Bevezet艖

Mi贸ta vil谩g a vil谩g, az emberek szeretik 枚sszem茅rni erej眉ket 茅s tud谩sukat. P谩rbajok, lovagi torn谩k, gyorsul谩si versenyek, extr茅m mutatv谩nyok, 茅s m茅g hossz煤 sorokon kereszt眉l tudn谩nk sorolni az opci贸kat. A modern kor 茅s az internet 煤j ter眉letet nyitott ezen a fronton, elindult a t枚bbj谩t茅kos m贸d t茅rnyer茅se. M谩r 1983-ban is volt bar谩ti verseng茅s, amikor m茅g csak a Commodore 64 el艖tt v谩rtuk 聽egy j谩t茅k bet枚lt茅s茅t. Azt谩n az eg茅sz m疟faj 谩tk枚lt枚z枚tt a jobb grafik谩t 茅s c茅lhardvert tartalmaz贸 j谩t茅ktermi g茅pekre, sok谩ig minden fiatal k枚z枚ss茅gi programk茅nt tekintett egy-egy Street Fighter vagy Mortal Kombat viadalra. Ezt k枚vet艖en pedig D茅l-Korea indult el azon az 煤ton, ami a mai eSport alapk枚veit fektette le.

Defin铆ci贸

Az esport (elektronikus sport) m疟vel艖i professzion谩lis m贸don, versenyszer疟en foglalkoznak videoj谩t茅kkal.

Az 1990-es 茅vek 贸ta 眉l眉nk a monitorok el艖tt, hajszoljuk a gy艖zelmet 茅s az azzal j谩r贸 dics艖s茅get. Honnan indult mindez, mik alak铆tott谩k 茅s milyen j枚v艖t v谩zol?

脥gy festett egy koreai PC bang

T枚rt茅nt ugyanis, hogy Jap谩n embarg贸t hirdetett Kore谩val szemben, 铆gy a n茅pszer疟 Nintendo 茅s Sony konzolok nem ker眉lhettek be az orsz谩gba, a technikai fejl艖d茅sben 茅lenj谩r贸 谩zsiai n茅p ez茅rt a PC-kben tal谩lta meg a kit枚r茅si lehet艖s茅get. 脷gynevezett PC Bangek jelentek meg, amik a mai internetk谩v茅z贸k kezdetleges v谩ltozatai voltak. Ezeken a helyeken a fiatalok j谩t茅kokban versengve m煤lathatt谩k az idej眉ket. A PC Bangek n茅pszer疟s茅g茅ben annak is szerepe volt, hogy a szem茅lyi sz谩m铆t贸g茅pek 谩ra magas volt akkoriban, 铆gy egy norm谩l h谩ztart谩s nem engedhette meg mag谩nak ezt a luxust, viszont ezen k枚z枚ss茅gi helyek 谩rai teljesen elfogadhat贸ak voltak b谩rmely t谩rsadalmi r茅teg sz谩m谩ra. Ez id艖 t谩jt ker眉lt piacra a Starcraft, ami pontosan azt k铆n谩lta, amit minden j谩t茅kos 茅s PC Bang 眉zemeltet艖 keresett az indul贸 piacon; kellett hozz谩 茅sz, teret engedett a kreativit谩snak, 茅s b谩r id艖 kellett a j谩t茅k megtanul谩s谩hoz, a meccsek csak ritk谩n tartottak tov谩bb 10-15 percn茅l. Az 眉zlet vir谩gozni kezdett 茅s helyi szt谩rok nevelkedtek, akikre m谩r feln茅zett az I. cybergener谩ci贸.
Johnatan 茅s h铆res kabal谩ja a monitor tetej茅n. Egy meccset se j谩tszott n茅lk眉le.

Kicsit ugrunk az id艖ben, a f枚ldr茅sz is megv谩ltozik, ez煤ttal az USA-ban vagyunk egy nagy csal谩di veszeked茅s k枚zepette, ahol egy fi煤 pr贸b谩l 茅rvelni 茅s megmagyar谩zni apuk谩j谩nak, hogy mi茅rt j谩tszik napi 5-6 贸r谩t PC-j茅n. A veszeked茅s v茅ge pedig egy alku lett: ha a fi煤 dobog贸s helyez茅st 茅r el a soron k枚vetkez艖 versenyen, akkor apja sz贸 n茅lk眉l t谩mogatni fogja, viszont amennyiben ez nem k枚vetkezik be, akkor v茅gleg felhagy a j谩t茅kkal 茅s visszamegy az iskol谩ba. 脥gy kezd艖d枚tt Johnatan 鈥濬atal1ty鈥 Wendel t枚rt茅nete, aki azon a bizonyos versenyen egy harmadik helyet 茅rt, amivel 4000 doll谩rral n枚velte a csal谩di kassz谩t. Fatal1ty lett a r茅gi 茅s modern j谩t茅kosok ikonja, az els艖 komolyabb n茅v, aki jelent艖s p茅nzt nyert 枚ssze a Cyberathlete Professional League-ben, 茅s aki k茅s艖bb a szponzorai seg铆ts茅g茅vel m谩rk谩v谩 kov谩csolta a nick nev茅t. A k枚z枚ss茅g m茅g nagyon f贸kusz谩lt volt 茅s f贸rum oldalakon besz茅lgettek egym谩ssal, szinte mindenki ismert mindenkit 茅s egy-egy Cooller (RUS) vs. Fatal1ty (USA) meccset rengetegen n茅ztek, hiszen a j谩t茅kvil谩gban ez fel茅rt egy Real Madrid – Barcelona rangad贸val. Mindenki ismerte a Quake egyszer疟 szab谩lyait, 茅s mindenki pr贸b谩lt fel茅rni a nagyok k枚z茅, ellesni minden kis tr眉kk枚t.

