșjsĂĄgra, sok szempontbĂłl tehĂĄt teljesen egyediek. Ezt a zĂĄrt közössĂ©get nagyon költsĂ©ges bĂĄrmirĆl is meggyĆzni, a hagyomĂĄnyos marketinges eszközök pedig nem is biztos, hogy cĂ©lra vezetĆek nĂĄluk. Viszont Ă©rtĂ©kes vĂĄsĂĄrlĂłk, Ășgyhogy az eSportban tevĂ©kenykedĆ cĂ©gek sok pĂ©nzt költöttek arra, hogy kiĂ©pĂtsenek egy mĂĄrkahƱsĂ©get; a versenyeken valĂł jelenlĂ©t, a szponzorĂĄciĂłk kapcsĂĄn nyert reklĂĄmarcok, a jĂĄtĂ©kokon belĂŒl megjelenĆ reklĂĄmok segĂtettek Ćket a leginkĂĄbb a cĂ©ljuk elĂ©rĂ©sĂ©ben. Ugyanakkor marketinges szempontbĂłl ez egy hosszĂș Ă©s bizonytalan Ășt, rĂĄadĂĄsul a jĂĄtĂ©kosokkal könnyƱ is lyukra futni, ahogy a Razer Ă©s a Logitech annak idejĂ©n meg is tettĂ©k, amikor lĂ©zeres technolĂłgiĂĄt kezdtek alkalmazni a jĂĄtĂ©kosoknak szĂĄnt egereikben. EttĆl fĂŒggetlenĂŒl lehet, hogy megĂ©ri a befektetett energia, legalĂĄbbis vannak cĂ©gek, amelyek ezt Ăgy gondoljĂĄk. NagyjĂĄbĂłl ezzel Ă©rkeztĂŒnk el napjainkba. ĂzsiĂĄban ma mĂĄr szinte csak a profi jĂĄtĂ©kosok dominĂĄlnak a stratĂ©giai jĂĄtĂ©kok terĂ©n, Ćket menedzserek Ă©s korĂĄbbi sztĂĄrok pallĂ©rozzĂĄk, nem megfelelĆ teljesĂtmĂ©ny esetĂ©n könyörtelenĂŒl le is cserĂ©lik Ćket mĂĄs, mĂ©g ambiciĂłzusabb jĂĄtĂ©kosokra. EurĂłpĂĄban Ă©s AmerikĂĄban viszont alig talĂĄlhatĂł mindent ĂĄtölelĆ, erĆs nemzetközi liga, aminek sĂșlya van, miközben a MOBA nevƱ jĂĄtĂ©kstĂlus letarolt mindent, amit ismertĂŒnk. MOBA, Multiplayer Online Battle Arena, azaz többjĂĄtĂ©kos online harci arĂ©na, ahol jellemzĆen 5 az 5 vagy 4 a 4 ellen harcolnak a kĂŒlönfĂ©le hĆsöket irĂĄnyĂtĂł jĂĄtĂ©kosok. A mƱfaj legerĆsebb cĂmei a DOTA 2 (Defense of the Ancients) Ă©s a LoL (League of Legends), aminek következtĂ©ben az Ćket fejlesztĆ Riot Games Ă©s a Valve kezĂ©be akkora közössĂ©g összpontosul, hogy a korĂĄbbi gyakorlattal ellentĂ©tben szinte csak Ćk tudjĂĄk irĂĄnyĂtĂł az eSportot. Mivel a korĂĄbbi bekezdĂ©sekben mĂĄr volt szĂł szĂĄmokrĂłl, most sem maradhatnak el: az esportolĂłk összetett listĂĄjĂĄnak elsĆ tĂz helyezettje közĂŒl nyolcan ĂĄzsiaiak, közĂŒlĂŒk ketten Starcraft: Brood Warban kerestĂ©k pĂ©nzĂŒk jelentĆs rĂ©szĂ©t; a 10. helyen ĂĄllĂł Flash eddig karrierje sorĂĄn 484 823 dollĂĄrt tehetett zsebre, a teljes keresetĂ©nek 84 szĂĄzalĂ©kĂĄt teszi ki a Starcraft jĂĄtĂ©kbĂłl szĂĄrmazĂł jövedelme. Ez pedig aprĂłpĂ©nz a DOTA 2 alatt talĂĄlhatĂł International versenysorozat összdĂjazĂĄsĂĄhoz kĂ©pest, ami sĂșrolta a 11 milliĂł dollĂĄrt (2,65 milliĂĄrd forint). Nem csoda, hogy a legtöbbet keresĆ jĂĄtĂ©kosok Ăgy rövid karrierjĂŒk alatt bevĂ©telĂŒk tĂșlnyomĂł rĂ©szĂ©t DOTA 2-bĆl szerezve 8 helyet bĂ©reltek ki maguknak a toplistĂĄn. Az elsĆ 5 jĂĄtĂ©kos kĂnai nemzetisĂ©gƱ, közĂŒlĂŒk az ötödik Mu eddig 1 087 715 dollĂĄrt jegyez, mĂg a vezetĆ Hao 1 103 121 dolĂĄrral gyarapĂtotta a csalĂĄdi kasszĂĄt. Az igazsĂĄghoz rĂĄadĂĄsul az is hozzĂĄtartozik, a Riot Games (a League of Legends fejlesztĆi) sok esetben csapatokat szponzorĂĄl, a jĂĄtĂ©kosokkal szerzĆdĂ©seket köt, de ezekkel kapcsolatban pĂ©nzĂŒgyi adatokat nem tĂĄrnak a nyilvĂĄnossĂĄg elĂ©.
Â
Danil Inshutin, a NaVi jåtékosa.
Â
Ezek az összegek pedig mĂĄr nem eSportrĂłl szĂłlnak, hanem egy profin mƱködĆ gĂ©pezetrĆl, amit pĂĄr multi cĂ©g befolyĂĄsol, Ă©s ezzel kĂnĂĄl reĂĄlis esĂ©lyt pĂĄr nagyon elhivatott jĂĄtĂ©kosnak arra, hogy eddig sohasem lĂĄtott Ă©letszĂnvonalat kĂnĂĄljon magĂĄnak Ă©s csalĂĄdjĂĄnak. Ennek azonban 2014-ben megvolt az ĂĄra, hiszen egy kĂnai jĂĄtĂ©kos vetette alĂĄ magĂĄt szĂĄllĂĄsa tetejĂ©rĆl, a jĂĄtĂ©kvilĂĄgban megĂ©lt csalĂłdĂĄsa miatt. A zuhanĂĄst ĂłriĂĄsi mĂĄzlival tĂșlĂ©lte, ellenben maradandĂł kĂĄrosodĂĄsokat szenvedett Ă©s kĂ©sĆbb szurkolĂłi se Ă©rtettĂ©k, hogy az elismert jĂĄtĂ©kos, majd kĂ©sĆbbi szakkommentĂĄtor miĂ©rt döntött Ăgy. Pedig valĂłszĂnƱleg csak arrĂłl van szĂł, hogy nem mindenkinek valĂł a hĂrnĂ©v Ă©s csillogĂĄs. A legjelentĆsebb vĂĄltozĂĄs a rĂ©gi felĂĄllĂĄshoz kĂ©pest az, hogy mĂg akkor a fĂłrumok Ă©s közössĂ©gi oldalak kitermeltek tiszteletremĂ©ltĂł Ă©s jĂł jĂĄtĂ©kosokat, akikre felnĂ©ztek a fiatalok, Ă©s akiknek minden szavĂĄt szentĂrĂĄskĂ©nt kezeltĂ©k, manapsĂĄg az hatĂĄrozza meg egy jĂĄtĂ©kos szintjĂ©t, hogy milyen eredmĂ©nyeket kĂ©pes felmutatni, Ă©s ezt szinte csak pĂ©nzben kell Ă©rteni. Azonban talĂĄlhatunk itt is ĂŒde szĂnfoltokat, akiknek kĂŒlönösen jĂłl ĂĄll a pĂ©nz Ă©s a hĂrnĂ©v, ilyen pĂ©ldĂĄul Dendi, az ukrĂĄn nemzetisĂ©gƱ DOTA 2 jĂĄtĂ©kos, aki az egyik legszĂłrakoztatĂłbb karakterek egyike a jĂĄtĂ©kok vilĂĄgĂĄban. Annak ellenĂ©re, hogy nem veszi tĂșl komolyan az Ă©letet Ă©s folyton humorizĂĄl tĂĄrsaival, a jĂĄtĂ©kokban mutatott tehetsĂ©ge megkĂ©rdĆjelezhetetlen, akĂĄrcsak a listĂĄn szerzett 6. helyezĂ©se az 573 147 dollĂĄros keresettel.
Â
Profik vilĂĄga
Â
Az eSport Ă©s a jĂĄtĂ©kosok vilĂĄga az elkĂ©pesztĆ nyeremĂ©nyek ellenĂ©re minden korĂĄbbitĂłl tĂĄvolabb van egymĂĄstĂłl. A profik vilĂĄgĂĄba nem jelent belĂ©pĆt heti 15- 20 Ăłra jĂĄtĂ©k, egĂ©szen mĂĄs hozzĂĄĂĄllĂĄs szĂŒksĂ©ges ahhoz, hogy valaki labdĂĄba tudjon rĂșgni. Itt pedig nem csak a gyakorlĂĄsra kell gondolni, hanem a rengeteg stratĂ©giai munkĂĄra, a tudatos stressz kezelĂ©sre, arra az Ă©letmĂłdra, ami a sikerhez szĂŒksĂ©ges. Ez pedig rĂ©szben megegyezik a sportolĂłk gyakorlatĂĄval, rĂĄadĂĄsul a gyĆzelem szempontjĂĄbĂłl nagyon fontos is; a vĂ©gsĆ siker a hasonlĂł szinten mozgĂł profik miatt sokszor csak formaidĆzĂtĂ©sen mĂșlik.