P茅nz besz茅l

Itt 茅rdemes egy picit elid艖zni 茅s elgondolkodni azon, hogy mit jelent az eSport 茅s mit艖l v谩lik valaki profiv谩. Mint minden sportban, a profit 茅s az amat艖rt itt is a hozz谩谩ll谩s k眉l枚nb枚zteti meg. Az amat艖r lehet ak谩rmennyire j贸, ameddig nem kap fizet茅st vagy nem tudja fenntartani sport tev茅kenys茅g茅t gy艖zelmei vagy szponzorai 谩ltal, addig amat艖rnek titul谩lhat贸. F茅l profi szinten a saj谩t vagyon谩t 茅s javait be谩ldoz贸 j谩t茅kos helyezkedik, akinek van ugyan bev茅tele a j谩t茅kb贸l, de nem k茅pes ebb艖l marad茅ktalanul fedezni kiad谩sait. A profi j谩t茅kosok viszont vagy fizet茅st kapnak tev茅kenys茅g眉k茅rt, vagy szponzorok tartj谩k fenn 艖ket 茅s gondozz谩k rekl谩m茅rt茅k眉ket, valamint bev茅teleik jelent艖s sz谩zal茅ka sz谩rmazik versenyekb艖l 茅s rendezv茅nyekb艖l. Fatal1ty egy茅rtelm疟en az egyik legismertebb 茅s legjobban menedzselt n茅v a szakm谩ban, 茅rdemes v茅gigk枚vetni, hogy ez mit jelent sz谩mokban. Johnatan 1981 febru谩rj谩ban sz眉letett, lassan 37 茅ves 茅s tov谩bbra is h谩tt茅rszerepl艖k茅nt dolgozik az eSport vil谩g谩ban. 1999-t艖l 2006-ig volt akt铆v j谩t茅kos, teh谩t 18 茅ves kor谩t贸l eg茅szen 25-ig. 13 torn谩t nyert meg, 10 alkalommal lett m谩sodik 茅s 6 esetben v茅gzett a 3. vagy ann谩l rosszabb helyen. A legnagyobb p茅nzt jelent艖 tornagy艖zelme 2005-ben volt, ami 150 000 doll谩rt jelentett, ami mai 谩rfolyamon sz谩molva 36 milli贸 forintot tesz ki. Karrierje sor谩n 24 茅ves kor谩ban kereste a legt枚bb p茅nzt, 231 000 doll谩rt 10 torn谩n val贸 szerepl茅s茅vel. Karrierje sor谩n 枚sszesen 454 919 doll谩rt keresett csak j谩t茅kokb贸l, ami mai 谩rfolyamon sz谩m铆tva k枚zel 110 milli贸. A teljes lista聽itt tal谩lhat贸.

Cooller, az “orosz Fatal1ty”.

A sz谩mokkal tal谩n siker眉lt 茅rz茅keltetni, hogy nagy kaliber疟 眉zletr艖l besz茅lhet眉nk. Ha a j谩t茅kosoknak kiosztott nyerem茅nyek ilyen m茅rt茅ket 枚lthettek, akkor a torn谩k megszervez茅se, valamint a j谩t茅kokkal kapcsolatos marketingk枚lt茅s biztosan nagyon komoly bev茅telt jelenthetett egy-egy c茅g 茅let茅ben. A t谩mogat贸k csoportj谩t ekkor olyan c茅gek h煤zt谩k, mint az id, az EA, az Asus, az intel, az聽IBM, a Dell, az Alienware, a Logitech, Gigabyte, de a list谩t tov谩bb is lehetne h煤zni. A rendszer vir谩gzott. A Cyberathlete Pro 茅s Amateur League ekkor m谩r egy, az USA jelent艖s ter眉let茅t lefed艖 TV-h谩l贸zattal t谩rgyalt a k枚zvet铆t茅si jogokr贸l, ami 2007-ben teljesedett ki igaz谩n.