Â
DOTA 2 International
Â
Az eSport tehĂĄt egy komoly fejlĆdĂ©sen ment keresztĂŒl azĂłta, hogy az 1990-es Ă©vek vĂ©gĂ©n PC-n elkezdtek pörögni a fogaskerekek. A tempĂłn sokat lassĂtott a 2008-as gazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄg, a technolĂłgia korĂĄban pedig a közössĂ©g felĂ©pĂtĂ©se is megvĂĄltozott, mindenesetre ma mĂĄr ez a terĂŒlet is virĂĄgzik, csak mĂĄshogy, mint korĂĄbban. A termĂ©kek eladĂĄsĂĄban Ă©rdekelt cĂ©gek az elmĂșlt 10 Ă©vben inkĂĄbb a fejlesztĆkkel összefogva prĂłbĂĄlnak hatni a közönsĂ©gre, akik között termĂ©szetesen ma is ott vannak a vĂ©lemĂ©nyvezĂ©rek. Ezzel egyĂŒtt persze a jĂĄtĂ©kipar is ĂĄtalakult, az okostelefonok Ă©s a casual gaming korĂĄban ma mĂĄr nem biztos, hogy mĂ©gĂ©ri akkora projektekbe belefogni, mint azt korĂĄbban sokan tettĂ©k, bĂĄr egy Starcraftnak persze ma sem kell szĂ©gyenkeznie a bevĂ©teleit tekintve.Â
Az viszont mĂĄr most lĂĄtszik, hogy mĂ©g ez sem a vĂ©gĂĄllomĂĄs, a [ virtuĂĄlis valĂłsĂĄg ] fogja jelentĆsen ĂĄtalakĂtani a szimulĂĄtorokat, a mĂ©rkĆzĂ©sek közvetĂtĂ©se egyre profibb lehet, ugyanis minden eszköz adott. Egy valami viszont nem vĂĄltozott: aki 1996 Ă©s 2008 között tehetsĂ©ges volt, az most is a jĂĄtĂ©kvilĂĄg berkein belĂŒl tevĂ©kenykedik, napjainkban is a rĂ©gi motorosok diktĂĄljĂĄk a tempĂłt. LĂĄsd a felsorolt versenyzĆket. Â
Tuning đ
SzerzĆ: Red | 2017-06-16 | ajĂĄnlĂł, teszt, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
Sikerre ĂtĂ©lt vr đ„œ
SzerzĆ: Red | 2022-09-16 | ajĂĄnlĂł, hĂr, ingame, mĂ©lyvĂz, teszt, upgrade, VR | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
Hardveres gyorsĂtĂĄs đșïž
SzerzĆ: Red | 2017-06-16 | ajĂĄnlĂł, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
Mennyi memĂłria kell đ
SzerzĆ: Red | 2020-09-01 | ajĂĄnlĂł, bemutatĂł, fps, mĂ©lyvĂz, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
Bloatware đŸ
SzerzĆ: Red | 2022-08-01 | hĂr, mĂ©lyvĂz, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
nVIDIA RTX 3070 a lĂĄthatĂĄron âĄïž
SzerzĆ: Red | 2020-09-08 | fps, hĂr, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
CPU #4 intel HPC đ
SzerzĆ: Red | 2018-05-25 | hĂr, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
BĆvĂtĂ©srĆl đ
SzerzĆ: Red | 2018-01-03 | ajĂĄnlĂł, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
CPU #3 intel sebezhetĆsĂ©g â ïž
SzerzĆ: Red | 2018-04-05 | Ă©bresztĆ, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
MemĂłria bĆvĂtĂ©s đ·
SzerzĆ: Red | 2017-08-26 | ajĂĄnlĂł, teszt, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
SSD bĆvĂtĂ©s; erre figyelj đ„
SzerzĆ: Red | 2020-09-09 | ajĂĄnlĂł, teszt, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
CPU #1 amd vs intel đ
SzerzĆ: Red | 2017-05-16 | hĂr, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
SSD vagy HDD đŸ
SzerzĆ: Red | 2020-08-31 | teszt, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
CPU #2 intel-i9 đ
SzerzĆ: Red | 2017-06-16 | hĂr, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
TĂĄmogatĂĄs & Driver đšïž
SzerzĆ: Red | 2022-02-02 | mĂ©lyvĂz, tippek, upgrade | 0 HozzĂĄszĂłlĂĄsok