Lim Yo-Hwan 鈥 a Starcraft egyik legjobbja

Vissza kell azonban ugranunk D茅l-Kore谩ba, ahol az eg茅sz eSport folyamat m谩r j贸val el艖r茅bb j谩rt, mint Eur贸pa vagy Amerika ter眉let茅n. Lim Yo-Hwan polg谩ri neve kev茅s embernek mond valamit, viszont ez az 1980-as sz眉let茅s疟 sr谩c legal谩bb akkora szt谩r orsz谩g谩ban, mint Bruce Willis vagy Michael Jordan. Lim karrierj茅t 56,8 sz谩zal茅kos gy艖zelmi mutat贸val z谩rta, 2004-ben az ESL megv谩lasztotta a valaha volt legjobb j谩t茅kosnak, m铆g 2006-ban az MTV egyenesen a j谩t茅kvil谩g legbefoly谩sosabb emberei k枚z茅 sorolta. 艕 nem m谩s, mint SlayerS_Boxer, aki a valaha volt tal谩n legh铆resebb Starcraft j谩t茅kos. Az eSport viszonylatban viszont Boxer szerepe az茅rt kiemelt, mert egy szerz艖dtetett, fizetett j谩t茅kos volt, ami a karrierje sor谩n t枚bb mint 400 ezer doll谩rt hozott neki, de a rekl谩mok 茅s egy茅b felk茅r茅sek r茅v茅n tov谩bbi 90 ezer doll谩r 眉t枚tte mark谩t. Ezzel D茅l-Korea utat mutatott a vil谩gnak, hiszen bebizony铆totta, hogy ebben az ipar谩gban a TV-k, a r谩di贸k 茅s a magazinok r茅szv茅tel茅vel el茅g komoly piaci r茅sre bukkantak, a felvev艖piac nagys谩g谩t tekintve k茅pesek nyeres茅gesen 眉zemeltetni egy k眉l枚n eSport 谩gazatot. Lim t枚bbsz枚r besz谩molt arr贸l a k茅s艖bbi interj煤kban, hogy a felemelked茅sben tal谩n a rajong贸k kezel茅se volt a legnehezebb feladat, mert gyakorlatilag a boltba se tudott 煤gy lemenni, hogy ne 谩ll铆tott谩k volna meg egy fot贸ra, al谩铆r谩st k茅rni, vagy csak sim谩n besz茅lgetni. Egy id艖 ut谩n k茅nytelen volt test艖rrel megtenni az ilyen egyszer疟 utakat is.

Ez is sport?

Az 谩zsiai t枚rt茅n茅sek od谩ig vezettek, hogy K铆na 茅s D茅l-Korea hivatalosan is st谩tuszba vette az eSportot, mint sport谩gat. Ez term茅szetesen rengeteg vit谩ra adhat okot; vajon t茅nyleg sportnak tekinthet艖k a k眉l枚nf茅le j谩t茅kok? Sokan 茅rveltek a sakk p茅ld谩j谩val 茅s egy茅b ment谩lis, a mai vil谩gban teljesen elismert 谩gazatokkal, az ellent谩bor viszont a kock谩s ingbe b煤jt, t煤ls煤lyos, rossz l谩t谩s煤, energiaitalokon teng艖d艖 kisfi煤kban l谩tja az eSportot. Sokan ez茅rt ellenzik nagyon er艖sen, hogy a fizikai megterhel茅st teljesen mell艖z艖 m疟fajt a sporttal egy lapon lehessen emlegetni. V茅geredm茅nyben viszont kev茅sb茅 fontos, hogy milyen kateg贸ri谩ba helyezik az eSportot, hiszen a jelens茅g ett艖l nem fog megsz疟nni,聽a profi j谩t茅kosok pedig pontosan tudj谩k, hogy 茅p l茅lek csak 茅p testben lakhat, ez茅rt odafigyelnek a fizikai edz茅sekre, ami megmutatkozik a p谩ly谩n ny煤jtott teljes铆tm茅nyben is, f艖leg a hosszabb m茅rk艖z茅ssorozatokn谩l.

A gy艖zelem茅rt j谩r贸 f艖d铆j m谩r kell艖 枚szt枚nz茅s.

A k枚vetkez艖 nagy dob谩st viszont az USA k枚nyvelhette el, ahol 2007-ben megrendez茅sre ker眉lt egy megh铆v谩sos torna, a Championship Gaming Invitation, ami igaz谩b贸l egy pilot volt; arra voltak k铆v谩ncsiak, hogy mekkora lehet艖s茅g van a j谩t茅kos torn谩k 茅l艖 k枚zvet铆t茅s茅ben.聽Counter Strike 1.6,聽Dead or Alive聽茅s聽Battlefield 2聽volt a ter铆t茅ken, az eredm茅nyek pedig 枚nmaguk茅rt besz茅ltek, hiszen a DirectTV adott csatorn谩j谩n az els艖 torna k枚zvet铆t茅se 400 sz谩zal茅kos n茅zetts茅gn枚veked茅st eredm茅nyezett. A m谩sodik megh铆v谩sos torna ut谩n eld艖lt, hogy l茅trehozz谩k az NBA/NFL/NHL mint谩j谩ra 茅p眉l艖 Championship Gaming Series-t, ami a valaha volt legnagyobb j谩t茅kosokat megmozgat贸 projekt volt. Csak a felk茅sz眉l茅sek k枚zel 22 milli贸 doll谩rt em茅sztettek fel, ami egy rep眉l艖 hang谩r b茅rl茅s茅re, nagyteljes铆tm茅ny疟 kamer谩k beszerz茅s茅re 茅s a marketing folyamatok fedez茅s茅re ment el. 脡rdekess茅g, hogy az akci贸j谩t茅kokn谩l a szakkomment谩tor szerep茅t a m谩r t枚bbsz枚r is eml铆tett Fatal1ty l谩tta el. A verseny fel茅p铆t茅s茅nek k枚sz枚nhet艖en el艖sz枚r egy CGS el艖szob谩j谩ba, egy draftba kellett bejutni, ahol m谩r a tulajdonosok d枚nt枚tt茅k el, hogy mely j谩t茅kosokat szeretn茅k a csapatunkban l谩tni. Ez a kezdem茅nyez茅s nagy port kavart a j谩t茅kosok k枚z枚tt, hiszen most el艖sz枚r ny铆lt lehet艖s茅g ny铆lt arra, hogy a vil谩g b谩rmely pontj谩r贸l be lehessen ker眉lni a draftba. Aki pedig beker眉lt a kalapba, szinte biztosra vehette, hogy az adott szezonban egy fizetett, profi j谩t茅kos lesz, aki 茅let茅nek k枚vetkez艖 h贸napjait j谩t茅kkal 茅s interj煤kkal fogja t枚lteni 鈥 aki pedig gy艖z枚tt, a fizet茅s茅n t煤l 100 ezer doll谩ros b贸nuszt is kapott. A projekt egy茅bk茅nt 谩t铆velt az eg茅sz vil谩gon, 6 r茅gi贸t 枚lelt fel: 脡szak-Amerika, Latin-Amerika, Eur贸pa, Afrika 茅s a K枚zel-Kelet, 脕zsia, Ausztr谩lia.

A sorozatot am煤gy a magyar k枚z枚ns茅g is v茅gigk枚vethette az Eurosport 2 csatorn谩t figyelve, ahol k茅t sportkomment谩tor kiss茅 bukd谩csolva, de nagyon lelkesen pr贸b谩lta 茅rthet艖v茅 tenni a laikusok sz谩m谩ra, hogy 茅ppen mi is zajlik a k茅perny艖n. Ez FIFA 茅s DOA eset茅n egy viszonylag egyszer疟, de egy Counter-Strike kapcs谩n m谩r igencsak neh茅z feladat, f艖leg akkor, ha az illeti nem ismeri a j谩t茅k alapjait. A grandi贸zus terv 茅s sikert枚rt茅net v茅g眉l 2008-ban elv茅rzett, ugyanis a vil谩gv谩ls谩g kapcs谩n az 枚sszes h煤z贸 szponzor kiesett a kalapb贸l, de a t枚rt茅net v茅g茅t azonban m茅gis a DirectTV meging谩sa jelentette, a csatorna k枚lts茅gvet茅se ugyanis er艖sen meg lett nyirb谩lva.

Minden megv谩ltozott

A j谩t茅kosok 枚sszet茅tele viszont kezdett megv谩ltozni ezekben az id艖kben; a Clanbase-hez hasonl贸 f贸rumok sz茅pen elt疟ntek a feled茅s hom谩ly谩ban, mik枚zben az MSN 茅s a Facebook elk茅peszt艖 n茅pszer疟s茅gre tett szert. A k枚z枚ss茅g fel茅p铆t茅se, a megv谩ltozott kommunik谩l谩si form谩k hat谩s谩ra gyakorlatilag lehetetlenn茅 v谩lt, hogy valaki Fatal1ty-hez vagy Boxerhez hasonl贸 n茅pszer疟s茅gre tehessen szert. Itt r枚gt枚n meg is kell 谩llni, hogy tiszt谩zzuk, mi茅rt is fejl艖d枚tt az eSport az egyszer疟 LAN-partikb贸l milli谩rdos ipar谩gg谩. A folyamat kulcsa a m茅diafogyaszt谩s.

Zhihao Chen, a legjobban keres艖 j谩t茅kos.

Az eSportol贸k egyik komoly ism茅rve, hogy a k枚rnyezet眉k v茅lem茅nyvez茅rk茅nt tekint r谩juk, a m谩sik, hogy az internetes rekl谩mokat sokan k枚z眉l眉k nem kedvelik (vagy egyenesen sz疟rik, a l茅nyeg, hogy magasr贸l tesznek a dologra), hiszen pontosan tudj谩k, hogy mit merre keressenek az interneten. Nem n茅znek telev铆zi贸t, nem fizetnek el艖 nyomtatott 煤js谩gra, sok szempontb贸l teh谩t teljesen egyediek. Ezt a z谩rt k枚z枚ss茅get nagyon k枚lts茅ges b谩rmir艖l is meggy艖zni, a hagyom谩nyos marketinges eszk枚z枚k pedig nem is biztos, hogy c茅lra vezet艖ek n谩luk. Viszont 茅rt茅kes v谩s谩rl贸k, 煤gyhogy az eSportban tev茅kenyked艖 c茅gek sok p茅nzt k枚lt枚ttek arra, hogy ki茅p铆tsenek egy m谩rkah疟s茅get; a versenyeken val贸 jelenl茅t, a szponzor谩ci贸k kapcs谩n nyert rekl谩marcok, a j谩t茅kokon bel眉l megjelen艖 rekl谩mok seg铆tettek 艖ket a legink谩bb a c茅ljuk el茅r茅s茅ben. Ugyanakkor marketinges szempontb贸l ez egy hossz煤 茅s bizonytalan 煤t, r谩ad谩sul a j谩t茅kosokkal k枚nny疟 is lyukra futni, ahogy a Razer 茅s a Logitech annak idej茅n meg is tett茅k, amikor l茅zeres technol贸gi谩t kezdtek alkalmazni a j谩t茅kosoknak sz谩nt egereikben. Ett艖l f眉ggetlen眉l lehet, hogy meg茅ri a befektetett energia, legal谩bbis vannak c茅gek, amelyek ezt 铆gy gondolj谩k. Nagyj谩b贸l ezzel 茅rkezt眉nk el napjainkba. 脕zsi谩ban ma m谩r szinte csak a profi j谩t茅kosok domin谩lnak a strat茅giai j谩t茅kok ter茅n, 艖ket menedzserek 茅s kor谩bbi szt谩rok pall茅rozz谩k, nem megfelel艖 teljes铆tm茅ny eset茅n k枚ny枚rtelen眉l le is cser茅lik 艖ket m谩s, m茅g ambici贸zusabb j谩t茅kosokra. Eur贸p谩ban 茅s Amerik谩ban viszont alig tal谩lhat贸 mindent 谩t枚lel艖, er艖s nemzetk枚zi liga, aminek s煤lya van, mik枚zben a MOBA nev疟 j谩t茅kst铆lus letarolt mindent, amit ismert眉nk. MOBA,聽Multiplayer Online Battle Arena, azaz t枚bbj谩t茅kos online harci ar茅na, ahol jellemz艖en 5 az 5 vagy 4 a 4 ellen harcolnak a k眉l枚nf茅le h艖s枚ket ir谩ny铆t贸 j谩t茅kosok. A m疟faj leger艖sebb c铆mei a DOTA 2 (Defense of the Ancients) 茅s a LoL (League of Legends), aminek k枚vetkezt茅ben az 艖ket fejleszt艖 Riot Games 茅s a Valve kez茅be akkora k枚z枚ss茅g 枚sszpontosul, hogy a kor谩bbi gyakorlattal ellent茅tben szinte csak 艖k tudj谩k ir谩ny铆t贸 az eSportot. Mivel a kor谩bbi bekezd茅sekben m谩r volt sz贸 sz谩mokr贸l, most sem maradhatnak el: az esportol贸k 枚sszetett list谩j谩nak els艖 t铆z helyezettje k枚z眉l nyolcan 谩zsiaiak, k枚z眉l眉k ketten Starcraft: Brood Warban kerest茅k p茅nz眉k jelent艖s r茅sz茅t; a 10. helyen 谩ll贸 Flash eddig karrierje sor谩n 484 823 doll谩rt tehetett zsebre, a teljes kereset茅nek 84 sz谩zal茅k谩t teszi ki a Starcraft j谩t茅kb贸l sz谩rmaz贸 j枚vedelme. Ez pedig apr贸p茅nz a DOTA 2 alatt tal谩lhat贸 International versenysorozat 枚sszd铆jaz谩s谩hoz k茅pest, ami s煤rolta a 11 milli贸 doll谩rt (2,65 milli谩rd forint). Nem csoda, hogy a legt枚bbet keres艖 j谩t茅kosok 铆gy r枚vid karrierj眉k alatt bev茅tel眉k t煤lnyom贸 r茅sz茅t DOTA 2-b艖l szerezve 8 helyet b茅reltek ki maguknak a toplist谩n. Az els艖 5 j谩t茅kos k铆nai nemzetis茅g疟, k枚z眉l眉k az 枚t枚dik Mu eddig 1 087聽715 doll谩rt jegyez, m铆g a vezet艖 Hao 1 103 121 dol谩rral gyarap铆totta a csal谩di kassz谩t. Az igazs谩ghoz r谩ad谩sul az is hozz谩tartozik, a Riot Games (a League of Legends fejleszt艖i) sok esetben csapatokat szponzor谩l, a j谩t茅kosokkal szerz艖d茅seket k枚t, de ezekkel kapcsolatban p茅nz眉gyi adatokat nem t谩rnak a nyilv谩noss谩g el茅.

Danil Inshutin, a NaVi j谩t茅kosa.

Ezek az 枚sszegek pedig m谩r nem eSportr贸l sz贸lnak, hanem egy profin m疟k枚d艖 g茅pezetr艖l, amit p谩r multi c茅g befoly谩sol, 茅s ezzel k铆n谩l re谩lis es茅lyt p谩r nagyon elhivatott j谩t茅kosnak arra, hogy eddig sohasem l谩tott 茅letsz铆nvonalat k铆n谩ljon mag谩nak 茅s csal谩dj谩nak. Ennek azonban 2014-ben megvolt az 谩ra, hiszen egy k铆nai j谩t茅kos vetette al谩 mag谩t sz谩ll谩sa tetej茅r艖l, a j谩t茅kvil谩gban meg茅lt csal贸d谩sa miatt. A zuhan谩st 贸ri谩si m谩zlival t煤l茅lte, ellenben maradand贸 k谩rosod谩sokat szenvedett 茅s k茅s艖bb szurkol贸i se 茅rtett茅k, hogy az elismert j谩t茅kos, majd k茅s艖bbi szakkomment谩tor mi茅rt d枚nt枚tt 铆gy. Pedig val贸sz铆n疟leg csak arr贸l van sz贸, hogy nem mindenkinek val贸 a h铆rn茅v 茅s csillog谩s. A legjelent艖sebb v谩ltoz谩s a r茅gi fel谩ll谩shoz k茅pest az, hogy m铆g akkor a f贸rumok 茅s k枚z枚ss茅gi oldalak kitermeltek tiszteletrem茅lt贸 茅s j贸 j谩t茅kosokat, akikre feln茅ztek a fiatalok, 茅s akiknek minden szav谩t szent铆r谩sk茅nt kezelt茅k, manaps谩g az hat谩rozza meg egy j谩t茅kos szintj茅t, hogy milyen eredm茅nyeket k茅pes felmutatni, 茅s ezt szinte csak p茅nzben kell 茅rteni. Azonban tal谩lhatunk itt is 眉de sz铆nfoltokat, akiknek k眉l枚n枚sen j贸l 谩ll a p茅nz 茅s a h铆rn茅v, ilyen p茅ld谩ul Dendi, az ukr谩n nemzetis茅g疟 DOTA 2 j谩t茅kos, aki az egyik legsz贸rakoztat贸bb karakterek egyike a j谩t茅kok vil谩g谩ban. Annak ellen茅re, hogy nem veszi t煤l komolyan az 茅letet 茅s folyton humoriz谩l t谩rsaival, a j谩t茅kokban mutatott tehets茅ge megk茅rd艖jelezhetetlen, ak谩rcsak a list谩n szerzett 6. helyez茅se az 573 147 doll谩ros keresettel.

Profik vil谩ga

Az eSport 茅s a j谩t茅kosok vil谩ga az elk茅peszt艖 nyerem茅nyek ellen茅re minden kor谩bbit贸l t谩volabb van egym谩st贸l. A profik vil谩g谩ba nem jelent bel茅p艖t heti 15- 20 贸ra j谩t茅k, eg茅szen m谩s hozz谩谩ll谩s sz眉ks茅ges ahhoz, hogy valaki labd谩ba tudjon r煤gni. Itt pedig nem csak a gyakorl谩sra kell gondolni, hanem a rengeteg strat茅giai munk谩ra, a tudatos stressz kezel茅sre, arra az 茅letm贸dra, ami a sikerhez sz眉ks茅ges. Ez pedig r茅szben megegyezik a sportol贸k gyakorlat谩val, r谩ad谩sul a gy艖zelem szempontj谩b贸l nagyon fontos is;聽a v茅gs艖 siker a hasonl贸 szinten mozg贸 profik miatt sokszor csak formaid艖z铆t茅sen m煤lik.

DOTA 2 International

Az eSport teh谩t egy komoly fejl艖d茅sen ment kereszt眉l az贸ta, hogy az 1990-es 茅vek v茅g茅n PC-n elkezdtek p枚r枚gni a fogaskerekek. A temp贸n sokat lass铆tott a 2008-as gazdas谩gi v谩ls谩g, a technol贸gia kor谩ban pedig a k枚z枚ss茅g fel茅p铆t茅se is megv谩ltozott, mindenesetre ma m谩r ez a ter眉let is vir谩gzik, csak m谩shogy, mint kor谩bban. A term茅kek elad谩s谩ban 茅rdekelt c茅gek az elm煤lt 10 茅vben ink谩bb a fejleszt艖kkel 枚sszefogva pr贸b谩lnak hatni a k枚z枚ns茅gre, akik k枚z枚tt term茅szetesen ma is ott vannak a v茅lem茅nyvez茅rek. Ezzel egy眉tt persze a j谩t茅kipar is 谩talakult, az okostelefonok 茅s a聽casual gaming聽kor谩ban ma m谩r nem biztos, hogy m茅g茅ri akkora projektekbe belefogni, mint azt kor谩bban sokan tett茅k, b谩r egy Starcraftnak persze ma sem kell sz茅gyenkeznie a bev茅teleit tekintve.聽

Az viszont m谩r most l谩tszik, hogy m茅g ez sem a v茅g谩llom谩s, a [ virtu谩lis val贸s谩g ]聽fogja jelent艖sen 谩talak铆tani a szimul谩torokat, a m茅rk艖z茅sek k枚zvet铆t茅se egyre profibb lehet, ugyanis minden eszk枚z adott. Egy valami viszont nem v谩ltozott: aki 1996 茅s 2008 k枚z枚tt tehets茅ges volt, az most is a j谩t茅kvil谩g berkein bel眉l tev茅kenykedik, napjainkban is a r茅gi motorosok dikt谩lj谩k a temp贸t. L谩sd a felsorolt versenyz艖ket.聽Oh oh oh oh by de-Mote

脰sszegezve

  • Aki manaps谩g az eSport vil谩g谩ban el akar 茅rni valamit, tal谩n jobb, ha visszatekint..
  • 茅s er艖sen felk枚tti…
  • Sok sikert!聽:iconcheerplz:

Aj谩nl贸

SSD b艖v铆t茅s; erre figyelj 馃敟

Bevezet艖 Az adatt谩rol谩sr贸l 茅s annak az egyik legfontosabb r茅sz茅r艖l; az adatel茅r茅si sebess茅gr艖l 茅s csatlakoz贸 t铆pusokr贸l lesz sz贸. T枚bbf茅le szabv谩ny l茅tezik, m茅gis az SSD, m谩s n茅ven szil谩rdtest alap煤 adatt谩rol贸, a legjobb megold谩s, ha egy sz谩m铆t贸g茅pr艖l / notebookr贸l...

B艖v铆t茅sr艖l 馃啓

Bevezet艖   Bizonyos hat谩rig elfogadhat贸nak tal谩ljuk, ha id艖vel lassul a laptop / sz谩m铆t贸g茅p / telefon. 脷gyis聽聽minden elavul聽茅s p谩r 茅v m煤lva v谩s谩rolod a k枚vetkez艖t.聽Vagy m茅gsem?   Miel艖tt lemondasz az eszk枚zr艖l; Tudnod kell, hogy legt枚bbsz枚r menthet艖!...

CPU #2 intel-i9 馃寑

Bevezet艖 Az Intel 煤j Core i9 processzorok [ 茅rkez茅s茅r艖l聽] m谩r 铆rtunk kor谩bban, de nem lehetett tudni, hogy az 煤j technol贸gia mikort贸l lesz el茅rhet艖 茅s mennyi茅rt lehet megv谩s谩rolni. 聽 M谩r 2017 j煤nius h贸nap v茅g茅t艖l el茅rhet艖ek lettek! Az els艖聽i9 processzorok 4, 8,...

Mennyi mem贸ria kell 馃搱

Bevezet艖 Mennyi mem贸ri谩ra van sz眉ks茅g manaps谩g? 脡rdemes megeml铆teni, hogy felhaszn谩l谩st贸l is f眉gg a k茅rd茅s. P茅ld谩ul irodai munk谩ra, megfelel艖 be谩ll铆t谩sok mellett mai napigmegfelel艖 a 4 - 8 GB ram. Az is fontos t茅ny, hogy a leg煤jabb j谩t茅kok z枚kken艖mentes p枚rg茅s茅hez...

CPU #3 intel sebezhet艖s茅g 鈽狅笍

Bevezet艖   Az Intel v谩llalat聽(cpu 茅s f茅lvezet艖 besz谩ll铆t贸) j贸 ideje v茅gzi a Spectre 茅s Meltdown聽sebezhet艖s茅g jav铆t谩s谩t. Ez a hiba gyakorlatilag az 枚sszes聽 (!) napjainkban el茅rhet艖 茅s a r茅gebben gy谩rtott Intel processzort 茅rinti. A hardveres hib谩k foltoz谩sa...

Bloatware 馃悰馃

Bevezet艖 A Privacy International 茅s m茅g tov谩bbi 50+ ismert szervezet sz贸l铆totta fel t枚bbek k枚z枚tt a Google-t, Microsoft-ot, Apple-t, hogy tegye lehet艖v茅 a felhaszn谩l贸k sz谩m谩ra az el艖telep铆tett alkalmaz谩sok elt谩vol铆t谩s谩t. A frissen v谩s谩rolt inf贸kommunik谩ci贸s eszk枚z枚k...

T谩mogat谩s & Driver 馃枿锔

Gy谩rt贸i t谩mogat谩s 脷jratelep铆t茅s ut谩n probl茅m谩s driver (!) az eszk枚zkezel艖ben? Kevesen haszn谩lj谩k megfelel艖n, ez茅rt fontosnak tartottuk megosztani, hogy van lehet艖s茅g m谩rk谩nak megfelel艖 t谩mogat谩s el茅r茅s茅re. Nincs m谩s dolgod, mint a k枚vetkez艖 oldalon megadni az S/N azaz...

Sikerre 铆t茅lt vr 馃ソ

  A SONY LEG脷JABB DOB脕SA   Gyakorlati tapasztalatok alapj谩n nagyszer疟 茅lm茅ny, szuper benyom谩st tett a Sony m谩sodik VR2 headset a virtu谩lis tesztel艖kre. 聽 PSVR   A Sony PlayStation 4-hez k茅sz眉lt PSVR els艖 headset komoly k铆s茅rlet volt VR forradalomra....

CPU #1 amd vs intel 馃殌

THREADRIPPER聽   n茅ven 煤j meglepet茅st hozott nek眉nk az AMD. A processzor gy谩rt贸 ny谩ron mutatta be a Ryzen cs煤cskateg贸ri谩t. Az 煤j k枚zponti egys茅g聽(RYZEN 1998 茅s 1998X)聽16 magot 茅s聽32 sz谩lat kezel, maximum 3,800 MHz el茅rhet艖 turb贸 贸rajel mellett! N茅gycsatorn谩s...

nVIDIA RTX 3070 a l谩that谩ron 鈿★笍

Bevezet艖Az 煤j nVIDIA RTX vide贸k谩rtya h铆re bej谩rta a vil谩got 茅s felrobbantotta az internetet. Ha m茅gis lemaradt谩l volna a bejelent茅sr艖l, csokorba szedt眉k sz谩modra a leg煤jabb gener谩ci贸 adatait.Becs茅lesek szerint a kor谩bbi sz茅ria teljes铆tm茅ny茅t siker眉lt megsokszorozni....

CPU #4 intel HPC 馃摕

聽 Bevezet艖 A processzorgy谩rt贸k kiv茅tel n茅lk眉l kutatj谩k azokat a lehet艖s茅geket, melyekkel hat茅konyabban tudn谩k kiszolg谩lni a kommersz 茅s a szerverpiacot. Ut贸bbit az 贸ri谩sira duzzadt online szolg谩ltat贸k (eBay, Facebook, Amazon, Microsoft, Google...) adatk枚zponjaira...

Mem贸ria b艖v铆t茅s 馃嵎

Mit kell tudni a mem贸ria b艖v铆t茅sr艖l? A rendszer眉nk sebess茅g茅nek egyik legfontosabb egys茅ge a mem贸ria. Ahhoz hogy mem贸ri谩t (tov谩bbiakban RAM-ot) b艖v铆ts a laptopban // sz谩m铆t贸g茅pben, tudnod kell, hogy az alaplap pontosan milyen t铆pus煤, mennyis茅g疟 茅s teljes铆tm茅ny疟 RAM-ot...

Hardveres gyors铆t谩s 馃椇锔

Bevezet艖 Mit jelent 茅s milyen probl茅m谩kat okoz a hardveres gyors铆t谩s?   R枚viden 枚sszegezve 聽a napjainkban korszer疟 oper谩ci贸s rendszerek (windows10, ios, android, stb) 茅s szoftverek (b枚ng茅sz艖k, lej谩tsz贸k, programok, j谩t茅kok) olyan megker眉lhetetlen szolg谩ltat谩sokat...

SSD vagy HDD 馃捑

BEVEZET艕 Kor谩bban sz贸ba ker眉lt az聽ssd聽helyes be谩ll铆t谩sa 茅s a hat茅kony聽b艖v铆t茅s. Most k枚vetkezzen egy SSD 茅s HDD 枚sszehasonl铆t贸 sorozat. A sz谩raz adatok helyett 鈥渧izu谩lis鈥 teszt 茅s k茅t egyforma teljes铆tm茅ny疟 notebook ker眉l els艖 k枚rben g贸rcs艖 al谩. K茅s艖bb er艖sebb GAMER...

Tuning 馃殥

K茅rd茅s & Probl茅ma YouTube vide贸, p谩r j谩t茅k, vagy a chrome b枚ng茅sz艖 sokadik f眉ln茅l m谩r lassan/akadozva t枚lt be. elavult a sz谩m铆t贸g茅p, laptop, vga, hardver.. mit lehet bel艖le m茅g kihozni, mennyire 茅ri meg ezzel foglalkozni, egy谩ltal谩n megoldhat贸? C茅l a Tuning...

Kapcsol贸d贸 term茅kek

0
0
KOS脕R TARTALMA
脺res a kosarad